Nekromanti Tribe 8 och Cthulu bland annat

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag hade tänkt att utnyttja traditions erbjudande om "3 för 2" på olika rollspel däribland CoC och Tribe 8, men jag har inte spelat något av dem så jag undrar vad man behöver för böcker för att klara sig? Räcker det med grundböckerna?

Sen velar jag mellan att köpa Gondica och Ars Magica. Troligtvis blir det Gondica, men om någon tycker att det är ett dumt val så får ni gärna varna mig... :gremwink:

Jake Steele

Warrior
Till CoC behöver du bara grundboken för att spela.
Förslagsvis köper du någon riktigt bra kampanj till det, typ Mask of N.
Annars så finns all inspiration och information man behöver på biblioteket under L för Lovecraft

-örn

Duddmannen

Hero
Svar på frågan

Call of Cthulhu
Du klarar dig med grundregelboken. Den är egentligen allt man behöver. Det finns massor av tillbehör i form av period-specifika Companions (för 1920, 1890, 1990) men det är alltså extra. Äventyren är generellt sett mycket välskrivna och bra. Allt som handlar om Innsmouth kan rekomenderas.

Egentligen tycker jag dock att man ska lägga pengarna på Lovecrafts berättelser istället, om nu inte redan har läst dem.

Tribe 8
Det här kan bli en dyr historia. Själv har jag bara varit SPELARE i T8, men som jag har fattat det behöver man regelboken och kanske fyra böcker till - En om Z'Bri och sammanlagt tre till om de olika fraktionerna. Sedan finns det även till detta spel en stor samling äventyr. Många av dessa hänger ihop i en större meta-story som avslöjar mer och mer för BÅDE SL och Spelare om sanningen.

Coolt spel, mycket ball värld.

Gondica eller Ars Magica?
Ars Magica, absolut! Miljön är ok, men magisystemet REGERAR FETT!!!

/Duddmannen

Morgoth

Swashbuckler
*måste sluta gå i T8-fällor och Max-catchers*...

...men det är för frestande.

Jag hade tänkt att utnyttja traditions erbjudande om "3 för 2" på olika rollspel däribland CoC och Tribe 8, men jag har inte spelat något av dem så jag undrar vad man behöver för böcker för att klara sig? Räcker det med grundböckerna?

Har inte direkt stenkoll på Calle, men planerar du är lira lite retro biospiritfantasy och har beslutat dig för att köpa ett bestämt antal moduler, då... ja...

Då är det Tribe 8 + valfri modul som gäller, helt enkelt. Man kommer långt (ganska) med bara grundboken, egentligen, så det är bara att välja själv. Lite tips att börja med:

[*]Weaver Screen and Assistant - Om du vill komma in i spelledandet direkt men inte kan så mycket om världen och hur denna fungerar. Assistenten erbjuder ett gratis litet äventyr som kan följas upp i det helt eminenta "Children of Lilith". I övrigt är äventyret tämligen tråkigt och rälsat, spelledarskärmen tunn, och själva assistenten bara upprepningar av tidigare material. Det kan vara tungt att slänga sig på CoL från början, dock.

[*]Vimary Sourcebook - Är du en sån där som vill ha ett fat med godrätter att välja mellan? Då är Vimary Sourcebook någonting för dig. Tjock, detaljerad, stämningsfull. Grymma kartor, många sexiga bilder. Jag gillar som fan.

[*]Children of Lilith - Känner du dig mogen att göra en rivstart och slänga in spelarna i ett episkt äventyr som sträcker sig över ett år? Children of Lilith kan mycket väl vara den bästa rollspelsmodulen jag läst, och lugnt den bästa äventyrsmodulen. Spännande, färgrikt, smart, fantasifullt. Återigen: jag gillar som fan. (ganska avancerad nivå, dock)

eller... så kan du börja i andra änden, och inhandla det som charmar dig mest, vare sig det råder om:

[*]Spiritualism - Köp Adrift on the River of Dream. Utöver att vara en matig och underbar modul och ett saftigt tillskott hamnar den nog faktiskt på min topplista över skönlitteratur. Faktiskt.

[*]Monster - Köp Horrors of the Z'Bri. Jag tyckte Tel Harpers berättelser var jättespännande, och de flesta andras också. Som alla T8-modulen består den här boken av ett antal historier eller analyser, berättade ur första persons perspektiv. Kan du tänka dig något så charmigt som att monstrena får en ordentlig chans att förklara sig själva? Det ger en helt ny skärpa till "dom är onda, dom är allt som är fel"-vinkeln, tycker jag. (läs även Baronens tal i regelboken)

[*]Joshua och Mary eller Vårdarna - Köp Tribe 8 Companion. De två förlorade stammarna och teknoreligionen Vårdarna detaljeras här utförligt, även om faktan om Vårdarna bäst paras med den lite mer territoriala faktan om Rostöknen, som detaljeras i Vimary Sourcebook. I övrigt handlar boken om Quest Circles och innehåller två (!) äventyr.

[*]Utländerna - Köp Into the Outlands. En mycket färgstark modul. Kartorna är inget vidare, men känns lite underbart slarviga. Det mesta som finns att veta om Utländerna detaljeras här, samt ett antal intressanta personligheter att bygga på. Vad finns i den fruktade norden? Vilka är de skräckinjagande Oneida som bor i syd? Och Arkprästerna, vid Niagarafallen, som överlevt Fallet tack vare sin eviga tillgång till energi, vad bär dem på för hemligheter?

[*]Spelarinflytande - Players Handbook. Introducerar dina spelare till en värld tydligen ganska svår att begripa. Den gör ett bra jobb, men är inte en spelledares våta dröm, precis. Samtliga bilder i den har använts i tidigare sammanhang, och de flesta regler känns lite överflödiga. Faktakapitlen kan nog vara mycket bra för spelare att läsa igenom (heck, jag lärde mig lite saker). Dåligt korrekturläst fö.

[*]Legender - Köp Book of Legends. Eller inte. Den är... tja, vad säger man? Otillräcklig. Tyvärr, Edwyn Kumar har tidigare presterat mycket bättre.

Det finns onekligen fler modulen, varav dessa jag äger en del, men se upp för att inhandla dessa från början. Väldigt mycket av modulerna som släpps till Tribe 8 hänger ihop till ett historieark och att sätta sig in i andra boken i tredje kampanjen kan vara bedrövligt.

Hoppas du blir nöjd.

Morgoth

Swashbuckler
Bah

och sammanlagt tre till om de olika fraktionerna

Jag har Word of Pillars, och även om den är tjock och mumsig så orkade jag inte (!) tugga mig igenom Cornerstone. Varför inte? Det var för lite liv, helt enkelt.

Word of the Fates har jag bara hört dumheter om, att Tribe Eva är en superklan som klarar sig utan alla andra, och att Madgaliter uppfostras hos dessa för att sedan bli magdaliter över en natt igen. Det tycker jag känns fel. (det står fö att evaner kan springa jättelångt, fråga är bara vart de springer mtp att allt utanför Vimary är oheligt och att nämnda ö lätt kan korsas på en dag ändå)

Word of the Dancers är jag lite sugen på, men jag fattar inte riktigt hur det ska gå att påtvinga ett regelbundet samhällssystem på agniterna? Jag är tveksam. Mycket sugen på mer information om Dahlias karavaner, dock.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Enbart för dig käre Mogge... ;P

Har inte direkt stenkoll på Calle, men planerar du är lira lite retro biospiritfantasy och har beslutat dig för att köpa ett bestämt antal moduler, då... ja...

Jag hade tänkt att försöka komma undan med så få moduler som möjligt. Har inte alltför mycket pengar. :gremfrown:

Då är det Tribe 8 + valfri modul som gäller, helt enkelt. Man kommer långt (ganska) med bara grundboken, egentligen, så det är bara att välja själv.

Då låter det bra med Tribe 8. Kanske hoppar Gondica och Ars Magica i så fall och köper CoC och Tribe 8 + en modul.

Vimary Sourcebook - Är du en sån där som vill ha ett fat med godrätter att välja mellan? Då är Vimary Sourcebook någonting för dig. Tjock, detaljerad, stämningsfull. Grymma kartor, många sexiga bilder. Jag gillar som fan.

Verkar mumma! :gremlaugh:
Kan ju bara meddela att du gjorde mig läskigt sugen på Tribe 8. :gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Svar på frågan

Egentligen tycker jag dock att man ska lägga pengarna på Lovecrafts berättelser istället, om nu inte redan har läst dem.

Tänkte börja med det, måste ändå en sväng till biblioteket och lämna tillbaka de övergivnas armé. :gremcrazy:

Coolt spel, mycket ball värld.

Jupp, är väldigt sugen på det spelet. Note to self: Bli onödigt rik.

Ars Magica, absolut! Miljön är ok, men magisystemet REGERAR FETT!!!

Jag har inte hittat något spel med riktigt bra magisystem än så det vore trevligt med ett spel som det.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Till CoC behöver du bara grundboken för att spela.
Förslagsvis köper du någon riktigt bra kampanj till det, typ Mask of N.
Annars så finns all inspiration och information man behöver på biblioteket under L för Lovecraft

Trevligt att det inte behövs så mycket böcker. Men det är nog som sagt bäst att köpa något äventyr eller kampanj till CoC eftersom jag inte är alltför bevandrad i Lovecrafts böcker (än).

Bunny

Crazy like a fool
Eftersom ingen har nämnt det här än så tänkte jag nämna att Ars Magica går att ladda ner gratis nu för tiden, om du vill ta dig en närmare titt på just det rollspelet. En länk till en tråd med all information som du behöver finns här

Ackerfors

Alas, your rapids!
Eftersom ingen har nämnt det här än så tänkte jag nämna att Ars Magica går att ladda ner gratis nu för tiden, om du vill ta dig en närmare titt på just det rollspelet. En länk till en tråd med all information som du behöver finns här

Det var en läskigt trevlig nyhet för min plånbok. :gremsmile: Måste ha missat den tråden. *dansar* :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Re: Svar på frågan

Om du vill ta en titt på Ars Magicas magisystem utan att lägga ut pengar tror jag fortfarande att spelet i fråga går att ladda ner från www.rpgnow.com.

Sting

Veteran
Re Cthulu

Chtulu är ett mycket sympatiskt spel, speciellt som man som tidigare nämt inte behöver några andra böcker. Ett förslag på en kampanjbok som jag visserligen inte varit sl på (och sannerligen inte spelare) men läst och funnit varande Mycket kul och tuff: Unseen Masters. Det finns nog en mängd recensioner på den på rpg.net så jag ger dig ingen men råder dig att kolla upp den boken.

vintervette

Veteran
RE:Cthulhu - Eventyr

I COC fra Chaosium (ikke d20) finnes det et par gode eventyr du kan starte med. Ellers ville jeg ha valgt bøker som "Tales from Arkham County" og andre eventyrsamlinger før jeg hadde kastet meg ut på "Masks".
Haakon
PS Hvis dere har problemer med norsken min kan jeg prøve å "forsvenske" den litt.