Traveller MG2E - Trouble in the Trojan Reach

Skymning

Nattens barn
TUDAY 1107-059, 15.00, ION HAWK, JUMPSPACE

Medan Corben tar med Rylan till skeppets lastutrymme och tvingar pojken att göra om hela inventeringen från början, smyger Nomad och Lyra in i lönnrummet och stänger panelen bakom sig.

//RP bestämmer sig för att försöka demontera lådans lock utan att påverka dess innehåll eller störa några viktiga system. Då Nomad är en kompetent mekaniker (Mechanic 1) ger jag Lyra en Boon för hans hjälp.

Int/Edu + Mechanic, Very Difficult (12), 1D x 10 minuter.
Lyra använder Edu och slår 11 (4+1+1+3+3). Hon använder 1 Luck för att lyckas. Det tar 40 minuter.//

Det är mycket svårt att få upp lådan utan att störa några system eller lämna spår, men efter ca 40 minuter har Lyra och Nomad gemensamt lyckas öppna det fastskruvade locket. Innanför möts de av en oroväckande syn. I någon slags halv-kryogenisk stasis, ligger en mycket ung flicka under det frostiga locket till en ovanligt avancerad kryokammare. Hon har brunt, axellångt hår och en spenslig kropp. Hon verkar befinna sig i ett sovande, drömlikt tillstånd med en apparat som styr hennes andning genom en mask över hennes näsa och mun. Maskiner pumpar runt hennes blod i slangar som går in och ut ur kroppen och som på vägen passerar olika slags mätinstrument och indikatorer. Ett tjugotal mekaniska, genomskinliga behållare pumpar oavbrutet in olikfärgade vätskor i slangarna med hennes blod. Elektroder sitter i sladdar från hennes panna. Överallt blinkar dioder i olika och flickans medicinska status återges i realtid på displayer och monitorer som sitter på insidan av det öppnade locket. På sidan av flickans hals står ”S-77” intatuerat med ett tjockt och kvadratiskt typsnitt.

//Int + Investigation, Routine (6). Lyra slår 8 (1+5+2+0).//

Lyra letar noggrant igenom lådan och finner att läckaget kommer från det inbyggda maskineriet till någon mekanisk pump med slangar som går till cryokammaren. En pöl har bildats i lådans botten. Hon finner också ett fack på lådans sida där ett ID-chip ligger tillsammans med viktiga dokument. De berättar att flickan heter Arix Winter, att hon är sex år gammal och att hon kommer från planeten Albe i Sindalsektorn. De berättar också att hon blev adopterad när hon var fyra år av Artemis och Phoebe Winter på planeten Tobia i Tobiasektorn. Det står att hennes första familj dog i en flygolycka och att hennes riktiga efternamn är Dowe. När Lyra granskar fotografierna på flickan ser hon tydliga likheter med Rylan Voss.

Lyra visar dokumenten för Nomad och frågar vad maskinerna gör med flickan. Han berättar att det krävs en noggrann medicinsk undersökning för att få reda på svaret och de bestämmer sig för att tala med Corben.

***​

När Rylan har stängt in sig på sitt rum för natten träffas de övriga i Corbens kaptenshytt. Deras fynd har väckt allas nyfikenhet.

”Kan du laga cryokammaren?” frågar Corben.

”Det tror jag”, säger Lyra och nickar. ”All teknik är mycket avancerad, men själva pumpen verkar vara rätt standard. Det borde gå att ordna på några timmar.”

”Och tror du att du kan ta reda på vad det är som maskinen pumpar in i flickan?” frågar Corben och vänder sig till Nomad. ”Jag tror vi alla känner oss lite obekväma med vad vi har fått med oss i lasten. Vi visste att det var något illegalt, och jag brukar vara hyfsat likgiltig, men det här känns som om det har potential att gå över till och med mina mycket svårkorsade gränser.”

”Jag kan göra ett försök”, säger Nomad. ”Men jag vågar inte röra något eller öppna några behållare, så all undersökning måste ske utifrån. Det är många olika substanser och det kan ta lång tid.”

”Jag vet inte hur mycket längre jag uppehålla Rylan”, säger Corben. ”Han börjar bli misstänksam.”

”Jag kan lägga ett kraftigt sömnmedel i hans mat”, säger Nomad. ”Det borde ge oss lite tid.”

Skymning

Nattens barn
THIRDAY 1107-060, 09.30, ION HAWK, JUMPSPACE

”Det är till dig!” kvittrar Lyra när Rylan tittar på den extravaganta frukosten som står uppdukad på hans plats.

”Jag vill be om ursäkt för igår”, säger Corben. ”Jag var lite stressad. Vi vill alla att du ska vara en del utav besättningen. Frukosten är för att vi vill att du ska känna dig som hemma. Jag hoppas du kan förlåta oss.”

//Int + Deception, motståndsslag.

Corben slår 11 (4+4+2+1)

Rylan slår 14 (6+5+1+2)//

Rylan tittar misstänksamt på maten och går sedan för att ta sig ett glas juice ifrån kökets kelvinator.

”Jag bryr mig inte”, säger han. ”Ni kan få ha era möten utan mig. Dessutom käkar jag knappt någon frukost. Ni kan få den.”

De övriga tittar besviket efter pojken när han försvinner med glaset i handen.

”Min hytt nu!” säger Corben till de andra.

***​

Sedan Lyra upptäckte Rylans intrång i Ion Hawk har pojken inte längre kontroll över skeppets dator. Besättningen bestämmer sig för att låsa in honom på sitt rum och stänga ner hela hans tillgång. Dock kommer det att göra så att Rylan förstår att de har genomskådat honom, men Corben tror att han redan har insett att de gjort det ändå.

