Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2004 - Vinnarna!

Troberg

Sinister eater
Trobergs Dogmautmaning 2004 - Prisceremonin

Först och främst vill jag komma med ett litet tips: Ställ aldrig upp frivilligt på att räkna röster, det är skittråkigt!

Jag börjar med att tacka alla deltagare, det har varit inspirerande och roligt att vara med om det här.

Jag vill också tacka sponsorerna Alltid Attack Förlag och Bazar Förlag, det är kul att se att det finns folk som är beredda att stötta tillväxten inom rollspelshobbyn.

Jag vill att vinnarna (enbart förstaplaceringarna i varje kategori) kontaktar mig via PM (snarast) och lämnar sina postadresser och riktiga namn. Detta behövs för att priserna ska kunna delas ut.

Det slutgiltiga kompendiet med de färdiga bidragen kommer att postas här på www.rollspel.nu senare. Jag kommer att vara bortrest under merparten av veckan, så det blir dock antagligen inte förrän till helgen.Det innebär också att jag vill ha eventuella namnkorrigeringar och liknande (inga uppdateringar av bidragen, tack) absolut senast fredag. När det är postat ber jag de som speglar förhandsversionen av kompendiet att ta ner den gamla versionen så att det inte blir några missförstånd.

Årets tävling var en tuff fight, med många bra bidrag. Inte alla kan vinna den åtråvärda Troberg-statyetten, men alla deltagare kan känna tillfredställelsen av att ha gjort ett (i några fall flera) eget spel!

Jag vet inte varför jag skriver så mycket, folk kommer ändå att bläddra förbi det för att se vilka som vann...

OK, nu är det dags (en komplett sammanräkning av rösterna följer på slutet)!

*Trumvirvel*

* Bästa beskrivning av vad ett rollspel är
Inga större överraskningar här, det fanns bara ett bidrag, skrivet av Christoffer "CGH" Hallberg. Lite tråkigt att inte fler ställde upp, hans bidrag var bra nog för att förtjäna att vinna i en bra fight.

* Bästa spel
1: Piraterna från Pluto av Erik "Nightowl" Sieurin
2: Olympus av Gurgeh
3: Aki av Krille

* Bästa koncept
1: Ormens Krig av Mask
2: Aki av Krille
3: Piraterna från Pluto av Erik "Nightowl" Sieurin

* Bästa regler
1: Aki av Krille
2: Vigilantez av Rising
3: Legend av Pauli "Baldyr" Paananen
3: Olympus av Gurgeh

* Mest nyskapande spel
3: Bravado av Rising

* Mest fantasifullt
1: Piraterna från Pluto av Erik "Nightowl" Sieurin
2: Bravado av Rising
2: Flux: Vindarnas Slagfält av Rising
2: Power Puff Pinglorna Rollspelet av Kalcidis
2: Syfilis av Rising
2: Vingar över Haga av Quadrante
3: Sagor Från Förorten av Martin "Yassilus" Ackerfors

* Bästa nybörjarspel
1: Legend av Pauli "Baldyr" Paananen
2: Vintervaka av Vitulv
3: Power Puff Pinglorna Rollspelet av Kalcidis

* Bästa design
2: Ormens Krig av Mask
3: Frostbiten av Mattias "Phalck" Falck

Det var alla som placerade sig på de tre första platserna. Vi kan ju ganska lätt konstatera att Rising och Gurgeh gav en tuff fight, men i slutänden nöjde sig med att totaldominera andra plats.

Nu är det dags för mig att luta mig tillbaka, ta en välbehövlig vila och lyssna på tacktal...

Den totala röststatistiken är som följer:

* Bästa spel
( 6 ) 1. Aki
( ) 2. Altar Light
( ) 3. Bitworld
( 3 ) 4. Bravado
( ) 5. Bwaiiins
( ) 6. Citynatt
( ) 7. Deathmatch the RPG
( ) 8. Dogmaspel
( ) 9. DotCom
( 3 ) 10. Duccaneers
( 3 ) 11. Ett Himla Liv
( 1 ) 12. Flux: Vindarnas Slagfält
( 4 ) 13. Frostbiten
( 1 ) 14. Hamsters
( 5 ) 15. Höst
( 3 ) 16. Jagad
( ) 17. Kolla boltar över Zhaxahz
( 1 ) 18. Legend
( ) 19. Minimalt Rollspel
( 8 ) 20. Olympus
( 4 ) 21. Ormens Krig
( 9 ) 22. Piraterna från Pluto
( ) 23. Pollux
( 2 ) 24. Power Puff Pinglorna Rollspelet
( 1 ) 25. Protektoratets Barn
( ) 26. Sagor Från Förorten
( 2 ) 27. Savann
( ) 28. Sektor 242
( 1 ) 29. Skepp ohoj och en flaska med rom
( ) 30. Skeppsskorpor och piratråttor
( ) 31. Soptippen
( 2 ) 32. Syfilis
( ) 33. The D12 Dark Hobbit Ninja Role Playing Game
( 4 ) 34. Totem
( 2 ) 35. Trollspel
( 1 ) 36. Vicatrion 5430
( 1 ) 37. Vigilantez
( 2 ) 38. Vingar över Haga
( ) 39. Vintervaka
( ) 40. World of Shadows
( ) 41. Zombie Ducks

* Bästa koncept
( 7 ) 1. Aki
( ) 2. Altar Light
( 1 ) 3. Bitworld
( 5 ) 4. Bravado
( ) 5. Bwaiiins
( ) 6. Citynatt
( ) 8. Dogmaspel
( 1 ) 9. DotCom
( 2 ) 10. Duccaneers
( 1 ) 11. Ett Himla Liv
( 2 ) 12. Flux: Vindarnas Slagfält
( 3 ) 13. Frostbiten
( ) 14. Hamsters
( 4 ) 15. Höst
( 3 ) 16. Jagad
( ) 18. Legend
( 7 ) 20. Olympus
( 8 ) 21. Ormens Krig
( 6 ) 22. Piraterna från Pluto
( 1 ) 23. Pollux
( ) 24. Power Puff Pinglorna Rollspelet
( 4 ) 25. Protektoratets Barn
( 2 ) 27. Savann
( ) 28. Sektor 242
( ) 29. Skepp ohoj och en flaska med rom
( 3 ) 31. Soptippen
( 5 ) 32. Syfilis
( 1 ) 34. Totem
( 1 ) 35. Trollspel
( 3 ) 36. Vicatrion 5430
( 2 ) 37. Vigilantez
( 2 ) 38. Vingar över Haga
( ) 39. Vintervaka
( ) 40. World of Shadows
( ) 41. Zombie Ducks

* Bästa regler
( 9 ) 1. Aki
( 1 ) 2. Altar Light
( ) 3. Bitworld
( ) 4. Bravado
( 1 ) 5. Bwaiiins
( ) 6. Citynatt
( 2 ) 7. Deathmatch the RPG
( ) 8. Dogmaspel
( 1 ) 9. DotCom
( 1 ) 10. Duccaneers
( 4 ) 11. Ett Himla Liv
( 4 ) 13. Frostbiten
( 1 ) 14. Hamsters
( 2 ) 15. Höst
( 3 ) 16. Jagad
( 1 ) 17. Kolla boltar över Zhaxahz
( 6 ) 18. Legend
( 1 ) 19. Minimalt Rollspel
( 6 ) 20. Olympus
( 3 ) 21. Ormens Krig
( 2 ) 22. Piraterna från Pluto
( 1 ) 23. Pollux
( 1 ) 24. Power Puff Pinglorna Rollspelet
( 2 ) 25. Protektoratets Barn
( 1 ) 27. Savann
( ) 28. Sektor 242
( 1 ) 29. Skepp ohoj och en flaska med rom
( 1 ) 31. Soptippen
( 1 ) 32. Syfilis
( 2 ) 34. Totem
( 2 ) 35. Trollspel
( 1 ) 36. Vicatrion 5430
( 7 ) 37. Vigilantez
( ) 38. Vingar över Haga
( 2 ) 39. Vintervaka
( ) 40. World of Shadows
( ) 41. Zombie Ducks

* Mest nyskapande spel
( 14 ) 1. Aki
( ) 2. Altar Light
( ) 3. Bitworld
( 6 ) 4. Bravado
( ) 5. Bwaiiins
( 1 ) 6. Citynatt
( 4 ) 8. Dogmaspel
( 1 ) 9. DotCom
( ) 10. Duccaneers
( ) 11. Ett Himla Liv
( 1 ) 13. Frostbiten
( ) 14. Hamsters
( ) 15. Höst
( 1 ) 16. Jagad
( ) 18. Legend
( 1 ) 19. Minimalt Rollspel
( 13 ) 20. Olympus
( 1 ) 21. Ormens Krig
( 1 ) 22. Piraterna från Pluto
( 3 ) 23. Pollux
( 3 ) 24. Power Puff Pinglorna Rollspelet
( 1 ) 27. Savann
( ) 28. Sektor 242
( 3 ) 29. Skepp ohoj och en flaska med rom
( 1 ) 31. Soptippen
( 2 ) 32. Syfilis
( ) 34. Totem
( 2 ) 35. Trollspel
( ) 36. Vicatrion 5430
( ) 37. Vigilantez
( 5 ) 38. Vingar över Haga
( 1 ) 39. Vintervaka
( ) 40. World of Shadows
( ) 41. Zombie Ducks

* Mest fantasifullt
( ) 1. Aki
( ) 2. Altar Light
( 1 ) 3. Bitworld
( 6 ) 4. Bravado
( ) 5. Bwaiiins
( ) 6. Citynatt
( 1 ) 8. Dogmaspel
( 1 ) 9. DotCom
( ) 10. Duccaneers
( ) 11. Ett Himla Liv
( 6 ) 12. Flux: Vindarnas Slagfält
( ) 13. Frostbiten
( 3 ) 14. Hamsters
( 3 ) 15. Höst
( 1 ) 16. Jagad
( ) 18. Legend
( 1 ) 20. Olympus
( 1 ) 21. Ormens Krig
( 8 ) 22. Piraterna från Pluto
( 3 ) 23. Pollux
( 6 ) 24. Power Puff Pinglorna Rollspelet
( 5 ) 26. Sagor Från Förorten
( 1 ) 27. Savann
( ) 28. Sektor 242
( 2 ) 30. Skeppsskorpor och piratråttor
( 4 ) 31. Soptippen
( 6 ) 32. Syfilis
( 2 ) 34. Totem
( ) 35. Trollspel
( 1 ) 36. Vicatrion 5430
( 2 ) 37. Vigilantez
( 6 ) 38. Vingar över Haga
( ) 39. Vintervaka
( ) 40. World of Shadows
( ) 41. Zombie Ducks

* Bästa nybörjarspel
( ) 1. Aki
( ) 2. Altar Light
( ) 3. Bitworld
( 2 ) 4. Bravado
( ) 5. Bwaiiins
( 1 ) 6. Citynatt
( ) 8. Dogmaspel
( ) 9. DotCom
( 4 ) 10. Duccaneers
( ) 11. Ett Himla Liv
( 1 ) 13. Frostbiten
( 1 ) 14. Hamsters
( ) 15. Höst
( ) 16. Jagad
( 2 ) 17. Kolla boltar över Zhaxahz
( 9 ) 18. Legend
( 6 ) 19. Minimalt Rollspel
( 2 ) 20. Olympus
( ) 21. Ormens Krig
( 3 ) 22. Piraterna från Pluto
( ) 23. Pollux
( 7 ) 24. Power Puff Pinglorna Rollspelet
( ) 25. Protektoratets Barn
( 1 ) 26. Sagor Från Förorten
( 5 ) 27. Savann
( 1 ) 28. Sektor 242
( 1 ) 31. Soptippen
( ) 32. Syfilis
( 1 ) 34. Totem
( 2 ) 35. Trollspel
( 1 ) 36. Vicatrion 5430
( 1 ) 37. Vigilantez
( ) 38. Vingar över Haga
( 8 ) 39. Vintervaka
( ) 40. World of Shadows
( ) 41. Zombie Ducks

* Bästa design (grafisk utformning)
( 12 ) 1. Aki
( ) 2. Altar Light
( ) 3. Bitworld
( ) 4. Bravado
( 3 ) 5. Bwaiiins
( ) 6. Citynatt
( ) 8. Dogmaspel
( ) 9. DotCom
( 5 ) 10. Duccaneers
( 1 ) 11. Ett Himla Liv
( ) 12. Flux: Vindarnas Slagfält
( 8 ) 13. Frostbiten
( 1 ) 14. Hamsters
( 3 ) 15. Höst
( 4 ) 16. Jagad
( 4 ) 18. Legend
( 2 ) 19. Minimalt Rollspel
( 1 ) 20. Olympus
( 9 ) 21. Ormens Krig
( ) 22. Piraterna från Pluto
( ) 23. Pollux
( 2 ) 24. Power Puff Pinglorna Rollspelet
( ) 25. Protektoratets Barn
( 3 ) 27. Savann
( ) 28. Sektor 242
( ) 31. Soptippen
( 1 ) 32. Syfilis
( 7 ) 34. Totem
( ) 35. Trollspel
( ) 36. Vicatrion 5430
( 1 ) 37. Vigilantez
( 3 ) 38. Vingar över Haga
( ) 39. Vintervaka
( ) 40. World of Shadows
( ) 41. Zombie Ducks

Morgoth

Swashbuckler
Hur fungerar det med poängen?

Om ett bidrag har 3 poäng i en kategori, betyder det att den kan ha fått en etta eller tre ettor (tillexempel), eller är det tre röster (jag antar att det inte är så)?

Krille

Super Moderator
Re: Hur fungerar det med poängen?

"Om ett bidrag har 3 poäng i en kategori, betyder det att den kan ha fått en etta eller tre ettor (tillexempel), eller är det tre röster (jag antar att det inte är så)?"

Som jag förstod det, tre röster. Ingenting har i alla fall sagts om huruvida rösterna viktas.

Rickard

Urverk speldesign
Hur många var det som röstade? [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso kunde ha räknat samman rösterna i en kategori men någon kanske hade skippat att rösta med alla sina val

Så hela 23 personer (ungefär) orkade rösta i år? (det var 69 röster i Bästa Spel-kategorin)

Lite sämre än förra året i så fall. Känns lite trist att så mycket arbete ska göras om folk ändå inte orkar läsa spelen.

Hur får man folk att läsa spelen och rösta? Ska man få längre tid på sig att läsa än den vecka som var nu? Hur lång tid då? 3 veckor? Kommer folk läsa, eller är de bara inte tillräckligt intresserade?

Troberg

Sinister eater
Så hela 23 personer (ungefär) orkade rösta i år?
26.

Lite sämre än förra året i så fall. Känns lite trist att så mycket arbete ska göras om folk ändå inte orkar läsa spelen.
Jag tror att de blir lästa, jag har hört flera som tycker att det är svårt att rösta eller som inte haft tid. Jag tyckte själv att det var svårt att rösta.

Men vad är det viktiga? Att få vinnare eller att göra spel? Jag vet vad jag tycker, och då spelar inte de få rösterna så stor roll.

Jag tycker dock att de som inte röstar åtminstone på något sätt kunde visa sin uppskattning för författarna. Det känns som vanligt hyfs.

Ska man få längre tid på sig att läsa än den vecka som var nu? Hur lång tid då? 3 veckor?
Tror inte det gör någon skillnad. Det är få som tar sig den halvtimmen det tar att rösta. Dessutom är bidragen av en sådan natur att man helst läser lite åt gången, bläddrar på måfå och hittar favoriter efter hand. Att dra ut på det för att röstningen ska passa en sådan lässtil är inte hållbart.

Jag tror helt enkelt att vi får acceptera att det är roligare att skriva spel och att läsa spel än att rösta på dem.

