*måste sluta gå i T8-fällor och Max-catchers*...
...men det är för frestande.
Jag hade tänkt att utnyttja traditions erbjudande om "3 för 2" på olika rollspel däribland CoC och Tribe 8, men jag har inte spelat något av dem så jag undrar vad man behöver för böcker för att klara sig? Räcker det med grundböckerna?
Har inte direkt stenkoll på Calle, men planerar du är lira lite retro biospiritfantasy och har beslutat dig för att köpa ett bestämt antal moduler, då... ja...
Då är det Tribe 8 + valfri modul som gäller, helt enkelt. Man kommer långt (ganska) med bara grundboken, egentligen, så det är bara att välja själv. Lite tips att börja med:
[*]Weaver Screen and Assistant - Om du vill komma in i spelledandet direkt men inte kan så mycket om världen och hur denna fungerar. Assistenten erbjuder ett gratis litet äventyr som kan följas upp i det helt eminenta "Children of Lilith". I övrigt är äventyret tämligen tråkigt och rälsat, spelledarskärmen tunn, och själva assistenten bara upprepningar av tidigare material. Det kan vara tungt att slänga sig på CoL från början, dock.
[*]Vimary Sourcebook - Är du en sån där som vill ha ett fat med godrätter att välja mellan? Då är Vimary Sourcebook någonting för dig. Tjock, detaljerad, stämningsfull. Grymma kartor, många sexiga bilder. Jag gillar som fan.
[*]Children of Lilith - Känner du dig mogen att göra en rivstart och slänga in spelarna i ett episkt äventyr som sträcker sig över ett år? Children of Lilith kan mycket väl vara den bästa rollspelsmodulen jag läst, och lugnt den bästa äventyrsmodulen. Spännande, färgrikt, smart, fantasifullt. Återigen: jag gillar som fan. (ganska avancerad nivå, dock)
eller... så kan du börja i andra änden, och inhandla det som charmar dig mest, vare sig det råder om:
[*]Spiritualism - Köp Adrift on the River of Dream. Utöver att vara en matig och underbar modul och ett saftigt tillskott hamnar den nog faktiskt på min topplista över skönlitteratur. Faktiskt.
[*]Monster - Köp Horrors of the Z'Bri. Jag tyckte Tel Harpers berättelser var jättespännande, och de flesta andras också. Som alla T8-modulen består den här boken av ett antal historier eller analyser, berättade ur första persons perspektiv. Kan du tänka dig något så charmigt som att monstrena får en ordentlig chans att förklara sig själva? Det ger en helt ny skärpa till "dom är onda, dom är allt som är fel"-vinkeln, tycker jag. (läs även Baronens tal i regelboken)
[*]Joshua och Mary eller Vårdarna - Köp Tribe 8 Companion. De två förlorade stammarna och teknoreligionen Vårdarna detaljeras här utförligt, även om faktan om Vårdarna bäst paras med den lite mer territoriala faktan om Rostöknen, som detaljeras i Vimary Sourcebook. I övrigt handlar boken om Quest Circles och innehåller två (!) äventyr.
[*]Utländerna - Köp Into the Outlands. En mycket färgstark modul. Kartorna är inget vidare, men känns lite underbart slarviga. Det mesta som finns att veta om Utländerna detaljeras här, samt ett antal intressanta personligheter att bygga på. Vad finns i den fruktade norden? Vilka är de skräckinjagande Oneida som bor i syd? Och Arkprästerna, vid Niagarafallen, som överlevt Fallet tack vare sin eviga tillgång till energi, vad bär dem på för hemligheter?
[*]Spelarinflytande - Players Handbook. Introducerar dina spelare till en värld tydligen ganska svår att begripa. Den gör ett bra jobb, men är inte en spelledares våta dröm, precis. Samtliga bilder i den har använts i tidigare sammanhang, och de flesta regler känns lite överflödiga. Faktakapitlen kan nog vara mycket bra för spelare att läsa igenom (heck, jag lärde mig lite saker). Dåligt korrekturläst fö.
[*]Legender - Köp Book of Legends. Eller inte. Den är... tja, vad säger man? Otillräcklig. Tyvärr, Edwyn Kumar har tidigare presterat mycket bättre.
Det finns onekligen fler modulen, varav dessa jag äger en del, men se upp för att inhandla dessa från början. Väldigt mycket av modulerna som släpps till Tribe 8 hänger ihop till ett historieark och att sätta sig in i andra boken i tredje kampanjen kan vara bedrövligt.
Hoppas du blir nöjd.