Nekromanti Traveller...

NilsK

Ligist
Är det nån som lirar Traveller här?

Plockar ner det från hyllan några gånger om året och blir alltid lika sugen på att spela det men har aldrig kommit loss. Tycker det är enormt fascinerande.

Rötterna i 70 talet märks dock ibland lite mycket men kan man ju kirra själv.

Skulle ge bra mycket för en svensk välproducerad (och uppdaterad) version i samma anda.

Ah, well.

Storuggla

Champion
Mja, lirar och lirar. Jag läser i det. Det är väl allt. Spel blir det så sällan att det inte räknas. Men uppdaterad utgåva, det finns ju både en GURPS och en d20-utgåva, båda riktigt bra om jag får säga så själv. Men svenska är de ju inte.

Storuggla, ISS

NilsK

Ligist
Jo jag har både Gurps och T20 varianten men är inte helt nöjd med ngn av dom. Classic Traveller och Megatraveller är mer min kopp te (den senare tyvärr med runt 40 sidor errata).

Förresten vet du var man hittar core mekaniken till T20? Störande nog lämnar de ju ute en del i T20 av licensskäl. Har för mig att det ligger ett dokument nånstans och skräpar med det nödvändigaste.

Storuggla

Champion
"Jo jag har både Gurps och T20 varianten men är inte helt nöjd med ngn av dom. Classic Traveller och Megatraveller är mer min kopp te (den senare tyvärr med runt 40 sidor errata)."

Samma här faktiskt, men erratan... huj. Nåja, det är bätre än Marc Millers Traveller (T4) i alla fall. :gremwink:

"Förresten vet du var man hittar core mekaniken till T20? Störande nog lämnar de ju ute en del i T20 av licensskäl. Har för mig att det ligger ett dokument nånstans och skräpar med det nödvändigaste."

Ja, faktiskt! Här! Inte så klurigt regelsystem alls när man väl vant sig, och T20 är ju snuskigt dödligt för folk utan rustning, men ändå... Ja, man fpr väl hoppas på Traveller 5 då. Om Hr Mille r bara får ändan ur vagnen...

Storuggla, Five Sisters-subsektors skräck

NilsK

Ligist
schysst, tack.

Ska försöka lura med mig ett gäng så smånningom, gäller bara nu att klura ut vilken version jag ska använda.

Storuggla

Champion
"Ska försöka lura med mig ett gäng så smånningom, gäller bara nu att klura ut vilken version jag ska använda."

Det är ju en fråga om smak. Jag gillar den Gamla Stilen, där man slår fram allt och kan kola under framslagningen. Men jag förstår att vissa inte gillar det lika mycket, de får inte de gubbar och gummor de väntat sig eller ens är intresserade av att spela. GURPS ser vissa som dötrist och d20 ser vissa som rent sunk. Det är ett svårt val, det... :gremfrown:

Storuggla, solomani thug

NilsK

Ligist
Ja det är klart de ska få det lite svettigt, det är ju halva charmen (alla gamla tabeller). Lutar nog mot att lira med MT reglerna (moddade då) i Classics setting.

Honken

Hero
Plockar ner det från hyllan några gånger om året och blir alltid lika sugen på att spela det men har aldrig kommit loss. Tycker det är enormt fascinerande.

Jag är också en av de som tar ner MegaTraveller med jämna mellanrum och får massor med sug att spela. Men det blir inte av. Jag håller mig dessutom ajour genom att läsa på TML...

/Honken - Sugen...

NilsK

Ligist
Citizens of the Imperium och JTAS är väldans bra också.

Dessutom en massa rabiata fans som gör sjukt bra grejor som det här

Honken

Hero
Jag har tittat åt coti några gånger, men aldrig fastnat för den. Och JTAS har jag prenumeration av, men läser inte så ofta. Skulle säkert bli lite mer aktuellt om jag kanske spelade det regelbundet. Själv skulle jag kunna tippsa om www.downport.com, men du har säkert varit där och glott.

