Nekromanti Traveller? Vad införskaffa?

Arfert

Facit
Köpte för ett tag sen Moongoses version av Traveller, och grundboken innehåller en hel del. trots att den inte är så tjock. Ett bra spel.

Men är det nåt mer man ska skaffa, så man inte gör bort sig? Är mest intresserad av "standardkampanjen".

Storuggla

Champion
Mig veterligen finns det ingen standardkampanj som de gett ut som faktiskt är bra. De äventyr som Mongoose publicerat har vart av skiftande kvalitet, kampanj 2 (den som kan laddas ner gratis från deras hemsida rentav, piraterna av Dirax eller något sådant) ska tydligen vara okej, men inte mer.

Storuggla, sorgligt nog

solvebring

Superhero
Säg, hur långt kommer man på deras Corebook?

/solvebring som är allmänt nyfiken. Har noterat att Traveller har mycket fluffböcker och har alltid trott att det varit ett girigt försäljningstrick...?

Storuggla

Champion
"Säg, hur långt kommer man på deras Corebook?"

Grundboken räcker långt. Den täcker gubbeskapande, att använda gubben, att skapa ett rymdskepp, att använda rymdskeppet och att ägna sig åt interplanetär handel i de sektorer man skapat med boken. Den räcker egentligen till allt.
Sen vill man kanske ha mer saker om legoknektar, handelsmannaliv in space eller utforskning... och då köper man en tilläggsbok.
Vill man spela i Travellers setting och inte hitta på själv måste man dock köpa settingböcker, eftersom corebooken inte innehåller settingen annat än i förbifarten.

Storuggla, digesten har liten skrift

solvebring

Superhero
Storuggla said:

Grundboken räcker långt. Den täcker gubbeskapande, att använda gubben, att skapa ett rymdskepp, att använda rymdskeppet och att ägna sig åt interplanetär handel i de sektorer man skapat med boken. Den räcker egentligen till allt.
Sen vill man kanske ha mer saker om legoknektar, handelsmannaliv in space eller utforskning... och då köper man en tilläggsbok.
Vill man spela i Travellers setting och inte hitta på själv måste man dock köpa settingböcker, eftersom corebooken inte innehåller settingen annat än i förbifarten.
Okej, det låter ju faktiskt ganska prima. Well, ser ut att vara typ en tillägsbok per grej. Är varje bok så genomförlig som den strukturen kan ge sken av?

Storuggla

Champion
" Är varje bok så genomförlig som den strukturen kan ge sken av?"

Njaeeee... Jag skulle säga att den fördjupar, men den är inte utförlig, det kan jag inte kosta på mig att svära ed på. Men mer options för gubbarna när de skapas och mer support för just den delen av Travellerkampanjen, ja.

Storuggla, kan inte utala sig om bok 9

NilsK

Ligist
Standardkampanjen är ju The Traveller Adventure som inte finns i tryck längre vad jag vet. Av de nya Moongosegrejerna har jag väl egentligen bara kikat igenom Tripwire i kampanjväg, det verkade väl så där. Om du inte nödvändigtvis behöver ha något i tryckt väg skulle jag testa Secrets of the Ancients som är en gratis och nedladdningsbar kampanj som spinner vidare på det klassiska äventyret med samma namn och avslöjar en massa tunga grejer om det tredje imperiets ursprung. Har inte läst det själv men det får bra kritik.

Annars är ju inte Traveller känt för sina lysande kampanjer direkt. Det är ju väldigt mycket verktygslåda för egna rutpapperskampanjer.

solvebring

Superhero
Storuggla said:
" Är varje bok så genomförlig som den strukturen kan ge sken av?"

Njaeeee... Jag skulle säga att den fördjupar, men den är inte utförlig, det kan jag inte kosta på mig att svära ed på. Men mer options för gubbarna när de skapas och mer support för just den delen av Travellerkampanjen, ja.

Storuggla, kan inte utala sig om bok 9
Okidok, tackar hur som haver för svaren. :gremdrink:

Arfert

Facit
Storuggla said:

Storuggla, digesten har liten skrift
Vilka tilläggsböcker är bra att ha?

Storuggla

Champion
"Vilka tilläggsböcker är bra att ha?"

Vad vill du att kampanjen ska handla om? Jag vet att det låter som ett spydigt svar, men om äventyrarna inte ska ägna sig åt handel alls är Merchant Prince helt menlöst...
Library Data är dock bra om man ska spela i Kejsardömet.
Generellt tyckte jag att Rogue och Dilettante var rätt menlösa, och Psion kändes malplacerad. Central Supply Catalogue har jag hört mycket dåligt om, eftersom den til 90% är vapen.

Storuggla, välj den betjänt som spottar mest imponerande

Storuggla

Champion
"Tänk Serenity, fast med lite mer militärgrejer, kanske.."

Mercenary, Merchant Prince och antagligen den kommande Vechicle Design Book som göra om och förenklar byggandet av rymdskepp. High Guard om du vill ha större skepp som jagar en. Det borde räcka.

Storuggla, catsup eller ketchup

RPG2000

Veteran
Jag gillar Mongoose Traveller och tror att grundboken räcker långt.
Setting finns ju i vilken kioskroman som helst.
Dock vill jag varna lite för Pocket Edition som har väldigt liten text. Jag har inga problem med synen, men fick anstränga mig för att läsa den, vilket var skälet till att jag sålde den när jag läst klart.
Formatet var dock perfekt, bara en aning för liten.

dawnrazor

Veteran
Basboken räcker långt! The Traveller Adventure tycker jag är sådär. Har en i mint condition om du skulle vara intresserad. Eftersom de olika versionerna (förutom Traveller: The New Era) är väldigt lika regelmässigt (tänk DoD 1-5), så kan man lätt köpa äldre grejer och använda de nya reglerna, som i mitt tycke är de bästa. Min favoritera är annars Traveller: 1248 som gavs ut av Comstar, men de förlorade tyvärr rättigheterna i och med att Mongoose fick dem. Fyra setting books (systemoberoende) gavs ut och nu finns PDF:erna på Traveller: TNE CD:n från FFE. Annars tycker jag att Traveller's kampanjer ofta var/är rätt lama. Hellre göra egna :gremsmile:
Och så kommer ju 2300AD som setting till M:Traveller :gremsmile: DET är ett sjukt coolt spel!

Storuggla

Champion
"Min favoritera är annars Traveller: 1248 som gavs ut av Comstar, men de förlorade tyvärr rättigheterna i och med att Mongoose fick dem."

Traveller: 1248 är fullständigt underbart.

Storuggla, delar enbart glass

dawnrazor

Veteran
"Default" eran i Traveller är 3:e Imperiet, som sedan i tidens anda slogs sönder av inbördeskrig i MegaTraveller, och som sedan totalförstördes i Traveller: The New Era. Om man, som jag, både gillade"3I vanilj-Traveller" och "Traveller-meets-Mad Max"-känslan i T:TNE är 1248 en cool kompromiss. Man har flyttat tiden ca 200 år in i framtiden, och galaxen ter sig inte lika dystopisk längre. Ett 4:e Imperium håller på att växa fram, och det finns stora områden som är civiliserade igen. Dock är stora delar av det forna Imperiet i ruiner. Settingen ger GM stora möjligheter att köra både "klassiska" Traveller äventyr, men också lite mer low-tech och "gritty" om man vill det. Något som var lite trist med 3I var att det var så organiserat, och att det egentligen inte fanns några vildmarker kvar att utforska. Dessutom har författaren (Martin J Dougherty) sytt ihop alla erornas/settingarnas respektive historier på ett mycket läsvärt sätt. Detta är (var) dessutom officiellt material, välsignat av Marc Miller. 1248 fanns bara i ett par år, sen förlorade ComStar licensen till Mongoose. Dock finns PDF:erna med på T:TNE DVD:n som finns att köpa direkt av Marc på Far Future Enterprises hemsida. Där kan man köpa DVD:er med ALLT utgivet material till GDW:s olika spel för en mycket rimlig peng jämför med styck-PDF:er på t ex DriveThru. Det kom 4 setting-böcker och 2 böcker med rymdskepp. De två första setting-böckerna fanns även i tryckt version, men sen blev det bara PDF:er. De är också systemlösa, så vilken version av Traveller man än föredrar, så funkar de finfint :gremsmile: