Skymning
Nattens barn
- Joined
- 3 Feb 2020
- Messages
- 146
Jag har pillat med grunderna till en solomotor som ska passa alla rollspel och även kunna användas av en traditionell spelledare för att föra in lite mer slump i sina äventyr. Tanken är att den ska vara snabb och enkel och ge mycket information med ett enda slag. Den fulla versionen kommer att innehålla förslag på hur man bygger upp sitt äventyr i olika scener, upptrappning, förmodligen fler generatorer och självklart exempel som förklarar.
Ni får gärna testa den och jag tar tacksamt emot förslag, idéer och kommentarer.
Trinity – Ett solosystem för bordrollspel & hjälpmedel för spelledare
Konstruktör: Skymning
Orakel
Slå T10, T8 och T6. Slå alltid alla tre tärningar (även fast du kanske inte vill använda sannolikhet eller får ett "Nej" på orakeltärningen, de påverkar oväntade händelser).
T10: Orakeltärning
1 = Exceptionellt ja (Ja, och…)
2-5 = Ja
6-9 = Nej
10 = Exceptionellt nej (Nej, och…)
T8: Detaljtärning
Denna tärning ger genast mer information på din fråga om du fått ett "Ja" på orakeltärningen. Bestäm innan slaget vilken detaljgrupp du vill använda (finns inte den grupp du söker med i listan är det lätt att snabbt göra en själv som passar ditt behov).
Detaljgrupp 1-2 / 3-6 / 7-8
Storlek: Liten / Normal / Stor
Mängd: Lite,få / Mellan / Mycket,Många
Styrka: Svag / Medel / Stark
Kvalitet: Dålig / Normal / God
Svårighetsgrad: Lätt / Medel / Svår
Ledtråd: Dålig / Medel / God
Tillgänglighet: Svårtillgänglig / Normal / Lättillgänglig
Tillgång: Ovanlig / Normal / Vanlig
Komplexitet: Svår / Normal / Enkel
Fara: Liten / Normal / Stor
Säkerhet: Svag / Normal / Stark
T6: Sannolikhetstärning
Om utgången av din fråga är sannolik eller osannolik drar du av eller lägger till resultatet från sannolikhetstärningen på orakeltärningen. (Resultatet på orakeltärningen kan aldrig bli lägre eller högre än 1 och 10.)
Oväntade händelser
Om två tärningar visar samma siffra händer något oväntat i din berättelse. T6 visar vad vem/vad som påverkas eller vad som händer. Om T10 ligger längst till vänster när du kastade tärningarna händer något bra, om T8 ligger längst till vänster är händelsen neutral och om T6 ligger längst till vänster händer något dåligt.
Om alla tre tärningar visar samma siffra fungerar det som ovan men händelsen är mycket mer dramatisk eller slutgiltig.
1 = Din karaktär påverkas
2 = En karaktär i din närhet påverkas
3 = En ny karaktär dyker upp
4 = Ditt pågående delmål påverkas
5 = Ditt slutgiltiga mål påverkas
6 = Något annat oväntat händer
Bemötandegenerator
Slå när du träffar en person och vill veta ungefär vem den är och hur den bemöter dig. Slå alltid alla tre tärningar (även fast du kanske inte vill använda sannolikhet). Oväntade händelser genereras av karaktärsgeneratorn.
T10: Bemötande
1 = Kärleksfullt
2 = Godhjärtat
3 = Trevligt
4 = Artigt
5-6 = Likgiltigt
7 = Distanserat
8 = Irriterat
9 = Aggressivt
10 = Våldsamt
T8: Personlighetstyp
1-2 = Melankolisk (samvetsgrann, försiktig, inåtvänd, intellektuell, deprimerad, jordad, känslosam)
3-4 = Flegmatisk (stabil, stödjande, lat, apatisk, lugn, kontrollerande, sentimental)
5-6 = Sangvinisk (pratsam, entusiastisk, social, inspirerande, glad, beroende, lättsam, aktiv, flyktig)
7-8 = Kolerisk (beslutsam, målinriktad, ambitiös, dominerande, argsint, passionerad, avundsjuk)
T6: Sannolikhet
Beroende på omständigheterna och ditt eget inledande beteende kan det vara trolig att bemötandet blir mer eller mindre positivt. Använd sannolikhetstärningen för att påverka sannolikheten. Du drar av eller lägger till resultatet från sannolikhetstärningen på bemötandet. (Resultatet för bemötandet kan aldrig bli lägre eller högre än 1 och 10.)
Glöm inte att du kan påverka det inledande bemötandet med lyckade slag på färdigheter/egenskaper/talanger från det rollspel du använder.
Uppdragsgenerator
Slå alla tre tärningar. Om inte uppdragsgivaren eller belöningen passar in på din idé av uppdragets natur slå om, ignorera eller välj själv resultat.
T10: Uppdragets natur
1 = Hinna först/Jakt/Stoppa något eller någon/Eliminera
2 = Rensa ett område från fiender/Stoppa fiender
3 = Hitta föremål/Något annat viktigt/Skatt/Person
4 = Överleva/Uthärda/Klara sig igenom
5 = Flykt/Bryta sig ut
6 = Lösa brott/Lösa mysterium
7 = Eskortera/Vakta/Rädda
8 = Spionera/Utforska/Hitta information
9 = Utsätts för överfall/Kapning/Rån
10 = Övertyga/Förhandla/Skrämma
T8: Uppdragsgivare
1 = Du själv/På eget bevåg
2 = Din familj
3 = En vän/Bekant
4 = Din överordnade
5 = En organisation
6 = Ett samhälle/Grupp av personer
7 = En regent/Stadsöverhuvud
8 = Okänd person
T6: Belöning
1 = Valuta
2 = Föremål
3 = Kunskap
4 = Rang/Status
5 = Tacksamhet
6 = Ingenting
Mer information/inspiration?
För att få mer information eller inspiration om t.ex. de oväntade händelserna, olika detaljer, uppdrag eller annat, så är tanken att man ska kunna slumpa fram två eller tre verb från en lista som kan hjälpa till på traven. Denna lista har jag ännu inte tillverkat, men så länge kan man använda listor från andra solomotorer.
Ni får gärna testa den och jag tar tacksamt emot förslag, idéer och kommentarer.
Trinity – Ett solosystem för bordrollspel & hjälpmedel för spelledare
Konstruktör: Skymning
Orakel
Slå T10, T8 och T6. Slå alltid alla tre tärningar (även fast du kanske inte vill använda sannolikhet eller får ett "Nej" på orakeltärningen, de påverkar oväntade händelser).
T10: Orakeltärning
1 = Exceptionellt ja (Ja, och…)
2-5 = Ja
6-9 = Nej
10 = Exceptionellt nej (Nej, och…)
T8: Detaljtärning
Denna tärning ger genast mer information på din fråga om du fått ett "Ja" på orakeltärningen. Bestäm innan slaget vilken detaljgrupp du vill använda (finns inte den grupp du söker med i listan är det lätt att snabbt göra en själv som passar ditt behov).
Detaljgrupp 1-2 / 3-6 / 7-8
Storlek: Liten / Normal / Stor
Mängd: Lite,få / Mellan / Mycket,Många
Styrka: Svag / Medel / Stark
Kvalitet: Dålig / Normal / God
Svårighetsgrad: Lätt / Medel / Svår
Ledtråd: Dålig / Medel / God
Tillgänglighet: Svårtillgänglig / Normal / Lättillgänglig
Tillgång: Ovanlig / Normal / Vanlig
Komplexitet: Svår / Normal / Enkel
Fara: Liten / Normal / Stor
Säkerhet: Svag / Normal / Stark
T6: Sannolikhetstärning
Om utgången av din fråga är sannolik eller osannolik drar du av eller lägger till resultatet från sannolikhetstärningen på orakeltärningen. (Resultatet på orakeltärningen kan aldrig bli lägre eller högre än 1 och 10.)