/Honken

Pom

Swashbuckler
Snodde detta från Traveller Mailing List FAQ

"What is Traveller?
Traveller is a Science Fiction Role-Playing Game (RPG) that was first published in the 1970s. It has gone through several incarnations: Three previous editions were originally published by Game Designer's Workshop (GDW). These were the Classic Traveller, MegaTraveller and Traveller The New Era. For a description of the differences between these three earlier editions see the review. A brief precis follows:

* The original 'Classic' Traveller deals with an interstellar empire (The Third Imperium, or 3I) and its interaction with various human and non-human races.
* In MegaTraveller the Third Imperium is shattered by a devastating civil war following the assassination of the Emperor and his immediate heirs.
* Traveller The New Era (TNE) deals with the aftermath of the civil war, compounded by a new threat: Virus.
* Marc Miller's Traveller (also known as T4) represents a step back down the Traveller timeline to the foundation of the Third Imperium. It also heralds the return of Marc Miller, Traveller's original author, to the forefront of the game's design. T4 was published by Imperium Games
* Steve Jackson Games, publishers of the GURPS line of RPGs has obtained a licence to produce a series of GURPS Traveller supplements, which establish an alternate timeline. For more details, see the GURPS Traveller Web Site
* As of April 1998 Imperium Games have ceased production of Traveller materials.
* Marc Miller has begun work on Traveller 5/2000. Draft versions of components of the new system are occasionally posted on the TML for playtest and comment. We await developments..."

Storuggla

Champion
Och sedan en tid tillbaka så producerar Quiklink Interactive Traveller d20. Vilket utspelar sig ungefär hundra år innan det första Traveller i en annan del av imperiet.

Storuggla, vet inte riktigt

Zizop

Swordsman
Jag gillar den Gamla Stilen, där man slår fram allt och kan kola under framslagningen.
Va! Kan man dö under framslagningen? Det verkar ju mer farligt än Paranoia...

Honken

Hero
Va! Kan man dö under framslagningen? Det verkar ju mer farligt än Paranoia...

Nja, alltså karaktären man försöker skapa kan gå åt under skapandet. Det kryddare ju det hela en del. Nu finns det ju frivilliga regler för att ta ner just det, men det är ju lite häftigt!

Dessutom gäller det bara Classic och Megatraveller. Inte GURPS traveller. Däremot vet jag inte hur det är med T4 eller T20.

/Honken

Storuggla

Champion
"Dessutom gäller det bara Classic och Megatraveller. Inte GURPS traveller. Däremot vet jag inte hur det är med T4 eller T20."

I T4 blir man bara skadad, likaså i T20. I GURPS Traveller finns det dock en frivillig regel som säger att man kan slå en tärning när man är klar med sin rolllperson. "On a 1 or 2, crumple up your character sheet and start over." (sid 82, Careers.)
Att dö innan man ens börjar spela, det är en hård värld!

Storuggla, sover hellre på jobbet

Pom

Swashbuckler
Man valde vilket yrke gubben skulle ha innan spelet började. Det yrket hade gubben i 4 år (vill jag minnas). Sedan kunde man välja att ta ett yrke till (fler färdigheter, 4 år äldre). Och ett till. Det fanns ingen övre gräns för hur många yrkeskarriärer man kunde ha bakom sig när man började spela, men man blev skröpligare och skröpligare av ålder efter ett tag.

Och, de sexigare karriärerna (de slåssigare alltså) hade en risk att man dog i tjänsten.

Jag har inte sett det i något annat spel. Som du säger, det är i farligaste laget att det finns risk att dö innan spelet börjar. Men det kryddade onekligen det hela. Med cyanid.

Big Marco

Läskig
Att dö innan man ens börjar spela, det är en hård värld!

En klassiker - om ens RP var "dålig" så valde man alltid att bli "belter" (asteroid-gruvarbetare), för då var risken (eller chansen om man såg det så) högst att man skulle stryka med.

Storuggla

Champion
"En klassiker - om ens RP var "dålig" så valde man alltid att bli "belter" (asteroid-gruvarbetare), för då var risken (eller chansen om man såg det så) högst att man skulle stryka med."

Belters och Scouts, det var väl de som strök med oftast om jag inte missminner mig. :gremsmile: I ett yrke där hälften av alla anställda kolar inom en fyraårsperiod behöver de verkligen ett fackförbund.

Storuggla, local 533