Nekromanti Trevliga småspel?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har precis skaffat mig en riktigt liten bärbar dator med extern DVD-lirare/brännare. Nu undrar jag om det finns några trevliga småspel som man kan ladda ned från nätet (så att man inte behöver använda CD-spelaren) så man har något att göra på bussen?

Gärna rollspel eller strategilir så att man inte behöver 1337 mouse-skillz eftersom jag använder musplattan och inte musen på bussen.

- Vulf.

seinet

Swashbuckler
Visserligen inget litet spel, men DooM gör sig bäst med bara tangentbord (alltså INTE DooM3 utan orginalet (och även DooM2, fast det är stort, det tar ju runt 20 Mb)). Gamla Orginal-civilization är inte så stort heller, och där behövs knappast någon mus användas.

/Seinet Wintermute - Kommer inte på så många fler just nu

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Men är inte de spelen svåra att få tag på? Och framförallt att installera på XP?

entomophobiac

Low Prep High Play
Det finns en jättedrös med gamla Abandonware spel på den här sidan: www.the-underdogs.org

Där kan du hitta allt från rollspel till äventyr till action till ... Ja, det mesta. Så ha så kul. Tror dessutom det borde finnas länkar till bra DOS-emulatorer om det är riktigt gamla spel du är intresserad av.

seinet

Swashbuckler
Ah, är det en såpass bra burk du införskaffat dig alltså...

Tja, DooM funkar ju alltid med skalprogrammet DooM95 (som är XP-kompatibelt). För övrigt kan man ju alltid spela DooM-demot som är gratis att ladda hem (d.v.s. hela Episod 1 av DooM-spelet, det är ett schysst demo det). En sökning på Google så hittar man länkar där man kan tanka hem det (som den här).

Vad gäller Civ så vet jag inte. Vad gäller andra bra spel som bara kräver färdighetsvärde i tangentsbordsanvändning så kan man ju alltid tanka hem Mujaffa, finns som exekverbar fil man kan ladda ner. Rätt tråkigt i längden dock.

Ett annat förslag dock: Varför inte bara plutta ner massa intryck och sedan klistra ihop ett coolt rollspelsäventyr istället, fast du kanske är som jag, många idéer men fan ingen ork att skriva ner det.

/Seinet Wintermute - Måste fylla på mer coca cola i glaset

seinet

Swashbuckler
Det måste man ju lägga till... NES-emulatorer, NES-stationen har ju bara fyra knappar (förutom kryss-knappen) så det är ju perfekt för att tanka hem massa härliga NES-roms som Guns n' Smoke (eller vad det nu hette) och Megaman och alla andra coola gamla 8-bitarslir.

/Seinet Wintermute - Dessutom är det bra musik till de spelen, se till att använda högtalare när du lirar spelen :gremlaugh:

Gardener

Champion
Själv gillar jag äventyrsspel, och sörjer att det så sällan kommer ut bra sådana numera. ScummVM är ett mycket trevligt program som kan köra gamla höjdaräventyrssspel från Lucas Arts, samt även Beneath a Steel Sky (som numer är fritt att tanka) och till exempel Broken Sword-serien.

seinet

Swashbuckler
Age of Wonders, Heroes of Might and Magic

Age of Wonders är bra spel, bäst i serien är nog Age of Wonders II: Shadowmagic, det krävs ingen 1337 mouse-skill heller (kan dock vara bra att vara någotlunda snabb ifall man kör med "Simultanious" men jag brukar köra "Classic mode" på spelturerna). Spelet är ett strategispel i fantasyvärld där man får vara taktisk och ha sig, det har ett bra dimplomatisystem och sköna raser man kan spela som. Nackdelen är väl att det inte är så jättelitet och kräver CD för att köra (vilket man dock löser genom att ha skivan som en ISO-fil och kör med DeamonTools eller något sådant).

/Seinet Wintermute - Skall själv lira lite neverwinter nights nu tror jag

Troberg

Sinister eater
Re: Age of Wonders, Heroes of Might and Magic

bäst i serien är nog Age of Wonders II: Shadowmagic
Japp, det är bra. Jag har spelat det en del på flyget. Enda problemet är att datorn ger lite för dåligt motstånd.

Civ3 är också ett trevligt spel som passar på en bärbar dator.

Sodivra

Champion
Age of Wonders-spelare sökes!

