Nicks eller inte? En forumsociovetenskaplig analys
Nicks eller inte? En forumsociovetenskaplig analys av tilltalsnamnen på forum.rollspel.nu
Jag ska här uppmärksamma och analysera en intressant trend på forumet, en trend som är intressant för att den är avvikande. Det är inget bittert gnäll eller fjäsk, men det kan däremot ses som OT. I analysen så benämner jag människor vid deras fulla namn och användarnamn, även kallat nick, för att undvika missförstånd.
Iallafall Arvidos, Mogge och elin (w176) har snackat rätt mycket om det, och eftersom de bor långt ifrån varann och verkar spela tillsammans (Elin: Luleå, Arvidos: Göteborg), så antar jag att det finns som onlineversion.
-Citat, Robin "Black Dwarf" Sjöstrand
Som vi ser här så betecknas jag som "Arvidos", mitt användarnamn, och Elin "w176" Dalstål som "Elin", hennes riktig namn. Max "Morgoth" Bolotin betecknas som "Mogge", vilket varken är hans användarnamn eller hans riktiga namn. Det är däremot hans #rpgonline-nick. Intressant: Varför?
Det är mycket vanligt att w176 betecknas som "Elin", och varför?
1. w176 är ett krångligt namn.
2. Alla gillar Elin.
3. Alla känner sig hemma med Elin, namnet eller som person.
1) Låter rätt så troligt. w176 ÄR lite krångligt.
2) Iallafall Johanna "Insignia" Bergström fick en femma i betyg bara för att hon var en tjej. Kan detta vara samma attityd? Johanna kallas dock just för "Insignia" och inget annat på forumet. Å andra sidan så är "Insignia" mer lätt att ta till sig än "w176", eller hur?
3) Nu har både jag och Max varit här längre än Elin, så att om allmänheten känner sig mer hemma med Elin så måste hon vara lite expektionell..
Iofs så kanske detta kan vara fallet, då Kalle "Dnalor" Bergman inte nämns av Robin, trots att han också bor i Luleå, och är en av dom allra äldsta forumisterna. (I forumtid.)
Däremot så kan jag, efter undersökning se att Elin har signerat med /Elin väldigt ofta, medans jag har signerat med /Arvidos (Ibland med /Arvid) och Max har signerat med /Mogge, eller på annat sätt använt termen i 32 inlägg, vid 28/11 2002.
Själv så säger jag Elin och Max. Försöker vänja mig vid att säga "Kalle" för rättvisans skull. Kallar Fredrik "Storuggla" Hansson för "Fredrik" i utomforumliga aktiviter. Krister "Krille" Sundelin och Johan "Rising" Rising tycker jag att jag känner rätt väl, och jag skulle kalla dom vid deras förnamn om dom inte hade sina namn som användarnamn. (Ungefär.) Detta stödjer 3), att det handlar om bekvämhet i namnen, och 1) hur personliga dom låter.. Johan "Johan K" Kannesten blir bara Johan, men hans användarnamn är också väldigt personligt redan. Alex "Kitzune" Gyhlensten kallade jag för Alex G (Låter som Ali G!) i verkligheten, men jag finner det lätt att ändå kalla honom Kitzune.. Har det mer med namnens enkelhet att göra än jag tror?
Så.. Vad är anledningen? Förmodligen en kombination av flera. Jag tror på 1) och 3), av ovanstående preferenser. Och w176 känns inte bekvämt av många, och även Elin själv benämner sig Elin. Däremot så är Kalle en liten anomalitet i analysen.. Varför nämde inte Robin honom? Är svaret 2)?