Nekromanti tre små grisar....

Pale Imp

Swordsman
Valtider... kanske.. vättepartiet??

Hehehe.. gillar tanken på att den svage följer den starke av rädsla för att bli dräpt, och att den svage inte vill något hellre än att den starke ska vända ryggen till så länge det tar att placera en kniv där.

Mask_UBBT

Hero
Re: 9 små vättar

"Dvärgarna kom ju egentligen från nordisk mytologi (alla dvärgarnas fädrer från lotr och gimli kan t.ex. hittas igen i vättarnas skapelsedikt). Du kanske skulle vända dej tid för originella idéer som allas vår tolkien kanske förkastat?."

Jo, jag tar ganska mycket inspiration från Germansk mytologi, och det är detsamma som nordisk mytologi, fast gudarna har andra namn, och beter sej lite annorlunda. Oden hette exempelvis Vonton, och så fanns det en betydligt mindre 'kamratanda' emellan gudarna. Dessutom var dvärgarna betydligt mer återkommande i germanernas svartalfer, vilket var ett tidigare ord från dvärg.

Men vill du veta en rolig grej, med tanke på inspirationer;
Det faktum att dvärgar skulle leva i jorden och vara gruvarbetare är faktiskt ingenting som man kommit på bara ur tom luft. För 3000 år sedan använde Egypterna dvärgar att söka mineraler i bergern inåt afrika. På kreta avnändes dvärgar som slavar för att jobba i gruvorna på kreta, och vissa fynd av små verktyg har gjort att folk tror att dvärgar används som guldletare. Jag må vara skapt som en sill om inte något av detta är grunden till den Germanska dvärgamyten!

Och angående tolkien och dennes inspriation från eddan; Gandalf var ju dvärg!

"Annars kan du låta omgivningen forma dvärgarna. Vad behöver man för att leva under jord? Vad optimerar rasens förutsättningar? (fysiska och mentala delar), hur skyddar man sig från skitgamla naturliga fiender? mm"

Det där bör man ju snarare tänka på när man delar upp folken i Subraser. Vad gjorde att dessa dvärgar blev så, och inte dessa...?

"Det där om enormt gamla naturliga fiender kan man faktiskt blåsa upp till ett genomgående tema i rollspelet (skulle jag göra direkt, hehe). Att allt kretsar kring någonting ofantligt stort, något som kan äta upp hela underjordiska kolonier, något som ingen överlevt att berätta om... The one that lies beneath, eller nåt likande. Uråldriga profetsior berättar om ragnarök, ja, du vet. "

Jag är en såndär som inte tycker att rollspel borde ha teman... Jag ser hellre en mångfachetterad värld med många äventyrsuppslag åt alla håll. Sedan kan man göra massor av ragnarökskampanjer, om man vill... men det är ju en senare fråga...
Vad gäller urgamla profetior... fornhistoria finns ju givetvis, folksånger, tjohejsan och lakristroll! Dvärgarna eller vättarna är ju inte de enda varelser som funnits i underjorden. Utöver drakarna finns ju Jättarna. Bägge dessa kommer jag nog göra ganska tillbakadragna, till följd av ett krig emellan raserna i urminnes tider. Vidare finns sjöodjur, Kobolder, olika former av fåglar, gripar, örnar. Stenmaskar(som typ Dune) som i prinsip är sjöormar som kravlat upp på land. Samtliga är potentiella fiender och spelar alla roll i historien. Gargyler!!!

"Eller mycket hellre än att provspela den färdiga varianten skulle jag vilja vara med och utveckla Sisu från scratch, om du vill, eller ialla fall hjälpa till med utkast och idéer."

Tja, du kan ju bli medkonstruktör om du vill...
Jag säger väl till dej som jag säger till andra; jag kommer nog vilja göra skrivandet själv, men att ta fram själva spelvärlden har jag gärna hjälp med. I och med att jag lägger ribban vid en jävligt stor och intressant värld så behövs det möjligen flera synvinklar och tankar...

Jaja, är du intresserad, majla mej; gman@trust-me.com, så får jag välan inviga dej i spelvärlden så gott det går vid detta stadie...

/Mask