Nekromanti Tre skäl till varför Wilderlands är bäst!

Hunk

Hero
1. Den är äldst!

2. Den har sword & sorcerykänsla!

3. Den har rödluvade sadisttomtar!

//Henrik, som inte kunde motstå att härma Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Berätta mer om tomtarna!

Rödluvade sadisttomtar? Lite mer info, om man får be?

/M

Hunk

Hero
Tidiga kampanjvärldar

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
1. Den är äldst!
--------------------------------------------------------------------------------

Är den? Jag trodde Greyhawk var äldst av alla D&D-världar. Eller har jag missat nått?
Det beror på om man räknar efter publiceringsdatum eller efter när de skapades i hemmets lungna vrå. Greyhawk Gazetteer kom ut 1980 (har jag för mig) medan Wilderlands of High Fantasy kom ut 1977 (eller 1976 - är lite osäker). Man skulle dock kunna argumentera att Blackmoor är äldre än Wilderlands, eftersom David Arnesons First Fantasy Campaign kom ut före Wilderlands of High Fantasy (dock ej före City State of the Invincible Overlord, som är en stad i Wilderlands). Dock var First Fantasy Campaign inte "approved for use with D&D", så man kan hävda att det diskvalificerar den i sammanhanget (liksom Tekumel, som kom ännu tidigare).

Däremot är det tämligen säkert att Gygax och Arneson började plita på Greyhawk respektive Blackmoor före ens idén om Wilderlands dök upp i Bob Bledsaws hjärna (när han började spela D&D använde han först Tolkiens Midgård som kampanjväld och City State of the Invincible Overlord var länkat till den via en portal vid Väderklint). Både Gygax och Arneson använde sina respektive världar vid figurslagsspel före D&D publicerades. Vem av dem som började först låter jag vara osagt, men det blir ändå stora problem om man väljer att inte gå efter publiceringsdatum. I så fall skulle t.ex. Testament räknas som en betydligt äldre kampanjvärld än samtliga ovan nämnda.

Note
Till den gamla bruna D&D-boxen publicerades två supplement kallade Greyhawk och Blackmoor redan 1975. Dessa var dock endast regelsupplement och kan ej betraktas som kampanjvärldar (även om äventyret Temple of the Frog, som fanns med i Blackmoor, kan sägas vara länkat till den kampanjvärlden).

Hunk

Hero
Re: Berätta mer om tomtarna!

Det här avsnittet är rippat, men jag hoppas att det är att betrakta som fair use:

Red Cap gnomes are an insane breed of gnome that lives in ruins and barren hills. Legends say that they have been so since the Uttermost War, long ages ago. Some legends say that their minds shattered during the great battles of those days, or that their entire race was cursed, or even that they fell into evil and degeneracy when they tried to call upon powers too great for their minds. Regardless of their origins, the Red Caps of today are a race of psychopaths, seeking only to commit the most horrid atrocities they can efore they die. However, they are also, for the most part, cowards, and remain in their haunted homes, far from other peoples, festering in their own hate. Sometimes a slightly sane Red Cap will leave the dread burrows and seek out a life elsewhere.

Dark lore indicates that the Red Cap gnomes are the forerunners of the Kobold races.
Så jag kanske skulle ha skrivit psykopattomtar i ställer för sadisttomtar, men psykopater är ju ofta sadister... Tilläggas kan att förvånansvärt många "vanliga" gnomes är Chaotic Evil i gamla Wilderlandssupplement (det finns dock en del LG också).