Ja! Jag älskar Age of Wonders! (Ettan alltså, tvåan luktar strumpa!) Är det någon som skulle kunna tänka sig att köra en omgång någon gång?

seinet

Swashbuckler
Re: Age of Wonders-spelare sökes!

Haha, en AoW-omgång med Play-by-Email då eller?

Nej, jag är alldeles för otålig för att orka spela igenom långa utdragna spelomgångar mot polare och att ens tänka sig en spelomgång mot en hippie, det skulle nog vara outhärdligt :gremwink:

Förresten, har du testat Shadowmagic-expansionen till 2:an, dom har gjort några sköna ändringar som gör spelandet mer balanserat.

/Seinet Wintermute - Håller på att kopiera DVD-filmer

Sodivra

Champion
Hur små ska dom vara?

www.gamehippo.com har amatörspel, lagom stora, och om du gillar äventyrsspel (Eller tänkarspel eller peka-klicka som vissa kallar det) så har du horder av dom på http://adventuregamestudio.co.uk (Kräver att du laddar ner ett litet program, men det är inget krångligt.)

Vad gäller emulatorer måste jag rekommendera snes, och som den Square-buff jag är: Chrono Trigger och Final Fantasy 6.

Dom är så bra att de till och med finns ritade ! !

Rising

Vila i frid
NES-emulatorer, NES-stationen har ju bara fyra knappar (förutom kryss-knappen) så det är ju perfekt för att tanka hem massa härliga NES-roms som Guns n' Smoke (eller vad det nu hette) och Megaman och alla andra coola gamla 8-bitarslir.
Är det plötsligt okej att prata om olagligheter på forumet? Har det varit så länge? Jag känner mig lite töntig nu, nämligen, då jag alltid går runt het gröt kring sådana här grejer.

Well okej; jag diggar gamla spel och emulatorer, och jag provspelar dem här

/Rising
som undrar om det är okej att prata om knark på OT-forumet också.

Troberg

Sinister eater
Är det plötsligt okej att prata om olagligheter på forumet? Har det varit så länge?
Det är inget olagligt med emulatorer så länge som man äger programvarorna som emuleras, inte ens om man tankar dem istället för att dumpa dem själv. För vissa av de äldre systemen så har dessutom de som äger spelen släppt dem fria, detta gäller tex många Amiga, Spectrum och C64-spel.

Rising

Vila i frid
Det är inget olagligt med emulatorer så länge som man äger programvarorna som emuleras
Då kan man alltså inte rekommendera något särskilt gammalt spel, eftersom de enda spel som är lagliga för Vitulv att tanka ner och spela är sådana som han redan har själv och därför inte behöver höra några rekommendationer om.

Alla rekommenderingar om emulerade spel uppmuntrar således till olagligheter.

Troberg

Sinister eater
Då kan man alltså inte rekommendera något särskilt gammalt spel, eftersom de enda spel som är lagliga för Vitulv att tanka ner och spela är sådana som han redan har själv och därför inte behöver höra några rekommendationer om.
Alla rekommenderingar om emulerade spel uppmuntrar således till olagligheter.
Såvida man inte läser resten av mitt inlägg och ser att väldigt många spel faktiskt släppts fria av de som äger upphovsrätten. De får man emulera hur mycket man vill utan att äga något, vissa av dem är till och med släppta helt fria så att man till och med får modifiera dem.

Dessutom så är Vitulv/Vulf tuffare än hela svenska rättsväsendet.

Rising

Vila i frid
Såvida man inte läser resten av mitt inlägg och ser att väldigt många spel faktiskt släppts fria av de som äger upphovsrätten.
Det enda som är intressant i den här deltråden är huruvida Gunsmoke (eller Gumshoe, vad nu Seinet menade) alt. Megaman är det. Jag har då aldrig sett Capcom släppa dessa spel fria.

Troberg

Sinister eater
Det enda som är intressant i den här deltråden är huruvida Gunsmoke (eller Gumshoe, vad nu Seinet menade) alt. Megaman är det. Jag har då aldrig sett Capcom släppa dessa spel fria.
OK, de bör man äga original på om man ska emulera dem i Sverige. Capcom är några snåla jävlar som hellre låter klassiker som de ändå inte tjänar pengar på förfalla än att låta dem emuleras och därmed bevaras.