Nekromanti Troberg tappar tillit

Troberg

Sinister eater
Nu har jag just råkat ut för att ett stort inlägg blivit uppätet av nätverksproblem/browserproblem igen.

Sådant börjar irritera mig.

Visst, man kan skriva i notepad eller göra en Ctrl-A Ctrl-C, men oftast så glömmer man.

Vad jag verkligen skulle uppskatta är en funktion som man kunde aktivera i kontrollpanelen. Om den är aktiv så kopieras hela inlägget till klippbordet när man klickar sänd, innan det skickas. Skulle något gå fel så har man inlägget kvar.

Jag har inte programmerat för browsers och vet inte om det är möjligt eller rimligt, men det hade varit bra.

Det här är inte forumets fel, det är så internet och browsers (inte) fungerar, men det här kan vara en fix som skulle komma runt problemet och spara mycket jobb och irritation.

chrull

Stockholm Kartell
Ingen aning om det går, men jag vet att det skulle vara irriterande när man inte vill ha det. Som när man redan har nått i urklippet man kanske inte är klar med...

Fast frågan är vad som händer oftast...

chrull

Krille

Super Moderator
"Vad jag verkligen skulle uppskatta är en funktion som man kunde aktivera i kontrollpanelen. Om den är aktiv så kopieras hela inlägget till klippbordet när man klickar sänd, innan det skickas. Skulle något gå fel så har man inlägget kvar."

Det finns inget stöd för det i dokumentsobjektmodellen. Klippbordet ligger utanför DOM och precis som allting annat utanför DOM så ska man inte kunna komma åt det genom webbläsaren av säkerhetsskäl. Det är möjligt att någon webbläsare har en workaround kring detta alternativt en bugg som gör det möjligt att gå runt det, men det skulle i så fall krävas en lösning per webbläsare (och förmodligen version - MSIE har ju ibland låtit javascript komma åt filsystemet, vilket patchas igen titt som tätt).

I vilket fall som helst så är jag i sådana situationer rätt glad i Opera, som faktiskt behåller formulärdata i formulären, även om man lämnar sidan.

Foggmock

Myrmidon
Jag brukar trycka på F5 om jag får ett 'Page cannot be displayed', då skickas formulärdatan igen och förhoppningsvis går det bättre denna gången.

Jag skulle hellre se en funktion som behöll datan om man trycker Back. Det finns ju på vissa ställen, när man fyller i formulär med namn och adress och grejjer och får ett fel från formuläret, typ att man har fyllt i för långt användarnamn eller nått, och då trycker man back och ändrar så finns allt man skrev dit kvar. så funkar inte detta forumet. inte för mig iallafall.

chrull

Stockholm Kartell
eller framförallt: när man råkar trycka back och klickar på forward igen.

det är ofta jag råkar tro att jag suddar men har avmarkerat skriftfönstret och hamnar alltså bak en sida.

chrull

Troberg

Sinister eater
Jag brukar trycka på F5 om jag får ett 'Page cannot be displayed', då skickas formulärdatan igen och förhoppningsvis går det bättre denna gången.
Hjälper inte om browsern dör.

Jag skulle hellre se en funktion som behöll datan om man trycker Back. Det finns ju på vissa ställen, när man fyller i formulär med namn och adress och grejjer och får ett fel från formuläret, typ att man har fyllt i för långt användarnamn eller nått, och då trycker man back och ändrar så finns allt man skrev dit kvar. så funkar inte detta forumet. inte för mig iallafall.
För att det ska funka så måste man lyckas skicka till serven, oftast går det fel innan dess. Det är skillnad på misslyckad överföring och felaktiga data.

Troberg

Sinister eater
Det finns inget stöd för det i dokumentsobjektmodellen. Klippbordet ligger utanför DOM och precis som allting annat utanför DOM så ska man inte kunna komma åt det genom webbläsaren av säkerhetsskäl. Det är möjligt att någon webbläsare har en workaround kring detta alternativt en bugg som gör det möjligt att gå runt det, men det skulle i så fall krävas en lösning per webbläsare (och förmodligen version - MSIE har ju ibland låtit javascript komma åt filsystemet, vilket patchas igen titt som tätt).
Synd. Finns det stöd för att fejka tangenttryckningar då? Då borde man kunna fixa det (även om det kanske är olika för M*c).

I vilket fall som helst så är jag i sådana situationer rätt glad i Opera, som faktiskt behåller formulärdata i formulären, även om man lämnar sidan.
Men inte när den tvärdör eller djupfryser.

Troberg

Sinister eater
Ingen aning om det går, men jag vet att det skulle vara irriterande när man inte vill ha det. Som när man redan har nått i urklippet man kanske inte är klar med...
Därav inställningsmöjligheten.

Krille

Super Moderator
"Finns det stöd för att fejka tangenttryckningar då? Då borde man kunna fixa det (även om det kanske är olika för M*c)."

Inte i DOM. Även tangentbordet ligger utanför DOM, precis som filsystemet.

"Men inte när den tvärdör eller djupfryser."

Det förstås.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Jag skulle hellre se en funktion som behöll datan om man trycker Back."

Vilka browsers stödjer inte det?
Alla browsers jag använder behåller i alla fall datan.

/Naug, känner inte alls igen problemet

Foggmock

Myrmidon
jag sitter med IE6:an som följde med Win XP... kanske är nån funktion jag missat att kryssa i?

men på vissa forum finns det kvar, andra inte.. detta är ett av dem där det inte stannar. :gremsmirk:

Netfeed

Swashbuckler
en ctrl+a och sedan en ctrl+c ngn gågn då och då när man skriver jättar skulle kanske hjälpa...

