Nekromanti Trio med Bumba!

Basenanji

Postd20modernist
Ok, här kommer min absolut nördigaste och mest nervpåfrestande tråd sedan jag blev medlem på det här forumet!

Jag skulle köra en omgång med tre nybörjare och de fick välja lir helt själva. Ett tag var det frågan om DnD, men dessvärre gick slaget förlorat till DoD:s förmån.
De valde senare en ordentligt juste kombo av yrken och detta satte fart på min fantasi.

Vilka kombo av classes skulle ni vilja ha med om gruppen bestod av tre spelare?

Just det- sug på den töntiga frågan. Men svara sedan och glöm inte bort en motivation!

Vänligen,
Basenanji

---

Ååh, ni kanske vill veta vad lilla jag anser?

Denna får bli favoriten:
Human paladin, elven druid och half-elf cleric.

Smörgåstårta!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Föga förvånande

"Vilka kombo av classes skulle ni vilja ha med om gruppen bestod av tre spelare?"

Ja, den som gissar på något annat än det jag kommer skriva i spoilerrutan nedanför får IG i Yassiluskunskap, så enkelt är det.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]Human bard, human bard och en human bard. Motivering? Pfft, här behövs ingen motivering mer än att barder är bäst, coolast, snyggast och luktar godast. Alla kategorier. Punkt.</font></td></tr></table>

Tyr

Hero
Ok, här kommer min absolut nördigaste och mest nervpåfrestande tråd sedan jag blev medlem på det här forumet!
Då måste man ju självfallet svara på inlägget!

Vilka kombo av classes skulle ni vilja ha med om gruppen bestod av tre spelare?
Mitt svar blir: Cleric, Ranger och Rogue.

Cleric - en mångsidig klass som kan agera både krigare och besvärjare. Kommer vara den enda som kan hela sår med magi (under en lång tid), och kommer vara en stor hjälp emot odöda.

Ranger - en fighter med lite krydda. Kommer vara den som är bäst på att slåss, och kommer vara till stor hjälp med med sin kunskap om hur man spårar och sin kunskap om vildmarken i allmänhet.

Rogue - gruppens "wildcard". Med sitt breda spektrum av färdigheter så kommer denne öppna dörrar som annars vore låsta för rollpersonerna (i flera bemärkelser).

Denna blandning tror jag är redo att möta utmaningar, och ger alla en användbar specialitet som gör att de känner sig behövda. Samtliga av dessa klasser är väl rätt nybörjarvänliga också.

Smörgåstårta!
Är det bara jag som tycker att det här inte var mycket till motivering. :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Rackare, druid och krigare. Tjuven sköter akrobatik och fällor, druiden är åtminstone en hyfsad helare med vissa offensiva besvärjelser och krigaren kan slåss. Gruppen saknar dock någon riktig förhandlare, så lämpligt är att någon av personerna har en okonventionellt hög karisma (troligen druiden, som har nytta av den genom Wild Empathy, eller rackaren, som har en generös tilldelning social färdigheter). Denna person bör också vara halvalv och på detta vis få fördelar på kommunikationsfärdigheter. Krigaren blir bra som människa, en dödlig sörja av extraknep. Kör man mycket grottkrälande passar det sedan bra att den av tjuven och druiden som inte är halvalv är alv och får lättare att hitta hemliga dörrar.

Bombu

Hero
nybörjare, ja då är det ju det de själva vill spela som skall styra, inget annat.

Men nu vet jag ju inte vad de valde, vad skulle jag då välja?

Lite beroende på hur kampanjen ser ut, men om man tänker sig standard (någorlunda iallfall) så blir det nog en

1. krigare, det är enkelt att föreställa sig en fighter, en knekt, eller en svärdsmästare, eller en stadsvakt eller nått annat. kanske en ryttare.

2. En rogue, eller rackare som de också kallas, men det är under förutsättning att nån av spelarna faktiskt tycker det är roligt att trixa och pula med alla möjliga saker.

3. Barbaren, den store killen från norr, med fet yxa, och ännu fetare byxa *hehe*, bash bonk säger det. Men kan ändå lite om vildmarken som kan förvåna de andra, duktig vilde, han kan röra sig i naturen.

Detta skulle vara en väldigt kul kombination av personer med olika roller men ändå ganska enkla, möjligen med undantag av roguen, men jag tror nog den också kan göras ganska enkel.

Att ingen av dem är spellcaster gör ju att magin blir lite mer främmande och mystisk, nått vi erfafarna rollspelare ibland saknar, när man kan magin speltekniskt få finns en risk att de mystiska aspekterna försvinner.

DM kan långsamt introducera magi till världen, han behöver inte ta i från tårna, en medel nivå adept, kan te sig fullständigt övermäktig vad gäller magiska förmågor.

spelarna bli rädda för magi och underar vad den kan göra.

DM vet precis vad magin kan och inte kan göra men för spelarna förblir det okänt och deras egna fantasier kan skena iväg, bara att sitta och se hemlighetsfull ut som DM.

Detta är INTE (ursäkta att det blev lite högljut) ett optat sällskap i termer av vad de speltekniskt kan klara av, utan ett spännande gäng för nybörjare, (och erfarna också för den delen).