Tyr

Hero
Hur får man folk att läsa spelen och rösta? Ska man få längre tid på sig att läsa än den vecka som var nu? Hur lång tid då? 3 veckor? Kommer folk läsa, eller är de bara inte tillräckligt intresserade?

Jag tror inte att det är tiden som är problemet. Problemet är analysera nästan 140 sidor med rollspelsmaterial, plocka ut tre favoriter ur var och en av de sju kategorierna och samtidigt rösta objektivt. Jag tror inte att genomsnittsforumiten orkar med detta. Faktumet att kompendiet är nästan 20 mb stort kan nog ha avskäckt en del också.

Röstningssystemet tyckte jag var bra, det kan gärna vara kvar nästa år också. Men jag tycker definitivt inte att man ska få skicka in hur många bidrag som helst. Ett bidrag per forumit räcker. Blir det inte någon ändring så kommer sidantalet att tangera 200-sidorsgränsen nästa år... Jag skulle också gärna se att det sattes en gräns på hur stort ett bidrag får vara (i kilobyte), så man slipper bidrag som är över 2 mb stora (när de kunde varit MYCKET mindre med en vettig bildkomprimering). En vecka ytterligare på sig att rösta vore kanske en god idé också. Det kanske är vissa potentiella röstare som faller bort pga det.

Troberg

Sinister eater
Om regeldiskussioner

Jag kommer att starta en tråd om nästa års regler när stöket kring årets utmaning är klar för att folk ska känna till dem i god tid.

Vi sparar diskussionerna om regler tills dess.

Rickard

Urverk speldesign
I sådana fall kommer det att komma en Han2 och Han3 som röstar.. Eller varför inte dessa? (längst ner i inlägget)

Det är en bra tanke, men ändå inte..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso kan använda sina kompisars konton istället

Troberg

Sinister eater
Re: Hur fungerar det med poängen?

Som jag förstod det, tre röster. Ingenting har i alla fall sagts om huruvida rösterna viktas.
Japp. Alla röster är värda 1, det finns ingen rank på rösterna.

Tyr

Hero
I sådana fall kommer det att komma en Han2 och Han3 som röstar...

Jag antar att du menar "att skicka in bidrag" eller? Jag skrev inget om att att rösta med flera konton (men jag tycker förstås att det är fel). Hur som helst så tror jag att de flesta skulle följa en regel som begränsar antal bidrag, iaf till den grad att Troberg slipper att kontrollera samtliga bidrag. Vill någon "fuska" och sprida chanserna till vinst över sina bidrag så är det upp dom dom. Äh vad vet jag, det kanske bara är jag som vill ha ett begränsat antal bidrag per person. Jag skulle antagligen rösta även om det inte blev ändring, även nästa år.

Feuflux

omjonasson.se
Jag tittade på 11 bidrag, dissade 7 av dem relativt omedelbart som för mig ointressanta... sedan kom jag helt av mig. Dessutom känner jag inte att jag orkar lista ut bästa nybörjarspel etc, jag skulle kunna rösta enbart i bästa spel (om den kategorin nu fanns) men nu blev det ju inte så heller.

Antalet bidrag var en anledning till att jag inte röstade, jag orkar inte läsa hur många bidrag det nu var då jag helt enkelt inte är tillräckligt intresserad. I en diskussion i vrålrutan föreslog jag att en jury skulle plocka fram topp 8 som man kunde läsa och rösta inom men den idén sågade jag strax innan jag kom på den som störtlöjlig.

Brist på "spel" i spelen var en annan grej som avskräckte mig. Vissa bidrag känns som stämningsnoveller med lite regler tillagda för att klassas som rollspel och inte noveller. Det passar inte mig alls.

Bravado var det enda spel jag läste som fick mig att skratta, jag gillar att skratta. Rising ska ha fet credit för dialogen i kapitlet "Världsvana" som är enormt roligt.

Jag inser att det är dumt av mig att enbart spana på 11 bidrag (de som lämnades in sent blev inte ens nerladdade till min dator, jag som hostade kompendiet och allt) och att om jag åtminstone skummat igenom allt borde ha kunnat lämna en relativt vettig röst. Men men, vad är väl en omröstning på slottet... (om någon känner för att idiotförklara mig nu så ta en nummerlapp och börja köa :gremwink: )

Förklarade det där varför jag (och bergis nån mer) inte röstade?

Baldyr

Hero
Legend: tacktal (långt)

Först själva tacktalet:

Jag vill först och främst tacka Gabriel "Mask" Forsén för all ovärderlig hjälp med den grafiska utformningen av bidraget, liksom konstatera lite förnöjt att bidraget även fick en del röster i just kategorin för bäst design. Tack, alltså. Sedan vill jag även tacka Troberg för det underbara initiativet med utmaningen, även om det kunde ha varit mindre strul och förseningar i året upplaga. Men det tar vi någon annanstans. Utan dogmautmaningen hade jag kanske aldrig kunnat titulera mig "rollspelsskapare", då detta faktisk är mitt första egna (färdiga) rollspel. Jag vill också tacka alla i Vrållådan (forumets chatt) för att de stått ut med mitt svammel om dogmabidraget ifråga. Sist men inte minst vill jag tacka Vitulv för en bra match - enligt mig är hans bidrag Vintervaka minst lika nybörjarvänligt som mitt eget (och dessutom min egen favorit i kategorin).

...

Sedan kan jag uttrycka min stora förvåning över att bidraget överhuvudtaget vann ett pris. Det var ju inte detta bidrag som skulle få några röster, utan de andra bidragen som tyvärr aldrig blev färdigställda. Och dessutom i kategorin Bästa nybörjarspel - det var aldrig meningen att bidraget skulle bli nybörjarvänligt. (Däremot hade jag lite idéer till ett renodlat nybörjarspel, men det blev heller aldrig av.) Jag skulle rent av vilja påstå att bidraget är direkt nybörjarovänligt i vissa hänseenden, och dessutom riktar den sig snarare till rollspelare som redan är införstådda med rådande konventioner inom rollspelsfantasy.

Tack dock till alla som röstade på bidraget! Faktum är att jag gav mig själv en röst just denna kategori, men bara för att jag tyckte att det var dåligt med just nybörjarvänliga spel i år. Inte för att mitt eget bidrag heller är speciellt lämpligt som introduktionsrollspel (det förklaras trots allt inte ens hur man spelar spelet), utan för att det måhända är mindre olämpligt i detta syfte än många andra bidrag. Och jag ser förresten inte nybörjarvänlighet som något självändamål i ett dogmarollspel, såvida inte det rör sig just om ett introduktionsrollspel (såsom förra årets vinnare i denna kategori).

Överhuvudtaget har jag känt att Legend blivit missförstått från första början. De flesta har exempelvis inte gillat ordvitsen i form av underrubriken "ett värde-löst f(j)antasyrollspel", liksom syftet med introduktionstexten verkar ha gått många förbi. Att spelet sedan skulle vara nybörjarvänligt känns också som ett missförstånd - bara för att det är standardfantasy gör inte nödvändigtvis ett rollspel lämpligt för nybörjare. Regelsystemet är i detta fall exempelvis väldigt oortodoxt och måhända också godtyckligt - vilket kanske inte riktigt passar i ett sådant sammanhang. En total nybörjare saknar förrvisso referensramar men skulle däremot inte heller kunna relatera till andra (kommersiellt utgivna) spelsystem med spelvärden. En nybörjare som börjat med ett annat fantasyspel lär däremot endast bli förvirrad över att spelsystemet saknar spelvärden. Därför riktar sig alltså Legend kanske främst till mer erfarna rollspelare, som redan har de referensramar som antagligen krävs för att till fullo förstå hur systemet är tänkt att fungera. Men vad vet jag...

För att förklara syftet med Legend samt för att förklara vad det i själva verket är för något, tänkte jag berätta lite om hur spelet kommit till.

...

Någon gång i slutet av 1990-talet kom jag i kontakt med Västmark-rollspelet och fick en aha-upplevelse vad gäller regelkonstruktion. Inspirerad av det flexibla Västmark-systemet samt de grovhuggna svårighetsgraderna i Eon-rollspelet (som var mitt favoritspel innan Västmark) försökte jag konstruera ett spelsystem helt utan spelvärden. Detta fick arbetsnamnet Legend (vilket sedermera även skulle bli namnet på vår firma, Legend Hobbyspel) och speltestades också på GothCon samma år. Den allra första versionen hade endast en typ av speldata ("egenskaper") och även om det kanske inte fungerade fullt såsom jag hade tänkt, så var det ändå inte svårt att inse potentialen med själva grundtanken. Denna kan nog sammanfattas med tesen att ett spelsystem utan siffror (ett sk binärt spelsystem) kan göras väldigt flexibelt.

Jag fortsatte att utveckla Legend på Internet och den första versionen av spelmiljön "Sagovärlden" kom till för att jag ursprungligen tänkte skapa ett komplett fantasyrollspel. Faktum är att det skulle bli ett nybörjarspel, men senare insåg jag olämpligheten med regelsystemet i just detta syfte. Jag fortsatte dock att utveckla såväl regler som spelmiljö, även om jag allt mer släppte tanken på att göra ett sammanhållet rollspel av de båda beståndsdelarna. Namnet Legend fick jag också släppa på grund av att flera utgivare lanserade rollspel med denna titel (och Cell Entertainment varumärkesskyddade namnet rent av).

Legend blev sedermera urversionen av mitt spelsystem URSUS (Univeral-Regel-System Utan Spelvärden), vilket skrivits om i flera omgångar genom åren. Sagovärlden fanns endast kvar i form av en praktiskt spelmiljö som jag gärna använde för att speltesta såväl äventyr som URSUS-regler i. (Exempelrollfigurerna till spelet har exempelvis varit anpassade till just denna miljö.) Poängen med miljön är hur som helst just att det är uttalad standardfantasy och ingenting annat. Det gör det lätt att skissa på generella fantasyregler (såsom magisystem), liksom det är väldigt behändigt att endast säga "det är standardfantasy, ni vet" till spelare i samband med speltest. Men samtidigt finns det en tydlig ram där äventyret kan förankras.

Efter tre regelversioner av URSUS började svagheterna i systemet dock bli allt tydligare, och på grund av brist på tid och inspiration fastnade jag rejält i utvecklingsarbetet. Fram till förra årets dogmautmaning i alla fall, då jag fick för mig att jag skulle delta med ett URSUS Light-bidrag. Detta resulterade dock istället i ett helt nytt tärningssystem (tack Troberg!) vilken även diskuterats här på forumet, men som dessvärre bröt mot dogmamanifestet. Alltså blev det inget bidrag från mig förra året, men jag fick däremot ihop ett fjärde regelutkast till URSUS, vilket faktiskt var mer värt för mig personligen.

Men URSUS-reglerna var fortfarande inte helt optimala, utan det nya tärningssystemet tvingade mig att göra en del eftergifter i den ursprungliga regelprincipen (alltså: ingen gradering av speldata). Jag fick återigen annat för händerna och nästa vändning skulle bestå av... ni gissade rätt - årets dogmautmaning!

Inför detta år fick jag dock ett helt ickerelaterat uppslag till ett tärningslöst spelsystem. Under arbetets gång fick jag däremot ett infall att återupprätta det ursprungliga Legend-rollspelet (se ovan), fast i dogmaformat och inte nödvändigtvis riktat till nybörjare. Egentligen mest för att se om det var genomförbart. Tanken var alltså att skriva en sida spelmiljö (Sagovärlden, ovan) och bifoga en sida regler, inspirerade av mitt ursprungliga regelkoncept (se också ovan). Arbetet gick bättre än väntat och snart prioriterade jag Legend-bidraget framför mina övriga dogmauppslag, måhända på gott och ont. När jag skissade på reglerna kom jag också på en helt nytt uppslag för själva tärningsmekaniken, vilket sedermera utvecklades till det publicerade och sedermera prisbelönade bidraget.

Den största vinsten för mig är dock att jag återigen fått nya infallsvinklar till arbetet med URSUS-systemet, när jag väl får tillfälle att ta tag i detta arbete igen. Jag har alltså vunnit dubbelt i år, trots att mina övriga två bidrag alltså aldrig blev av!

När dogmaversionen av Legend var färdig insåg jag också att jag ville jobba vidare med spelet. Antingen i form av en längre fullängsversion - eller i form av tilläggsmoduler i ett slags dogmaformat. En officiell Legend-hemsida blir det troligtvis också (på vår egen Legend.se-domän, dessutom), åtminstone om jag faktiskt lyckas färdigställa något ytterligare material att publicera på en sådan. Någonstans måste jag dessutom lägga upp min Troberg-statyett!

...

För att avsluta detta olidligt långa tacktal så vill jag försöka förklara poängen med bidraget, ifall någon fortfarande inte lyckats uppfatta den. Bidraget består alltså av två distinkta delar - miljö respektive regler. Sagovärlden är (åtminstone för mig) främst en användbar sandlåda för speltest och enstaka standardfantasyäventyr. Skriver jag sedan ett standardfantasyäventyr (exempelvis för publicering i något sammanhang) så utgår jag ifrån Sagovärlden för att göra det så lätt som möjligt att konvertera till valfri spelvärld. Miljön ger alltså förutsättningar att göra nästan vad som helst och tanken är att den inte ska begränsa mig som spelledare eller äventyrskonstruktör. Förhoppningsvis kan någon annan också få användning av den, i något sammanhang.

Som jag skriver i introduktionen till bidraget så fungerar regler och värld som separata enheter. Man kan alltså tänka sig att någon använder sig av miljön istället för att försöka tvinga in ett äventyr i någon befintlig spelvärld (något som jag alltid upplevt som ett problem själv). Eller att någon vill använda reglerna till sin egen (eller någon annans spelvärld), som förhoppningsvis är mer färgstark och intressant än min fjantasy-, f'låt standardfantasyvärld.

Slutligen så känner jag att jag måste kommentera just introduktionstexten, eftersom så många har reagerat på hur jag formulerat denna. Jag kände mig alltså lite orolig för att andra skulle läsa igenom världsbeskrivningen och inse att just är helt vanlig j--la standardfantasy. Det är förvisso poängen, men i just dogmautmaningen försöker åtminstone de flesta skapa någonting nyskapande eller annorlunda. Alltså förutsåg jag just att många skulle missförstå hela poängen med bidraget, och tänka ungefär: "Tror han att det här är något nytt? Det där är ju taget från den världen och det där finns i alla fantasyrollspel! Nej, det här suger." Genom att tydligt och klart deklarera innehållet som helt vanlig standardfantasy (eller fjantasy, om man så vill) trodde jag mig slippa kommentarer om att spelet är fantasilöst eller bara inte nyskapande, för det är som sagt inte heller avsikten. Det känns i alla fall som om det inte lyckades helt och hållet.

/Pauli "Baldyr" Paananen, som postat en nyhet om upplösningen på dogmautmaningen på Legend.se

Eksem

Champion
Från en kille som inte röstade

Det var faktiskt för många för att läsa, för mig. Jag fick knappt ens chansen att skaffa en bild av vad som fanns, trots försnack och förhandstittar. Jag är inget jättefan av att läsa på skärm heller, speciellt inte om jag måste vinkla nacken 90 grader, och det blev för många sidor att printa.
Högst ett bidrag per person nästa år, eller nåt?

Sedan var det ett problem till, PDFen jag hade var uppfuckad nånstans i mitten, så när jag inte ens kunde kolla på flera av bidragen blev jag bara irriterad och struntade i det.

Jag ville inte heller rösta utan att ge alla spelen samma chans, så att inte läsa alla noggrant och rösta ändå hade nästan varit ännu värre.

Jag kommer nog åtminstone läsa vinnarbidragen sen när den slutgiltiga PDFen dyker upp (den kanske inte är trasig :gremwink:), dock.

Krille

Super Moderator
Aki: tacktal

*orchestern spelar refrängen till "Alchemy of Love" samtidigt som en förlägen Krille kliver upp på scenen för att ta emot guldgubben ur Tom Cruises hand*

Tre??!

Med tanke på det excellenta motståndet så ansåg jag mig ha en rimlig chans på högst en, men tre? Jag bugar och tackar för denna ära!

Det är andra gången jag står här för att ta emot priset för Bästa regler. Förra gången så var det för en brittisk deckargåta, och den här gången för ett japanskt gymnasiedrama. Med tanke på konkurrensen så måste jag nog säga att priset för "minst underliga värld" vore rättvist.

Aki skrevs med syfte att vara radikalt annorlunda. Jag tänkte mig något som helt enkelt inte skrivits förut: ett rollspel som inte innehåller regler för hur man gör något eller hur man slår ihjäl något. Jag blev därför förvånad över Olympus, som lyckades omdefiniera spelarens roll på ett sätt som Aki inte gjorde. Jag gjorde Aki för att vara så estetiskt tilltalande som jag mäktade, och upptäckte att åtminstone Jagad och Ormens Krig var uppe och nosade där. Bästa koncept tänkte jag också ge mig på, men där var spel som Piraterna från Pluto och Protektoratets Barn helt överlägsna. Bästa regler var jag riktigt förvånad över att jag fick med Aki - hade jag gissat på något av mina bidrag så skulle det väl vara Ett Himla Liv, men Aki är så regellätt och annorlunda att inte ens jag tänkte på det som en kandidat där. Och bästa spel... tja, priset för Bästa spel ska gå till bästa spel, och det gick helt välförtjänt till Nightowl. Hatten av där - du slog mig med hur mycket som helst!

Jag vill tacka Rising för den konstruktiva kritiken i Akis början som Emmerdale: The Eternal, och jag vill tacka Vindhand för hans envisa avsaknad av sådan. Även Storuggla, Quadrante, walium och en klase till måste nämnas i detta sammanhang. Jag vill tacka Ymir som fixade musiken. En hel klase folk på #rpgonline förtjänar också ett hedersomnämnande för deras tålamod. Det största tacket måste gå till den man som öppnade dörren till shoujo manga, nämligen Flemming Mouritzen, som dessvärre inte hänger här över huvud taget och därför inte har en aning om att jag tackar honom.

Det här årets upplaga var riktigt roligt. Det presterade en hel del radikala nya spel och en hel del av riktigt hög kvalitet. Det var skitkul att producera såväl Aki som Ett Himla Liv, och jag hoppas att de var uppskattade. Och förhoppningsvis dröjer det inte så länge innan Aki Extended DVD Edition släpps!

Tack alla!

Mask_UBBT

Hero
Ormens Krig - Tacktal

Hoppsan, jag vann! :gremooo: Och hoppsan, nu måste jag hålla tacktal! :gremshocked:

Tacktalet
Ormens Krig föddes ut fem ord och en fix besatthet eller två(och en väldig massa kall cappucino, men det hör inte hit så mycket). Själva idén till spelet föddes faktiskt kvällen innan sista inlämningsdatum, om mitt minne inte sviker mig, då jag frågade de som var närvarande i vrållådan efter det de tyckte var det häftigaste som fanns i hela världen, och utlovade att göra något häftigt av det. Som svar fick jag ”lavalampa”, ”grävling i hatt”, ”alvmagiker”, och ”albinon”. Märkts det att det är folk från vrållådan? :gremlaugh: Hursomhellst, jag hade själv fått dille på vissa saker, bland annat alkemi samt nazister kombinerat med slemmiga monster, och bestämde mig för att göra ett dogmabidrag av detta.

Den som tror jag började med bidraget då begår då ett misstag. Fram till två timmar innan inlämningsdatumets sitsta timmar var jag nämnligen begravd i mina egenhändigt pådragna bördor, bland annat de sista etapperna i formgivandet av Legend och Totem. När jag var färdig med det sista finpillet med dessa bidrag var det dags för mig att fokusera all min egneri på att få mitt eget bidrag klart innan troberg vaknade, och jag ville inte få något uppenbart hafsjobb klart. Nu var bara problemet; vad skulle det handla om? Jag hade länge gått och tänkt på hur jag skulle kunna komma på ett sätt att komma runt det faktum att alvmagiker och grävlingar inte tillhörde samma spelstil. Alls. Sedan slog det mig att nazistalver var en klockren kombination, och om jag gjorde en grävlingsalv så kunde jag förklara bort deras existens lite enkelt. Och grävlingsalver och alkemi hade en smutsig, jordnära känsla jag gillade i kontrast till avlernas finförnämligheter. Så spann jag vidare på konceptet, målade lite bilder och skrev ner saker så fort de kom upp i huvudet på mig. Regelsystemet var insprirerad en hel del från Arvidos, Baldyr och Herr nils, där den förste hade kommit med intressanta idéer på grunder i system som jag dock inte gillade så mycket att jag kunde sno dem direkt, den andre hade introducerat mig för den underbara idén att man kan ”lägga ihop” färdigheter, och den sista gjort ett så bra regelsystem att jag kunde skriva ett bra spelsystem bara på de fragment av en meningslång förklaring jag kom ihåg. Det enda jag kan säga kommer till 100% från mig i det här regelystemet är träffatabellen, och magisystemen, som jag tycker det är synd att jag inte hade större utrymme att utveckla.

Iaf, jag blev färdig med bidraget, och oturligt nog var jg tvungen att göra om vissa saker pga en korrupt liten bit, så vissa vitala grejjor försvann ur bidraget. Tack vare Trobergs Oändliga Godhet fick jag dock möjligheten att korrigera detta så att bidraget återigen blev förståeligt. Olyckligtvis försvann vissa saker ut i den digitala natten, som exempelvis en förklarande ruta som ska vara på det allierade och sedan försvann lite text på något ställe. Men spelet blev trots detta otroligt väl emottaget i alla fall.

Nu visade det sig dock så att jag, som jag hade hoppats, vann i en kategori, men den kategori jag vunnit i var inte alls den jag varit ute efter. Jag hade satsat på att med något av de bidragen jag designat vinna designpriset(hellst med Ormens Krig eller Totem). Dock hade ag tycligen satsat för mycket på design på olika fronter. Ty även om jag, som designer kammade hem 20 röster, så var dessa fördelade på tre bidrag, så jag fick en andraplats. Lite snopet, faktiskt, men det är trevligt att bli överraskad! :gremsmile:

Jag tackar och bockar för de som hjälpt mig med Ormens Krig, ni vet vilka ni är. En annan som jag också är relativt övertygad om att han vet vem han är är Troberg, som jag vill tacka för utmaningen och tålamodet. Slutligen vill jag tacka alla som röstat på mina bidrag, det är ju ni som jag är skyldig tack för vad jag har uppnåt.

Jag tackar för mig.

/Mask

Nightowl

Champion
Piraterna från Pluto - skåltal

Jag skulle vilja börja med att skåla för pappa, för det är faktiskt hans förtjänst att jag gillar pirater. Sedan skulle jag vilja skåla för skaparna av spelen Castle Falkenstein och James Bond RPG, för värdefulla idéer som jag på sant piratvis plundrat. Jag vill skåla för Anders Troberg som fann på den här kluriga tävlingen, och för er andra deltagare som gjorde detta till en sjysst och värdig fajt. Slutligen vill jag skåla för er som verkligen fann mitt spel bra och fantasifullt och därför röstade på det; utan er hade jag ju bokstavligen inte varit här.

Erik, tömmer sitt glas på äkta Venus-rom och slänger glaset på härden

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Förlorartal

*Damn! En röst ifrån att vinna bästa spel och mest nyskapande! Vad lär vi oss av det? Att man ska taktikrösta! Om jag röstat på mig själv, men inte på Aki och Piraterna hade jag vunnit! :gremwink: Men nu röstade jag på dem och tycker att de förtjänade att vinna, så jag kan inte klaga.
*Jag kan inte ens skryta med flest andraplatser. Rising har till och med tre andraplatser i en kategori: det är imponerande.
*Det var synd att inte fler röstade. Skulle det gå att ordna något system nästa år så att ett mindre antal bidrag blir nominerade till priset i varje kategori? (Det kräver visserligen två röstningsomgångar, vilket innebär mer jobb.) Det skulle antagligen göra att fler personer orkade läsa igenom de bidragen för att lägga en röst. Jag märkte själv att jag inte orkade ge alla bidrag den uppmärksamhet de förtjänade.
*Och inte vann jag heller den icke-existerande kategorin: Bästa användning av kvinnlig bröstvårta!

Grattis alla vinnare!

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Förlorartal

Skulle det gå att ordna något system nästa år så att ett mindre antal bidrag blir nominerade till priset i varje kategori? (Det kräver visserligen två röstningsomgångar, vilket innebär mer jobb.) Det skulle antagligen göra att fler personer orkade läsa igenom de bidragen för att lägga en röst. Jag märkte själv att jag inte orkade ge alla bidrag den uppmärksamhet de förtjänade.
I så fall skulle det antagligen behövas en jury som gör det urvalet.

*Och inte vann jag heller den icke-existerande kategorin: Bästa användning av kvinnlig bröstvårta!
Jodå, du vann den på walkover.

CGH

Warrior
?-tal

Antingen är jag fantastiskt överlägsen eller bara dum (eller egentligen någonting mitt emellan, men det var inte ett lika kul sätt att börja på) därför att jag ställde upp i den här kategorin.

Förutom lite beröm från Troberg så har jag ingen som helst begräftelse på att mitt bidrag är bra, så frågan är om man kan kalla sig vinnare.Jag kunde ha skrivit vilken **** som helst. :gremgrin: Anledningen till detta är så klar att ingen röstning gjordes i kategorin.

Nästa år skulle det vara intressant att se fler bidrag i denna kategori. Eftersom folk tycker så mycket om vad rollspel egentligen går ut på och hur det skall gå till så tycker jag det är underligt att inte fler skickade in något bidrag. Det är ett utmärkt tillfälle att lägga fram sin, förhoppningsvis, lite annorlunda och intressanta syn på rollspel (utan att för den delen säga att min var särskilt annorlunda).

Så, tack till Troberg för utmaningen och sponsorerna Alltid Attack Förlag samt Bazar Förlag för priserna. Och så ett tack till alla er som lät bli att ställa upp i denna kategori så att jag fick mina mycket lättförtjänta priser. :gremwink: (jag tror till och med att jag fick en vettig timmlön, med reservation för värdet av priserna)

Edit: Jag är egentligen inte särskilt negativ till någonting, ifall någon tyckte det verkade så.