Rising

Vila i frid
"Nu har jag just råkat ut för att ett stort inlägg blivit uppätet av nätverksproblem/browserproblem igen."

Sker problemen hos dig? Då är det väl egentligen lättare om du försökta lösa det så att din browser inte gick ned titt som tätt. Jag har hållit på sex timmar nu med mitt djäkla svar till Ghoulz, det har nämligen varit två strömavbrott här. Det känns lagom kul, jag började efter lunch och nu är klockan sju, och jag har skrivit om ett och samma mastodontinlägg två gånger... men jag kom faktiskt ihåg att spara allteftersom jag höll på den tredje gången...

Jag tror du skall sätta i praktik att göra något sådant om du inte kan lösa dina browserproblem på något sätt.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Sker problemen hos dig?
Oftast sker de utanför mitt nät, men ibland beror det på att IE eller Opera är buggad. Ingetdera ligger under min kontroll.

jag kom faktiskt ihåg att spara allteftersom jag höll på den tredje gången...

Jag tror du skall sätta i praktik att göra något sådant om du inte kan lösa dina browserproblem på något sätt.
Jo, jag vet, men det händer så pass sällan att man glömmer sig. Det är som att vattna blommorna, det är så pass sällan det ska göras att man glömmer det.

Rising

Vila i frid
Hjääälp! [OT]

Ser du? Du har 4162 inlägg, du är ju på väg att springa om mig!!!

-Buhuu... *har aldrig blivit omsprungen tidigare*. (Fast iom att jag skriver det här inlägget, så har jag ju ändå ett liiitet försprång... Hmm...)

Jaja, öhhh, förresten tänkte jag ge dig en ovation för den kewla dynamiska avataren. Det var lääänge sedan du först pratade om den, men det var skönt att du fick ordning på det hela till slut. Skönt att få se något annat än nacken på dig också. Du är ju en rätt stilig karl, förresten!

/Rising
som inte ser vad det är på en av bilderna, men gissar att det är en kråka med motorcykelhjälm som störtat i någon öken.

Troberg

Sinister eater
Re: Hjääälp! [OT]

Ser du? Du har 4162 inlägg, du är ju på väg att springa om mig!!! -Buhuu... *har aldrig blivit omsprungen tidigare*. (Fast iom att jag skriver det här inlägget, så har jag ju ändå ett liiitet försprång... Hmm...)
Men i och med det här inlägget drar jag ifrån igen...

Jaja, öhhh, förresten tänkte jag ge dig en ovation för den kewla dynamiska avataren. Det var lääänge sedan du först pratade om den, men det var skönt att du fick ordning på det hela till slut.
Ska jag vara ärlig så har det funkat sen dagen efter jag fick iden, men jag har inte orkat peta in pluginen på min skarpa webserver, bara på testservern...

Det kommer fler bilder. Bland annat kommer jag att en gång för alla att överbevisa tvivlarna!

Du är ju en rätt stilig karl, förresten!
Jag hade känt mig så mycket lugnare och tryggare om en kvinna hade sagt det...

(Var det bilden med landstigningen i Aqaba du syftade på då?)

som inte ser vad det är på en av bilderna, men gissar att det är en kråka med motorcykelhjälm som störtat i någon öken.
Det kan vara en av två saker. Antingen är det än närbild rakt framifrån på en två decimeter lång tusenfoting eller så är det en skalbagge i närbild.

Det kan också vara en svartklädd Troberg ute i Wadi Rum.

Rising

Vila i frid

"(Var det bilden med landstigningen i Aqaba du syftade på då?)"

Njae, det finns en närbild när du flinar lite och tittar till vänster i bild. Där är du snygg. Det var mest den jag tänkte på. Sedan finns det en bild tagen i motljus där du har något svart på dig och ser ut som en Jediriddare. Den är cool. Tja, sedan finns det den sjaviga bilden där du hinkar bärs och har en djävlig skäggstubb, där ser du rätt skabbig ut, faktiskt. På resten ser man inte så mycket av dig, eller tja, miljöerna tar överhanden. Fast det är så djäkla många bilder, jag tror inte jag sett alla än.

*och det är det som gör det så roligt*

"Det kan vara en av två saker. Antingen är det än närbild rakt framifrån på en två decimeter lång tusenfoting eller så är det en skalbagge i närbild."

Ah, yes, tusenfoting. Nu fattar jag.

Tjarå.

/Riz
(postar inget mer i den här tråden nu)

Troberg

Sinister eater

Tja, sedan finns det den sjaviga bilden där du hinkar bärs och har en djävlig skäggstubb, där ser du rätt skabbig ut, faktiskt.
Det beror på att jag kommer från öknen. Tro mig, Carlsberg är "Worth waiting for!"!

Fast det är så djäkla många bilder, jag tror inte jag sett alla än.
Det är ett trettiotal, och fler är på väg. Jag kan med viss stolthet säga att jag inte tagit några bilder från internet eller liknande. Jag har antingen tagit bilderna själv eller är med på dem (i vissa fall både och med fjärrkontroll).

Du har nog inte sett landstigningen i Aqaba, Godzilla style. Du skulle minnas den.

(postar inget mer i den här tråden nu)
Så då har jag gått om dig igen... :gremgrin: