Nekromanti Trendkänsla?

Krille

Super Moderator
Idag såg jag två saker här, som fick mig att fundera. [profil]peterb[/profil] lade upp en Trudvang-wiki, och folk på Eon-forumet började fråga efter rapporter på Neogames produkter.

Själv känner jag mig lite skyldig till båda dessa, dels på grund av de täta lägesrapporterna på Rävsvans-forumet, och dels på grund av en klase wikisar som satts i produktion.

Jag vet inte om täta lägesrapporter är en trend, men i alla fall så verkar det som att folk börjar fråga efter dem mer. Tidigare har folk då och då frågat om något händer, eller när nästa produkt kommer, men nu frågas det specifikt om rapporter.

Men wiki känns som en trend, både som utvecklingsverktyg och som community-verktyg. Bland spelkonstruktörerna så har i alla fall Anders Blixt och jag svalt det med hull och hår, och flera amatörer gillar också wikisar.

Är det något som ni känner är ärketrendigt just nu?

entomophobiac

Low Prep High Play
Ärketrendigt?

Tja, något som väl alltid har varit trendigt är att påbörja saker som sedan inte blir av. Att lova runt och prata strunt. Särskilt idag, då många får tillgång till häftiga program som de tidigare aldrig sett genom att tanka dem olagligt på nätet, och sedan får de för sig att de kan ta över spelmarknaden på en halvtimme.

DET är trendigt. Och på sätt och vis väldigt bra, eftersom det gör att folk förstår vilket jäkla jobb det egentligen är att skriva ett spel.

Johan K

Gammal & dryg
Är det något som ni känner är ärketrendigt just nu?
Tjaa, det verkar väll inte bättre än att det är en trend.
Tycker att det bara är possitivt att det ploppar upp wikis & sådant. Det ger ju en liten fingervisning om att hobbyn lever tycker jag. :gremlaugh:

EchonCique

Hero
Jag skulle inte vilja kalla det trendigt att använda wikis eller andra nymoderniteter som uppstått på webben. Däremot skulle jag kalla det en anpassning till vår tids teknologiska nivå.

Wikis war något omhuldat och omtalat för sådär 5 år sedan när jag sprang in i dem för första gången själv. Sedan dess har snart alla webbutvecklare skapat sin egen variant på en wikimotor vilket kan ses som gott och dåligt på en gång.

Gott då det blir mer accepterat och mer lätthanterligt för nya användare om många använder sig av wikis som verktyg. Dåligt då de ofta har olika syntaxer för att göra formattering av texten. Det tar helt enkelt tid att lära sig varje ny definition av hur man gör fet text, rubriker och linjer med mera.

Sedan är det ju bara att anpassa wikin till vad önskemål och krav man själv har. De wikis jag har på min server är inte publika till exempel då vi vill ha dem stängda och skyddade gentemot utomstående. Vilket innebär att de få användarna som finns oftast glömmer sina lösenord så fort de tömmer sin cache och cookies, vilket blir merarbete för mig.. *morr* :gremsmile:

Ärketrendigt är att vispa ihop en commmunity baserad på någon communityengine såsom phpnuke eller liknande som verkligen är hafsigt ihopkodade och brakar samman på grund av minsta lilla fel. Det är jag glad för att speltillverkare inte anammat. Wikis är stabila, de är lätta att arbeta med och ger samma chans för alla att uttrycka sig om inte den ansvariga för wikin begränsar rättigheterna. Jag tycker wikis är bra. :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Bah... Jag använder mig av PHP-Nuke till In the Dark och jag har inte haft ett enda problem med det. Snarare tvärtom. Så det haltar något i att det "brakar samman på grund av minsta lilla fel".

Wiki är något som jag intealls förstår mig. Jag kan helt enkelt inte förstå dess charm. Oavsett hur mycket jag än försöker :gremfrown:

peterb

Swordsman
Va!? Är jag trendig? Nedrans otur :gremlaugh:

Fö. så har jag tre wikis - och en portal - och ett forum... :gremblush:

Den wiki-motor som jag använder ( PmWiki ) använder jag faktiskt mer som en mini-CMS än som en riktig wiki. Det är ju kul om någon vill bidra med texter men egentligen använder jag det som ett publicerings verktyg. PostNuke visade sig nämligen väl stelt som ett verktyg för att organisera ren text.

x3m

Veteran
Wiki & Blogg

Wikis är en relativt ny teknik. Jämför med t ex forum som funnits längre. Att de poppar upp tror jag mycket beror på att folk börjar känna till dem och att man har sett vad de kan användas till.

Nu är jag inte helt 100% vad du menar med rapporter, men jag gissar lite :gremsmile:. Förrutom att ge information så är det ett ganska smart knep att skapa intresse innan produkten släpps. Man kan också jämföra dem med bloggar som vad jag förstår är mycket populära.