Bombu

Hunk

Hero
Nedan bygger på två kriterier: gubben skall vara lättspelad för nybörjare (varför monks, druider och paladiner går bort)+ att man skall göra den powermässigt bästa gruppen. Vill man förenkla något kan man minska clericens spelllist något under de första äventyren - klassen är tillräckligt bra ändå.

1. Dwarven fighter
Om man spelar 3.5 är dvärgen den klart bästa stridstanken (i 3.0 något sämre, pga av den sämre movementen med rustning). Ge honom en dwarven waraxe, en massa rustning, power attack och cleave, så har du en centertank som både tål och ger mycket stryk. Dessutom är dark vision bra att ha i ett party.

2. Human cleric
En halvtank som kan hela hela och kasta några goa spells samt skrämma odöda. Pelorpräst är nästan det bästa om man spelar generisk D&D med nybörjare, eftersom de har bäst helande förmågor. Humans extra skills och feats och avsaknad av negativa modifikationer på CHA och CON gör dem mest passande ur ett power gamingperspektiv..

3. Elf eller Halfling Rogue
En skytt och fällöppnare som eventuellt också kan ha sociala förmågor. Alven gör mer skada med båge, så därför är han att föredra, men halvlingen har lättare att träffa. Jag tror dock att alven faktiskt är bäst, eftersom han har tillgång till långsvärd och långbåge. Å andra sidan skall man inte underskatta halflingens smyga-/gömma sig-förmågor.

Skulle en fjärde gubbe få vara med skulle jag låta honom bli sorcerer.

Basenanji

Postd20modernist
Gastronomi

Smörgåstårta!
Är det bara jag som tycker att det här inte var mycket till motivering.

Tja, he, det kanske var lite fåordigt. Men ni är ju så mycket mer intressanta än jag (tvärtemot vad Rising anser om sig själv... :gremgrin:)

Smörgåstårtan är en sorts hejdlös, bisarr, osmaklig utan att var helt äcklig, för-mycket-av-allt-skapelse.

Den har skaldjur, goa pålägg, massor av majonnäs, säkert nån slirrig sås och massor av fler ingredienser...

Min trio är ju nästan likadan. Ibland tycker jag att paladinen i sig själv är en liten smörgåstårta. Han kan hela, mota bort onda och slåss utan några som helst förbehåll.

En sådan plus en druid och en cleric. Mysrysligt, om du frågar mig! :gremgrin:

/Bas

Nightowl

Champion
*Tre mänskliga krigare, bara för att visa att man i D&D 3.5 kan göra dem totalt (nåja) olika!

*Tre präster: Pelor, Boccob och Olidammarah - med specialregeln i DMG som låter dem multiclass som krigare, magiker och rackare. Helfestligt! Sedan kör jag religiöst betonade äventyr, med mycket odöda som de får mörsa i drivor.

*En barbar, en ranger och en druid (alternativt en präst för Obad-hai eller den där enhörningsbruden). Barbaren är dvärg (Fysik är bra), rangern alv (så kan man ta människa till fiende utan att spela ond, om jag minns rätt, och ras och yrke stackar då fint för uppmärksamhet, och är det inte skogsalver eller vad de heter som har ranger som favoriserad klass?) och druiden människa (bara för att). Jag har länge velat köra en barbar-kampanj, dels mot diverse grova monster i vildmarken, dels mot ohängda civiliserad inkräktare, och det här gänget blir ganska bra.

Erik

Staffan

Myrmidon
Tre mänskliga krigare, bara för att visa att man i D&D 3.5 kan göra dem totalt (nåja) olika!
Ett gäng jag spelar med ibland gjorde tre krigartyper (barbar, fighter och psychic warrior OJMR) och försökte köra genom Sunless Citadel med dem. Det var lite roligt när de stötte på en låst dörr, och bestämde sig för att ta sig genom den genom att slå sönder den med en annan dörr...
så kan man ta människa till fiende utan att spela ond, om jag minns rätt,
De tog bort den regeln i 3.5e. Numera är det inget problem med att ta sin egen typ som favoriserad fiende utan att vara ond.

Bombu

Hero
Det var lite roligt när de stötte på en låst dörr, och bestämde sig för att ta sig genom den genom att slå sönder den med en annan dörr.
Hej!

Det är sånt här som gör en varm om hjärtat. :gremgrin:

Nöden är uppfinningarnas moder, och nybörjare kan ibland överaska rejält med uppfinningar, (även om dessa inte var nybörjare alltså)

Bombu

Duddmannen

Hero
Så här gör vi där JAG kommer ifrån...

Elf Barbarian, Dwarven Ranger, Halfling Paladin
Varför? Därför att man kan numera! :gremlaugh:

Oväntade kombinationer gör spelet betydligt mer intressant i mitt tycke. Dessutom är det en uppmuntran till spelarna att motivera sina val och kanske också inspiration till karaktärsbeskrivningar och historier/berättelser/bakgrund. Jag tror att man tjänar på att slumpa lite mer ibland. I annat fall tenderar i alla fall jag att gå i samma, väl ingångna spår som tidigare.

Vindhand

Myrmidon
Re: Så här gör vi där JAG kommer ifrån...

Varför? Därför att man kan numera!

Jag fruktar vad som skulle hända om ni spelade Gurps... :gremcrazy: