Nekromanti Tredimensionella kartor, å lite djur å natur

Mask_UBBT

Hero
Jojo, att DJUR klarar sej utan sol är jag mycket medveten om.../images/icons/smile.gif

Tack iallafall.

Det nyttodjuret jag har gjort är faktiskt ett ritigt allarounddjur, jag beskrev det lite närmare i svaret till Faegenhausts inlägg.

/Mask

Man Mountainman

Storsvagåret
Just nu tänker jag... bergsmineral eller någon form av bergsolja som man strör ut över eller i den nysådda jorden, och sedan tänder eld på det...? Eller är det för långsökt?

Helt klart långsökt. Ska man vara vetenskaplig så skulle det ju innebära att säden måste gå från frön till fullvuxna växter på en mikrosekund, när all energi som ska användas för att göra stärkelse av koldioxid och vatten kommer på en gång.

Om jag var du skulle jag använda ett av mina förslag, alltså antingen varma källor eller magisk energi. men det är ju bara för att jag kommit på dem. De känns dock som en betydligt bättre ersättare till solen. Dessutom skulle ju ditt förslag innebära attd et inte fanns några vilda växter, eftersom att någon måste komma och tända på oljan innan det kan börja växa.

Att låta dvärgarna pumpa upp mineralolja ur marken som bränsle tycker jag dock är en mycket bra idé.

Rickard

Urverk speldesign
"Då hela världen, med undatag för naturliga grottor, består av sten kan man ju inte sätta ett markskick, och då allting har ett tak så är ju hela 'fågelperspektivet' uteslutet.

Har någon annan gjort något likande?
"
Är det bara jag som tänker på alla otaliga dungeons som har ritats? De är ju ritade i fågelperspektiv.. Det du vill rita är väl en SLkarta, inte något som spelarna ska få tag på? Man kan knappast köpa en karta i någon stad och sedan följa den.. Både perspektiv, höjdskillnad, avstånd och framförallt riktning är för svårt att lista ut utan riktigt avancerade hjälpmedel.. Antar jag, iaf.

Håller med om vad Arvidos skriver.. Sätt dit lite symboler eller siffror.. Hade själv tänkt att föreslå att du ritar höjdlinjer som på verkliga kartor som utgår från havets yta.. Hur djupt en grotta ligger är i förhållande till marken kan vara rätt missvisande. Markytan varierar ju i höjd, den med.

Detta om SL-kartan.. Spelarkartor kan vara som du säger.. En riktning, ungefärligt avstånd och sedan en beskrivning om vägen (och kanske ett lycka till).. Det kan finnas olika kartor.. Det behöver ju inte vara hugget i sten att de bara finns en väg. Hehehe. Jo.. *hrrmm* Eller det kanske är det, det är? Några dvärgvetare kanske har huggit in i vägskäl (gångskäl?) hur man ska svänga för att komma till en viss plats.

"Då hela spelet utspelas Under jord, kan väl inte särskilt många nyttodjur finnas/behövas? Jag har gjort ett, som jag tycker täcker alla områden...
Blir det trist, eller? Jag tror nästan inte det.
"
Tydligen är jag ensam om att det blir trist.. Jag menar.. Gud vad lämpligt att just det djuret har anpassat sig och att just det djuret kan fylla alla behov.. Ha flera djur som fyller samma funktion så att det blir lite variation.. Du kommer säkert på något (någon småsak) som skiljer djuren åt senare..

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar vad som finns på ytan och varför ingen bosatt sig där

[edit] Lade ett skämt (eller två)

Mask_UBBT

Hero
"Helt klart långsökt. Ska man vara vetenskaplig så skulle det ju innebära att säden måste gå från frön till fullvuxna växter på en mikrosekund, när all energi som ska användas för att göra stärkelse av koldioxid och vatten kommer på en gång."

Njae, det var inte riktigt så jag menade. Jorden skulle brännas i kanske fyra dagar och denna process skulle helt enkelt ladda jorden med den energi som växten kräver, men inte kommer kunna få, pga sakanden av solljus. På så vis har den alltid tillgång till energier, men för säkerhets skull så borde kanske ett eldfat sättas upp här och var på åkrarna(som inte ska vara så stora, faktiskt). Efter jordbränningen skulle kanske det räcka?

Är det fortfarande lika långsökt?
Det är väl åtmonstonde trovärdigt...
...eller?

"Dessutom skulle ju ditt förslag innebära attd et inte fanns några vilda växter, eftersom att någon måste komma och tända på oljan innan det kan börja växa."

Näe, mitt förslag gör bara att inga solkrävande växter klarar att överleva utan assistans. Svampar, lavar, och dylikt kan ju fortfarande finnas där. Möjligtvis lite bleka örter och dylikt, men då Eidheim är ganska kyligt, så får jag ta det lite lugnt med det.

Varför är det kyligt, undrar du? Jo, om det inte var kyligt hade jag inte haft någon ursäkt till att dvärgarna eldar ÖVERALLT,HELA TIDEn, och inte heller hade jag haft en ursäkt varför Yroz, Stenoxarna, har tjock pläls på Bröstkor, rygg och framben./images/icons/smile.gif
Dessutom tänker jag mej inte dvärgarna i ett varmt klimat.

"Att låta dvärgarna pumpa upp mineralolja ur marken som bränsle tycker jag dock är en mycket bra idé."

Det finns väl inget krav på att de ska PUMPA upp oljan?/images/icons/laugh.gif
De bor faktiskt I jorden, så, då de bor vid källorna, är de inte beroende av tryck för att de ska kunna utvinna olja, som vi är. De kan helt enkelt använda en hink och ett rep./images/icons/laugh.gif

Någon form av pumpmekanism tror jag dock det blir, då detta går fortare...

/Mask

Netfeed

Swashbuckler
kelter

skriver ett arbete om dem nu
och så vitt jag försår så var de nästan helt skrift läsa fram till 600-talet eller så
så jag tror nog inte de hade några kartor alls

Mask_UBBT

Hero
"Det du vill rita är väl en SLkarta, inte något som spelarna ska få tag på?"

Nej. SLkartor har aldrig varit ett problem, vad jag tänkte göra var typ "Dvärgarnas officiella karta" eller något i den stilen. Märkningar bör givietvis kunna förekomma även på dessa, men inte på det ytterst vetenskapliga sätt som på SL kartor.

"Gud vad lämpligt att just det djuret har anpassat sig och att just det djuret kan fylla alla behov."

'Kraven' på djuret är att djuret ska klara att;

1. Dra tunga saker.
2. Bli uppätet.

Det är väl inget otroligt långsökt?

Dessutom ska ursprunget till detta djur vara lite småovanligt. Dvärgarna ska ha fått dem som gåva av Woton, så de formades faktiskt för att hjälpa dvärgarna, vilket gör att de gärna får vara lite orginella(i förhållande till övriga naturen), tycker jag...

/Mask

Man Mountainman

Storsvagåret
Är det fortfarande lika långsökt?
Det är väl åtmonstonde trovärdigt...
...eller?

Problemet med de vilda växterna kvarstår (se nedan)

Näe, mitt förslag gör bara att inga solkrävande växter klarar att överleva utan assistans. Svampar, lavar, och dylikt kan ju fortfarande finnas där. Möjligtvis lite bleka örter och dylikt, men då Eidheim är ganska kyligt, så får jag ta det lite lugnt med det.

Jaoo, men du vet, svampar är inte per definition VÄXTER. De tillhör ett eget släkte, fungi, som behöver ett näringsutbyte med levande växter för att få den energi de behöver. Alltså måste det fortfarande till riktiga växter för att svamparna ska kunna leva. Och lavar behöver också någon form av energi för att växa och må bra: de består nämligen av två organismer, en växt och en svamp, som lever i symbios.

Mask_UBBT

Hero
"Jaoo, men du vet, svampar är inte per definition VÄXTER. De tillhör ett eget släkte, fungi, som behöver ett näringsutbyte med levande växter för att få den energi de behöver. Alltså måste det fortfarande till riktiga växter för att svamparna ska kunna leva. Och lavar behöver också någon form av energi för att växa och må bra: de består nämligen av två organismer, en växt och en svamp, som lever i symbios."

Jojo, fungi är en egen form av organism, och det finns 600000 kända sorter, uppdelade i tre familjer, efter uppbyggnad. Men alla är faktiskt inte beroende av just Växter. Allt som krävs är egentligen någon form av vätskerik organisk materia(mat exemplevis) samt en temperatur över ca 6 grader(vad gäller vissa svampar, ibland även vid 2 grader!).

Anledningen till att ja tjatar om det här är för att jag inte vill ha en särskilt utvecklad fauna.
Ok, men ändå. Hur tycker du att jag ska göra, för att inte behöva göra grottorna till gröna paradis?
Oaser vid enstaka varma källor?

Man Mountainman

Storsvagåret
Allt som krävs är egentligen någon form av vätskerik organisk materia(mat exemplevis) samt en temperatur över ca 6 grader(vad gäller vissa svampar, ibland även vid 2 grader!).

Du är insatt.

Hur som helst: var tror du näringen i "maten" kommer ifrån. Någonstans på vägen måste gröna växter, eller någon annan sorts organismer som kan binda energi i kemisk form, komma med i bilden.

Ok, men ändå. Hur tycker du att jag ska göra, för att inte behöva göra grottorna till gröna paradis?
Oaser vid enstaka varma källor?

Tja, det är som sagt ett av mina förslag: att växterna får sin energi från jordens inre. Finns gott om belägg för detta i våra egna oceaner. Effekten blir förstås att växterna blir föga gröna, men det kanske du hade insett.

Jag vill nämligen att dvärgarna ska ha tillgång till att odla vissa örter och sädesorter, och folk kommer troligtvis att reagera om jag inte gör så att det finns någon fantasylogisk förrklaring till att ex. råg är detsamma som på ytan, trots att det inte finns något solljus.

Varför? Är det inte lite ologiskt att de har samma växter som på jordytan om de aldrig varit där? Är det inte enklare och mer logiskt att utveckla en underjordisk ekologi?

Mask_UBBT

Hero
"Är det inte lite ologiskt att de har samma växter som på jordytan om de aldrig varit där?"

Joo, om man förbiser ett av de viktigaste elementen i en bra rollspelsvärld... HISTORIA!
Att dvärgar inte har varit på något ställe där ex. råg växer betyder inte att ingen varelse har vartit på båda platserna. Månstenar fanns exempelvis på jorden Lååååångt innan vi någonsin åkte dit...
Dessutom, fantasyhistoria får gärna vara lite hur som helst, utan att någon tar mycket illa vid, så länge man inte gör det dåligt.

"Är det inte enklare och mer logiskt att utveckla en underjordisk ekologi?"

Det har jag väl inte sagt att jag inte ska göra. Jag vill bara inte ha skogar, renar och fåglar...

OK, jag tänkte bara att det skulle bli enklare för dig om du skippade växter som var tvungna att ha solljus. Ingen förväntar sig ju råg i underjorden så ingen skulle reagerar på att det inte finns växter av den typen. Det borde (IMHO) vara enklare att förklara hur påhittade växter klarar sig utan solljus än befintliga.

Det finns ju blinda fiskar i våran underjord, har du funderat på att ha med såna i ekologin? Man kan ju tänka sig att utöka idén och ha stora underjordiska sjöar/hav med ekologi som fungerar av jordvärme och näringsämnen som sipprar ner från jordytan.

Någon slags alger eller annat primitivt liv kan ju utgöra basen för livet. Ungefär som det finns primitiva livsformer runt undervattensvulkaner dit solljus aldrig når. De borde kunna fungera som inspiration, läste någonstans att varje sån vulkan kunde ha unika livsformer för det förekom ingen rörelse mellan dom.

Mask_UBBT

Hero
"Ingen förväntar sig ju råg i underjorden så ingen skulle reagerar på att det inte finns växter av den typen."

Råg gör malt. Malt gör man till öl. Hur hade den väldigt dvärgiska traditiomen, att dricka maltöl, kommit fram om dvärgarna inte haft någon form av tillgång till råg?

"Det finns ju blinda fiskar i våran underjord, har du funderat på att ha med såna i ekologin? Man kan ju tänka sig att utöka idén och ha stora underjordiska sjöar/hav med ekologi som fungerar av jordvärme och näringsämnen som sipprar ner från jordytan."

Way ahead of ju mann!/images/icons/laugh.gif

Vattenlivet är faktiskt mycket välbefolkat, om än det så gott som bara rör sej om rovdjur...

Snow

Swashbuckler
Man kan väl göra öl av mer än råg? När Asagudarna låg i förhandling med Vanerna spottade alla i en tunna utanför valhall. Snoret började jäsa och av det bildades en gubbe, Kvasr /images/icons/hairy.gif. Han var ganska vis men lite lealös i kroppen /images/icons/smile.gif. Tyvärr blev han dödad /images/icons/scream.gif och man bryggde öl på honom. Hmm... när jag tänker efter så låg det nog lite råg i tunnan.

Asarna drack väl mjöd? Det bryggs på honung.

Dvärgarna skulle också kunna använda annat än råg. Det man vill åt är stärkelse och det kan man få ur många källor, tex honung, säd, druvor, frukt, etc.

En söt svamp skulle kanske duga?

Snow

Swashbuckler
Jo... fast jag tror det var jättar som dräpte kvasr...
ehh... jag märker en klar lucka i min mytologikunskap här...får gå hem och läsa på.

Angående dvärgarnas öl så har jag väldigt svårt att se ett vajande rågfält som odlas av dvärgar. Deras öl måste bryggas på något annat... imho.. (ja, typ en svamp kanske)

Feliath

Swashbuckler
En del

Hur hade den väldigt dvärgiska traditiomen, att dricka maltöl, kommit fram om dvärgarna inte haft någon form av tillgång till råg?

Öl? Dvärgar brukar väl inte dricka öl? Det är ju mjöd de dricker, just för att de bor i grottor och alltså inte kan ha råghantering liggande i kulturen, så att säga.
Söt svamp, som Faehrengaust föreslår, är en bra idé, förresten.

Vattenlivet är faktiskt mycket välbefolkat, om än det så gott som bara rör sej om rovdjur...

Vat? Zey vat nov? *harklar bort dialekten* Alltså, om du försöker vara realistisk vad gäller ekologin i din värld, så är det här helt fel. Alla system innehåller fler växtätare än köttätare; fördelningen är ungefär 9:1 som mest, om jag inte missminner mig (då involverar det flera led köttätare som käkar upp varandra). Anledningen till att det är så här är att rovdjur behöver andra djur att käka. Visst, sure, andra rovdjur, men de kan inte bara fara runt och äta upp varann hela tiden; någonstans måste det komma in biomassa. Då behövs det växter. (Eller riktigt bisarra djur som är kemoautotrofa, eller något.)

/Feliath

Mask_UBBT

Hero
Re: En del

"Öl? Dvärgar brukar väl inte dricka öl? Det är ju mjöd de dricker, just för att de bor i grottor och alltså inte kan ha råghantering liggande i kulturen, så att säga."

Dvärgar dricker öl på väldigt, väldigt många ställen. Faktum är att jag bara råkat ut för att de dricker mjöd på två ställen av typ tjugo. Men du har kanske rätt... mjöd är lite mer logiskt, men...

Skillnaden på öl och mjöd är sötningsämnet. Mjöd har houng, Öl socker. Sötningsmedlet är det som skapar alkoholhalten i drycken och detta genom jäsning. Grejen med mjöd är att det inte just är sötningsmedlet som får det att jäsa, utan en enzym i binas 'spott' i samband med ett vegetabilist ämne i blomman. Svampar är, pgaa sin nedbrytande natur, oförmögna att tillverka dessa ämnen på egen hand. I slutänden måste alltid någon form av vegetation alstra dem...

"Alla system innehåller fler växtätare än köttätare; fördelningen är ungefär 9:1 som mest, om jag inte missminner mig (då involverar det flera led köttätare som käkar upp varandra)."

EEEEEPPP! Fel svar. Alla system innehåller växtätare, men om mat tryter utvecklas fler köttätare. Då vatten i grottor är i allmänhet mycket näringsfattiga så är det ju bara logiskt att fler djur blivit carnala?
Jag hade tänkt mej lite åt djupvattenfiskskhållet, vet du...
...långt emellan födan, men det är ingenting parning i samband med kanniblaism inte kan klara av.
Växtätar kommer givetvis att finnas, och många, men man kommer inte att märka av dem särakilt ofta, då de lever nära växterna, dvs på bottnen(nära varma stenar, vetu...)

/Mask

Feliath

Swashbuckler
Re: En del

EEEEEPPP! Fel svar.

Icke. Jag upprepar: Det måste alltid finnas en större mängd växtätare än köttätare i ett slutet ekosystem. Tänk såhär: Vi antar att alla fiskarna är köttätare. Vi betraktar den summerade mängden fiskar som hela det matbestånd som finns. En fisk äter en annan fisk för att få enegi att fortsätta leva och fortplanta sig. Det mesta av den energi i sin mat som fisken lyckas tillvarata (mycket går bort som "matrester", exkrement o.s.v.) åtgår till förflyttning och upprätthållande av livssystemen. All den energin slutar som värme. Endast en mycket liten del av energi binds upp i fisken i form av tillväxt. Varje gång en fisk äter en annan fisk förlorar systemet som helhet alltså en del av sin tillgängliga energi.
Ergo: Finns det inga växter och växtätare i ett system, kommer detta system till slut att ta kål på sig självt, då det till slut blir två fiskar kvar, varav den ene äter den andre, simmar runt lite och sedan dör av svält eftersom ingen ny mat (=energi) tillförs systemet. Hänger du med nu?

/Feliath