Nekromanti Tribe 8

Goddammit!
Var är detta som jag nu läst om i så tusans många inlägg att jag börjar se rött. Ett onlinespel som är seriöst, med duktiga skribenter?
Jag som älskar onlinespel. Jag som älskar att skriva. Goddammit. Berätta! Berätta! Berätta!

/Black Dwarf, som fick plötlsig impuls och nu vill medverka i ett större onlinespel, där för en gångs skull någon annan än han håller i tömmarna.

Iallafall Arvidos, Mogge och elin (w176) har snackat rätt mycket om det, och eftersom de bor långt ifrån varann och verkar spela tillsammans (Elin: Luleå, Arvidos: Göteborg), så antar jag att det finns som onlineversion.

Mer om spelet då? Världen? Sånt roligt.

Förresten ör din avatar ont i mina ögon :gremsmirk:

/Black Dwarf, som nästan börjar blinka i samma takt.

Har vart där inne och kollat, men där finns för många spelare som gillar att ha übermäktiga rollpersoner utan brister, och dessutom folk med hiskeligt dålig svenska.

/Black Dwarf, språklig petitessist.

Johan K

Gammal & dryg
Trillian, tror jag det heter..

Är åxå med där & spelar. Kul är det...
Tror att programmet som vi anvädere heter trillian & är nått slaggs universalchattprogram... Kasst är det iaf enligt min mening. Eftersom det i min mening är rörigt att använda..

Sodivra

Champion
Nicks eller inte? En forumsociovetenskaplig analys

Nicks eller inte? En forumsociovetenskaplig analys av tilltalsnamnen på forum.rollspel.nu
Jag ska här uppmärksamma och analysera en intressant trend på forumet, en trend som är intressant för att den är avvikande. Det är inget bittert gnäll eller fjäsk, men det kan däremot ses som OT. I analysen så benämner jag människor vid deras fulla namn och användarnamn, även kallat nick, för att undvika missförstånd.

Iallafall Arvidos, Mogge och elin (w176) har snackat rätt mycket om det, och eftersom de bor långt ifrån varann och verkar spela tillsammans (Elin: Luleå, Arvidos: Göteborg), så antar jag att det finns som onlineversion.
-Citat, Robin "Black Dwarf" Sjöstrand

Som vi ser här så betecknas jag som "Arvidos", mitt användarnamn, och Elin "w176" Dalstål som "Elin", hennes riktig namn. Max "Morgoth" Bolotin betecknas som "Mogge", vilket varken är hans användarnamn eller hans riktiga namn. Det är däremot hans #rpgonline-nick. Intressant: Varför?

Det är mycket vanligt att w176 betecknas som "Elin", och varför?
1. w176 är ett krångligt namn.
2. Alla gillar Elin.
3. Alla känner sig hemma med Elin, namnet eller som person.

1) Låter rätt så troligt. w176 ÄR lite krångligt.
2) Iallafall Johanna "Insignia" Bergström fick en femma i betyg bara för att hon var en tjej. Kan detta vara samma attityd? Johanna kallas dock just för "Insignia" och inget annat på forumet. Å andra sidan så är "Insignia" mer lätt att ta till sig än "w176", eller hur?
3) Nu har både jag och Max varit här längre än Elin, så att om allmänheten känner sig mer hemma med Elin så måste hon vara lite expektionell.. :gremwink: Iofs så kanske detta kan vara fallet, då Kalle "Dnalor" Bergman inte nämns av Robin, trots att han också bor i Luleå, och är en av dom allra äldsta forumisterna. (I forumtid.)

Däremot så kan jag, efter undersökning se att Elin har signerat med /Elin väldigt ofta, medans jag har signerat med /Arvidos (Ibland med /Arvid) och Max har signerat med /Mogge, eller på annat sätt använt termen i 32 inlägg, vid 28/11 2002.

Själv så säger jag Elin och Max. Försöker vänja mig vid att säga "Kalle" för rättvisans skull. Kallar Fredrik "Storuggla" Hansson för "Fredrik" i utomforumliga aktiviter. Krister "Krille" Sundelin och Johan "Rising" Rising tycker jag att jag känner rätt väl, och jag skulle kalla dom vid deras förnamn om dom inte hade sina namn som användarnamn. (Ungefär.) Detta stödjer 3), att det handlar om bekvämhet i namnen, och 1) hur personliga dom låter.. Johan "Johan K" Kannesten blir bara Johan, men hans användarnamn är också väldigt personligt redan. Alex "Kitzune" Gyhlensten kallade jag för Alex G (Låter som Ali G!) i verkligheten, men jag finner det lätt att ändå kalla honom Kitzune.. Har det mer med namnens enkelhet att göra än jag tror?

Så.. Vad är anledningen? Förmodligen en kombination av flera. Jag tror på 1) och 3), av ovanstående preferenser. Och w176 känns inte bekvämt av många, och även Elin själv benämner sig Elin. Däremot så är Kalle en liten anomalitet i analysen.. Varför nämde inte Robin honom? Är svaret 2)?

/Over and out
-Arvid "Arvidos" Axbrink Cederholm. (Lars)

PS: Max kommer freaka när en hel tråd ägnas åt hans favoritspel, dessutom den kampanj som han spelleder! :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Kan det inte vara som så..

