Nekromanti Tre frågor på Dollar Trissen

Power-Fredrik

Veteran
1. Vilken revolver använder clintan i de tre filmerna?
2. Vad är det han har på handleden i för några få dollar mer?
3. Är Lee van Cleff samma person i de två filmerna han är med i?

I've got the POWER!!!

Örnie_UBBT

Swordsman
Enligt vad jag kan utläsa ur Christopher Fraylings Leone-biografi “Something to do with death” (som jag nu gjort reklam för tre ggr på forumet ;-) bär Clintan åtminstone i de två första filmerna en Colt Navy (med en silverskallerorm på kolven). Colt Navy fanns visst i flera utföranden och jag har ingen aning om exakt vilken modell det är fråga om. Pistolreplikan Clintan använde kom f ö från rekvisitaförrådet på CBS (ett amerikanskt TV-bolag) - han tog helt enkelt med sig samma revolverkopior han burit när han spelade cowboyen Rowdy Yates i TV-serien Rawhide när han åkte till Italien...

Bonusinfo: När Lee van Cleef öppnar vapenpaketet på sin häst kan man se följande vapen: en Colt Buntline (som dock van Cleef aldrig använder i filmen), ett Lightning-gevär med pumpmekanism, en Winchester -94 och ett dubbelpipigt hagelgevär...Det förefaller också som om van Cleef använder gevärskolven som egentligen är avsedd för Buntlinen på sin mindre revolver (är det också en Colt Navy?).

Det han har på handleden har jag tolkat som ett slags handskydd bara (skyddar kanske mot krutstänk, ytliga skador etc) för att hans revolverhand ska vara i så god form som möjligt...notera att Clintan, när vi först ser honom i filmen, tänder sin cigarill med vänster hand - så att högerhanden, som han drar med, inte ska vara upptagen...

Lee van Cleef är inte samma person i de två filmerna. Varför? Jo, Den gode, den onde och den fule utspelas under inbördeskriget och där dör Angel Eyes/van Cleef i slutet, och För några få dollar mer måste utspela sig _efter_ inbördeskriget - bl a med utgångspunkt från vapenmodellerna som förekommer - och där lever ju van Cleef! Angel Eyes och överste Mortimer måste alltså vara två olika personer.

mvh
Örnie

Rosen

Myrmidon
<I>Den gode, den onde och den fule utspelas under inbördeskriget och där dör Angel Eyes/van Cleef i slutet, och För några få dollar mer måste utspela sig _efter_ inbördeskriget - bl a med utgångspunkt från vapenmodellerna som förekommer - och där lever ju van Cleef! Angel Eyes och överste Mortimer måste alltså vara två olika personer.</I>

Hmm... Har nog aldrig funderat närmare på var jag kan ha fått det ifrån, men jag har alltid utgått från att Mortimer blev överste i just inbördeskriget, och bytte yrkesbana till "bounty killer" efter krigsslutet.
Vad är det oldtimern med tågen berättar om honom nu igen..?

--
Åke

Örnie_UBBT

Swordsman
Det kan säkert stämma, jag minns heller inte exakt vad old-timern säger (jag får dock tillfälle att fräscha upp minnet ti 13/2, då DGDODF visas på Cinemateket i Göteborg).

Men, som sagt, eftersom DGDODF kronologiskt utspelar sig före FNFDM, och Angel Eyes dör i slutet av DGDODF, så kan överste Mortimer och Angel Eyes inte vara samma person. fast Angel eyes och Överste Mortimer är onekligen väldigt lika...kanske är de bröder? ;-)

mvh
Örnie

Gusman

Veteran
Tjena!

> Det förefaller också som om van Cleef
> använder gevärskolven som egentligen är avsedd för
> Buntlinen på sin mindre revolver (är det också en Colt
> Navy?).

Det är det troligtvis men angående kolven så byggdes det ett
antal kolvar till Colt Army och Colt Navy under inbördeskriget.

Kolla den här länken:

http://www.navyarms.com/html/colt-style.html // Jörgen

"He who runs away, lives to run another day!!"