Oväntade händelser
Om två tärningar visar samma siffra händer något oväntat i din berättelse. T6 visar vad vem/vad som påverkas eller vad som händer. Om T10 ligger längst till vänster när du kastade tärningarna händer något bra, om T8 ligger längst till vänster är händelsen neutral och om T6 ligger längst till vänster händer något dåligt.
Om alla tre tärningar visar samma siffra fungerar det som ovan men händelsen är mycket mer dramatisk eller slutgiltig.
1 = Din karaktär påverkas
2 = En karaktär i din närhet påverkas
3 = En ny karaktär dyker upp
4 = Ditt pågående delmål påverkas
5 = Ditt slutgiltiga mål påverkas
6 = Något annat oväntat händer
Bemötandegenerator
Slå när du träffar en person och vill veta ungefär vem den är och hur den bemöter dig. Slå alltid alla tre tärningar (även fast du kanske inte vill använda sannolikhet). Oväntade händelser genereras av karaktärsgeneratorn.
T10: Bemötande
1 = Kärleksfullt
2 = Godhjärtat
3 = Trevligt
4 = Artigt
5-6 = Likgiltigt
7 = Distanserat
8 = Irriterat
9 = Aggressivt
10 = Våldsamt
T8: Personlighetstyp
1-2 = Melankolisk (samvetsgrann, försiktig, inåtvänd, intellektuell, deprimerad, jordad, känslosam)
3-4 = Flegmatisk (stabil, stödjande, lat, apatisk, lugn, kontrollerande, sentimental)
5-6 = Sangvinisk (pratsam, entusiastisk, social, inspirerande, glad, beroende, lättsam, aktiv, flyktig)
7-8 = Kolerisk (beslutsam, målinriktad, ambitiös, dominerande, argsint, passionerad, avundsjuk)
T6: Sannolikhet
Beroende på omständigheterna och ditt eget inledande beteende kan det vara trolig att bemötandet blir mer eller mindre positivt. Använd sannolikhetstärningen för att påverka sannolikheten. Du drar av eller lägger till resultatet från sannolikhetstärningen på bemötandet. (Resultatet för bemötandet kan aldrig bli lägre eller högre än 1 och 10.)
Glöm inte att du kan påverka det inledande bemötandet med lyckade slag på färdigheter/egenskaper/talanger från det rollspel du använder.
Uppdragsgenerator
Slå alla tre tärningar. Om inte uppdragsgivaren eller belöningen passar in på din idé av uppdragets natur slå om, ignorera eller välj själv resultat.
T10: Uppdragets natur
1 = Hinna först/Jakt/Stoppa något eller någon/Eliminera
2 = Rensa ett område från fiender/Stoppa fiender
3 = Hitta föremål/Något annat viktigt/Skatt/Person
4 = Överleva/Uthärda/Klara sig igenom
5 = Flykt/Bryta sig ut
6 = Lösa brott/Lösa mysterium
7 = Eskortera/Vakta/Rädda
8 = Spionera/Utforska/Hitta information
9 = Utsätts för överfall/Kapning/Rån
10 = Övertyga/Förhandla/Skrämma
T8: Uppdragsgivare
1 = Du själv/På eget bevåg
2 = Din familj
3 = En vän/Bekant
4 = Din överordnade
5 = En organisation
6 = Ett samhälle/Grupp av personer
7 = En regent/Stadsöverhuvud
8 = Okänd person
T6: Belöning
1 = Valuta
2 = Föremål
3 = Kunskap
4 = Rang/Status
5 = Tacksamhet
6 = Ingenting
Mer information/inspiration?
För att få mer information eller inspiration om t.ex. de oväntade händelserna, olika detaljer, uppdrag eller annat, så är tanken att man ska kunna slumpa fram två eller tre verb från en lista som kan hjälpa till på traven. Denna lista har jag ännu inte tillverkat, men så länge kan man använda listor från andra solomotorer.