Lyra tittar på övervakningssystemets monitorer, och när hon ser att Rylan går in på sitt rum låser hon dörren bakom honom från förarhytten. Det tar inte lång tid innan han börjar att skrika inifrån och banka på dörren.

Medan Corben ber honom att lugna ner sig över högtalarsystemet, skyndar sig Lyra och Nomad till lönnrummet.

”Jag har en pistol”, säger Rylan över intercom. ”Om ni inte släpper ut mig skjuter jag sönder dörren!”

”Om du skadar Ion Hawk kastar jag ut dig ur luftslussen”, hotar Corben. ”Ta det bara lugnt så släpper vi ut dig så småningom.”

//Corben försöker skrämma Rylan. Han får använda sin sociala ställning som kapten (Soc) + Deception (då han egentligen inte menar allvar. Average 8. Han slår 8 (3+3+1+1).//

Rylan tystnar medan Nomad börjar skanna vätskorna i cryokammaren och Lyra försöker laga skadan.

//Edu + Mechanic, Average (8). 1D x 10 minuter. Lyra slår: 13 (1+6+3+3). Det tar 40 minuter.

Edu + Medic, Very Difficult (12). 1D x 4 timmar. Det som är i vätskorna har TL 14, men Nomad kan skanna dem med scannern i sitt Medikit (Advanced) som även det har TL 14. Han slår 11 (4+2+1+4).

Nomad inser att om han inte lyckas måste sällskapet leta upp någon som kan hjälpa dem på nästa rymdstation, och då de inte vill dra uppmärksamhet till sin last väljer han att spendera ännu 1 Luck för att lyckas. Han har nu bara kvar 2 för att använda i resten av äventyret. Det tar 8 timmar.//

Efter cirka 40 minuter har Lyra åtgärdat problemet och lyckats så bra med sin reparation att hennes ingrepp inte har lämnat några spår efter sig. Nomad måste dock stanna längre i lönnutrymmet, men efter åtta timmar har han gjort den undersökning han behöver med handscannern från hans Medikit, för att få ett definitivt svar.

Skymning

Nattens barn
THIRDAY 1107-060, 18.00, ION HAWK, JUMPSPACE

”Det är olika virus som pumpas in i flickan”, förklarar Nomad när han, Lyra och Corben möts upp i Ion Hawks rec room. ”De bygger på de virusvarianter och virusstammar som finns på Noricum, men är manipulerade och muterade på medicinsk väg för att få extremt lång inkubationstid så att de kan smitta så många möjligt innan sjukdomarna bryter ut.”

”Biologisk krigsföring”, konstaterar Corben.

”En mycket dödlig sådan”, säger Nomad.

”Men hur överlever flickan?” frågar Lyra.

”Jag har inte kunnat ta reda på detaljerna”, säger Nomad, ”men hon tycks vara en dna-manipulerad klon som tillverkats just för det specifika ändamålet att vara immun mot alla de virus som ideligen härjar på Noricum.”

”Hon är Rylans syster”, säger Lyra. ”De är jättelika varandra. Och det stod S-77 på hennes hals. Kan det vara hennes tillverkningsnummer? Hur många barn har de klonat fram där deras experiment har misslyckats?” Lyra får tårar i ögonen.

”Hon har handlingar som säger att hon redan är adopterad av ett par på Tobia”, berättar Nomad, ”planeten där vi ska lämna henne. De innehåller allt som kan låta henne röra sig fritt på Tobias gator. Med den långa inkubationstiden kan hon smitta tusentals innan de i sin tur börjar smitta andra.”

”Sophonticid”, mumlar Lyra.

”Sophonticid”, säger Nomad mekaniskt. ”Substantiv. Maskulinum, neutrum. Systematisk och avsiktlig utrotning av samtliga sophonter (intelligenta och självmedvetna livsformer) inom ett avgränsat område, oftast på planetär eller interplanetär skala.”

Lyra nickar. ”Men varför skulle någon vilja döda alla på en hel planet?”

”Invasion”, säger Corben, ”för att ta deras resurser. Eller som hämnd.”

”Men Noricum är en fredlig, förindustriell planet”, säger Lyra, ”och vad kan Elowen göra ensam?”

”Hon kanske inte är ensam”, säger Corben. ”Det är dags att ta reda på vad det här egentligen handlar om och vilka som ligger bakom.” Han greppar sin pistol. ”Kom!”

***​

Corben, Lyra och Nomad överraskar Rylan med att rusa in i hans hytt med dragna vapen.

”Vem är flickan?” vrålar Corben och trycker sin laserpistol mot Rylans bröst.

//Corben försöker skrämma Rylan att tala och får en Boon pga. sitt vapen och de övrigas närvaro. Str + Deception, Routine (6). Han slår 10 (2+4+5+0+1).//

”Flickan?” säger Rylan och ser livrädd ut. ”Vilken flicka?”

”Flickan i lådan!” skriker Corben.

”Jag vet inte vad du pratar om”, säger Rylan med tårar i ögonen. ”Jag har ingen aning om vad som finns i lådan!”

//Lyra försöker se om hon kan upptäcka några tecken som visar på att Rylan ljuger. Edu + Science (Psychology), Difficult (10). Hon slår 12 (4+5+3+0).//

”Jag tror han talar sanning”, säger Lyra efter att ha studerat pojkens reaktion och ansikte.

”Vad är det din mor planerar?” frågar Corben. ”Och varför har du i så fall spionerat på oss?”

”För att se så att ni inte planerar att förråda oss och lämna leveransen till någon annan”, säger Rylan. ”Jag vet ingenting, bara att frakten är viktig. Jag lovar!”

”Jag vill veta exakt vad det här handlar om”, säger Corben till de andra. ”Vi får börja undersöka saken så fort vi kommer fram till Palindrome…”