...att man efter ett tag kan "känna" igen vissa användare bättre än andra ??
För min del så skulle jag mot all förmodan inte ha en susning om vem man pratatde om, om man inte använde deras nick.

Balderk

Swashbuckler
Re: Nicks eller inte? En forumsociovetenskaplig an

Iofs så kanske detta kan vara fallet, då Kalle "Dnalor" Bergman inte nämns av Robin, trots att han också bor i Umeå, och är en av dom allra äldsta forumisterna.
Fast nu är problemet att ingen av dem bor i Umeå (vilket däremot jag eller Jonas "Herr Balderk"Larson gör :gremwink: )... Black Dwarf bor i Jacobsstad i Finland (på andra sidan havet från umeå typ) och Dnalor bor i Luleå, vilket ligger 26 mil norrut från Umeå.

Inte för att det har med något att göra, men som Umebo kände jag mig tvungen att påpeka detta.

Ditt övriga inlägg speglar ändå några rätt intressanta aspekter på detta forumsanvändare och deras namn.

/Herr Balderk

Sodivra

Champion
Åjdå.

Korrigerade det, och jag har lagt till lite som jag missat också, så om detta inlägg dyker upp för er efter att ni läst analysen kanske ni vill kolla analysen igen.. :gremsmile:

Morgoth

Swashbuckler
Re: Nicks eller inte? En forumsociovetenskaplig analys

"PS: Max kommer freaka när en hel tråd ägnas åt hans favoritspel, dessutom den kampanj som han spelleder!"

*fniss*

Robin skickade ju ett PM om saken, och är hädanefter upplyst. Får skriva lite om världen inom kort...

/Mogge, ska försöka kalla alla vid riktigt namn under en vecka :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: Nicks eller inte? En forumsociovetenskaplig analys

Jag har inte så mycket problem med det, eftersom jag använder mitt verkliga namn som nick. I de fall någon kallar mig för annat så är det oftast fråga om ett välförtjänt derogativ.

Som en parentes vil jag påpeka att jag har ingenting med den Troberg som säljer grävmaskiner via det som borde vara min domän (www.troberg.se) att göra. Som vedergällning för den flagranta domännamnstölden och anspråken på att vara den äkta Troberg kommer jag aldrig att köpa en grävmaskin av honom, och jag uppmanar alla här att göra detsamma.

Quan'talis

Swashbuckler
Ha! (ANT)

Det där var faktiskt det första inlägget idag som fick mig att skratta, så det förtjänar ett hedersomnämnande! Dessutom lovar jag att sluta köpa grävmaskiner från denna inpiskade trobergimitatör.

-JPS- föredrar att folk här på forumet refererar till mig som "Han vars namn vi inte är värdiga att ta i vår mun... ehh... tangentbord". "Kvante" går också bra.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Vad kallar du mig då? Va? [ANT + namnspoiler]

Jag gillade analysen dock. Lagom vetenskaplig.

/Rasmus Einarsson

Sodivra

Champion
"JPS" forever! [ANT]

Och Zaphod får heta Mini-me.. :gremwink:

PS: ANT betyder "liten oviktig text", capisce? Sluta missbruka det, annars kanske jag börjar missbruka knivar.. i era ansikten..

Quan'talis

Swashbuckler
Re: "JPS" forever! [ANT]

Men tänk om någon annan skapar en användare som heter JPS då? Då får ju den stackaren stå ut med att förknippas med mina aparta åsikter och motbjudande personliga vanor hela tiden.

-JPS- som hade tänkt försvinna spårlöst efter att ha gjort 1234 inlägg, varpå jag skulle bli en forumlegend och mina gamla inlägg skulle citeras som exempel på visdom och insikt i livets mysterier. Sedan skulle jag ta över världen och bestämma att alla måste ha slips och roliga hattar på fredagar, och att ingen någonsin skulle behöva äta havregrynsgröt. Tyvärr råkade jag dras in i någon diskussion någonstans och då jag kom ihåg att kolla hade jag redan 1240 inlägg, så nu blir mina storslagna planer aldrig av. Egentligen gör det inte så mycket, men nu får jag ingen användning för de tolv miljoner roliga hattar jag redan hunnit tillverka. Så kan det gå.

Man Mountainman

Storsvagåret
Frånvaron av mitt omnämnande

Svaret på dilemmat tror jag kan stå att finna i följande mening:

Iallafall Arvidos, Mogge och elin (w176) har snackat rätt mycket om det

Det är kanske helt enkelt så att anledningen till att Robin inte nämnde mig, är att jag faktiskt inte pratat om spelet särksilt mycket. Trots allt omnämns varken Storuggla (Fredrik) eller Johan K (Johan) heller.

Är svaret 2)?

Vad ska det betyda. Att jag inte är omtyckt? Eller att mitt namn är fult? Alla gillar väl "Kalle"?

Sodivra

Champion
Re: Frånvaron av mitt omnämnande

Det är kanske helt enkelt så att anledningen till att Robin inte nämnde mig, är att jag faktiskt inte pratat om spelet särksilt mycket. Trots allt omnämns varken Storuggla (Fredrik) eller Johan K (Johan) heller.
Oj, sant.. Jag tänkte på det där med "Luleå"

Vad ska det betyda. Att jag inte är omtyckt? Eller att mitt namn är fult? Alla gillar väl "Kalle"?
Nej, att Elin får orättvist mycket uppmärksamhet.. :gremwink: