Nekromanti Trobergs dogmautmaning, diskussion

Troberg

Sinister eater
VIKTIGT! För att göra det lättare för folk att hitta och läsa bidragen så ber jag er att i denna tråd inte posta bidrag. Har ni bidrag så posta dem i tråden nedan, "Trobergs dogmautmaning, inlämningsdags". Bara diskussion här alltså! Reglerna upprepas där.

Sista datum för bidrag är 2003-06-05 och en tråd för inlämning kommer att startas en vecka innan. Jag kommer att ta hjälp av våra hjälpsamma admins för att sätta upp en poll, och vinnaren kommer att kungöras en vecka senare.

För de som inte kommer ihåg reglerna så drar jag dem en gång till. Vissa ändringar har gjorts, de är markerade i fetstil. Vissa klarögranden finns också.

Observera speciellt den sista punkten.

* Max en dubbelsidig A4 (varianter som två dubbelsidiga A5 (vikt A4) et cetera är tillåtet).
* Inte mindre text än 7 punkter Arial. Det ska gå att läsa också.
* Minst 5 mm marginal längs alla kanter. Vissa skrivare kan inte skriva till kanten.
* Illustrationer är tillåtna om utrymmet tillåter det.
* I övrigt är layouten fri.
* Formatet ska vara PDF. Hjälp kan fås om Word behöver konverteras.
* Läsaren kan antas vara erfaren rollspelare. Grundläggande begrepp behöver inte förklaras.
* Bara en enda tärning (av valfri typ) får användas. Slantsingling är ett tänkbart alternativ. (spelet är tänkt att vara mycket portabelt) Klargörande: Vanlig (Hjärter, spader, klöver, ruter och två jokrar) kortlek är tillåten. Krävs specialkort räknas de bort från tillgänglig area. Spelet får bara kräva en styck tärning, dock får den slås flera gånger, men det gör spelet klumpigare att spela.
* Om färdigheter, fördelar, vapen och liknande förekommer bör en grundläggande lista finnas med. Den behöver inte vara heltäckande. Detaljer som magasinkapacitet och liknande får utelämnas.
* Om kort eller liknande finns med så ska de få plats på den A4 man har tillgänglig för spelet.
* Rollformulär räknas inte in i den A4 man är begränsad till. Dock är de begränsade till dubbelsidig A6 (det vill säga att det ska gå in fyra stycken på en A4). Det kompletta spelet ska alltså utskrivet vara två A4, en för regler och en med fyra rollformulär.
* Spelet kan göras för vilken värld eller tidsperiod som helst eller helt världslöst.
* Utrustningslistor behöver inte finnas med såvida de inte är mycket specifika för världen. Detsamma gäller yrken, raser och liknande.
* Spelet bör vara inriktat på spontanspel med lite eller inga förberedelser.
* Spelet ska skilja sig så mycket från befintliga regelsystem att upphovsrätten inte störs. Det behöver dock inte vara helt nyskapande. Man får dock inte referera till andra regelsystem.
* Språket ska vara svenska (eftersom språk är så olika utrymmeskrävande). Norska är acceptabelt då vi har norska forumsmedlemmar och den är snarlik svenskan i detta avseende.
* Man får göra vissa avsteg från språklig korrekthet för att få en kortare text, men det ska ändå vara begripligt och naturligt.
* Det ska vara ett regelsystem. Det räcker inte att skriva "Spelledaren bestämmer" eller "Friform" på en lapp.
* Inga djurförsök får användas vid speltester. Såvida djuren inte uttryckligen ber om att få vara med.
* Spelet ska vara under GPL-licens. Ändring: GPL är inte längre ett krav, dock rekommenderas att spelkonstruktören för sin egen skull skyddar sitt verk med GPL eller någon annan licens. Jag vill inte att någon ska få sitt arbete stulet på grund av min lilla tävling. Däremot anses inlämnande av bidrag innebära att man godkänner publicering av spelet på www.rollspel.nu, dels separat, dels i ett kompendium med de andra bidragen.
* Tid för utmaningen: en månad från starten. Sista inlämning 2003-06-05!
* Jury: forumsdeltagarna via en poll. Om två bidrag får lika många röster räknas båda som vinnare. Fusk medför smisk på bar rumpa, såvida fuskaren inte uppskattar det, annars blir straffet ingen smisk på bar rumpa.
* Vinst: Vinnaren får sin produkt tryckt (ett exemplar, svartvitt). Naturligtvis kommer också ära och berömmelse att delas ut.
* Till bidraget ska en mycket kort beskrivning (max 100 ord) skrivas för att underlätta vid upprättande av polls och publicering på www.rollspel.nu. Den ska beskriva spelets tema och inriktning.

Observera speciellt den sista punkten.

Jag lovade en överraskning. Det blev två.

Först och främst är jag överväldigad och överraskad av det stora intresset. För att fler ska få en chans att vinna kommer därför pris att delas ut i följande kategorier:

* Bästa spel
* Bästa koncept
* Bästa regler
* Mest nyskapande spel
* Mest fantasifullt
* Bästa nybörjarspel
* Bästa design (grafisk utformning)

Vi kommer alltså att få inte mindre än sju stycken stolta vinnare (iofs så kan det bli någon som vinner flera och blir jättestolt vinnare...)!

Den andra överraskningen blir att vinnarna får rätten att märka sitt bidrag med texten:

Vinnare - [kategorinamn]
Trobergs Dogmautmaning 2003

tillsammans med Trobergstatyetten (se bild nedan) som en kvalitetsmärkning från hela forumet. Ni får alltså bara använda bilden, jag har inte råd med riktiga statyetter (det var jobbigt nog att tvätta av mig guldfärgen...)!

Rising

Vila i frid
Trobis Dogma-dobedoobis

"För att fler ska få en chans att vinna kommer därför pris att delas ut i följande kategorier:"

Häftigt, även om jag misstänker att de flesta kommer ha svårt att skilja på "Mest nyskapande spel" och
"Mest fantasifullt" (och förmodligen "Bästa Koncept" på köpet)... Nå; först hade jag tänkt att "Bästa fantasy" och "Bästa SciFi" hade varit lämpligare kategorier (eftersom det är enklare att jämföra två liknande spel med varandra, än att till exempel se om värjduellreglerna i det ena spelet är bättre eller sämre än automatvapenreglerna i ett annat spel) men med tanke på vilka bidrag vi sett hittills så verkar det som om många rollspel kommer bli svåra att kategorisera på traditionellt sätt överhuvudtaget. Så det var smart tänkt.

Btw, jag fattade aldrig hur man märkte rollspelet med GPL, räcker det med att skriva "GPL" längst ner i ena hörnet på spelet, eller vad är det för syntax man måste använda för att det inte bara ska misstas för att vara Gunnar Petterson-Levin's initialer? "Powered by GPL"? "Det här spelet skyddas av GPL"? "Regler, illustrationer och texter är fett protectade av GPL, so back off!"? "Klabbet = GPL"?

Förresten kan jag säga att jag kommer drömma mardrömmar om Trobergstatyetten inatt.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Re: Trobis Dogma-dobedoobis

Häftigt, även om jag misstänker att de flesta kommer ha svårt att skilja på "Mest nyskapande spel" och
"Mest fantasifullt" (och förmodligen "Bästa Koncept" på köpet)... Nå; först hade jag tänkt att "Bästa fantasy" och "Bästa SciFi" hade varit lämpligare kategorier (eftersom det är enklare att jämföra två liknande spel med varandra, än att till exempel se om värjduellreglerna i det ena spelet är bättre eller sämre än automatvapenreglerna i ett annat spel) men med tanke på vilka bidrag vi sett hittills så verkar det som om många rollspel kommer bli svåra att kategorisera på traditionellt sätt överhuvudtaget. Så det var smart tänkt.
Jag tänkte först göra en mer traditionell indelning, men jag ville uppmuntra till mer kreativitet. Iofs så innebär det inte att jag inte lägger till någon kategori om jag kommer på en bra, men inte standardkategorierna.

Btw, jag fattade aldrig hur man märkte rollspelet med GPL, räcker det med att skriva "GPL" längst ner i ena hörnet på spelet, eller vad är det för syntax man måste använda för att det inte bara ska misstas för att vara Gunnar Petterson-Levin's initialer? "Powered by GPL"? "Det här spelet skyddas av GPL"? "Regler, illustrationer och texter är fett protectade av GPL, so back off!"? "Klabbet = GPL"?
Egentligen krävs det en lite längre text, men med tanke på utrymmet tror jag att följande räcker:

Copyright (C) 2003 författarnamn
GNU General Public License

Det borde vara nog. Det är ju trots allt inte statshemligheter det gäller.

Förresten kan jag säga att jag kommer drömma mardrömmar om Trobergstatyetten inatt.
Det är jag som kommer att drömma mardrömmar. Jag såg nog hur din avatar dreglade... :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:

Troberg

Sinister eater
Re: Just därför att jag är en vidrig liten snytbagge.

Så funderar jag hur följande troberg idéer är förenliga med varandra.
Jag trodde inte att du var bang för en utmaning...

Nåja, det var kanske inte så smart, men jag skrev väl aldrig att de behövde vara lämpligt för nybörjare, bara att inget av de andra bidragen var bättre.

Fast egentligen så är anledningen att jag har tjatat om behovet av nybörjarspel och kände att jag måste inspirera lite och inte bara gnälla.

Pale Imp

Swordsman
Går det att tävla i rollspel?

går det att tävla i musik kanske? nej, för alla har sina egna åsikter om vad som är bäst (vad som sedan ÄR bäst kanske är en annan fråga)...

.... men det är ju kul att försöka iaf..

Impen - som inte hade något bättre för sig.

Krille

Super Moderator
Fel fråga

"går det att tävla i musik kanske? nej, för alla har sina egna åsikter om vad som är bäst (vad som sedan ÄR bäst kanske är en annan fråga)..."

Nu är du tråkig. Dessutom har du fel - det går att tävla i rollspel, precis som det går att tävla i film, musik, dressyrritt, modern gymnastik och stil i backhoppning. Frågan är om det går bra, då smaken alltid är subjektiv, men det är en helt annan sak.

För övrigt rasar hela gnället på en enda punkt. Det är nämligen kul att tävla i rollspel, varför dylikt gnäll är kontraproduktivt, tråkigt, nöjessaboterande och allmänt skittrist.

Akutabi Gamma

Veteran
Men...

... VÄNTA ETT TAG!!!

Om jag förstår det rätt så är det Du som bedömer spelen?
Och i så fall kanske du favoriserar en viss genre, omedvetet!

Men jag kan ju ha fattat fel... I så fall ber jag om ursäkt.

Troberg

Sinister eater
Re: Men...

Om jag förstår det rätt så är det Du som bedömer spelen?
Och i så fall kanske du favoriserar en viss genre, omedvetet!

Men jag kan ju ha fattat fel... I så fall ber jag om ursäkt.
Du har fattat fel, precis som Sereg påpekar.

Vad värre är att jag har haft så mycket att göra så att jag inte hunnit fixa ett eget bidrag. Mao finns det risk för att det blir ett årligt återkommande evenemang. Be afraid, be very afraid... :gremshocked:

Rising

Vila i frid

"Mao finns det risk för att det blir ett årligt återkommande evenemang."

Här tycker jag det är läge att prata om "chans" istället för "risk".

Det vore nämligen jättekul att köra en dogma-utmaning varje år.

Jag har tyvärr drabbats av maximal otur på senaste tiden, vilket inneburit att nästan hela arbetet med "Apex Null" försvunnit pga dumhet (måste komma ihåg att spara då och då!), och min bärbara dator fick nyligen tuppjuck, vilket orsakade att "Vigilantez", "Fjortis from the Crypt", "The Hungry and the Meek" och "Katter & Kanoner/Fruity Cuties" dragit iväg till de sälla jaktmarkerna.

Jag hade tänkt flooda hela tävlingen med Rising-bidrag, såsom ett monument över min överlägsenhet, men nu är frågan om jag ens kommer få klart ett enda.

Så vad som än händer i den här utmaningen, så har jag mycket kvar att ge i en Dogma-utmaning nästa år. Och det gäller säkert för många andra också. Det värsta som kan hända när man pular i Dogma-Utmaningen, det är att man kommer på att ens projekt måste bli ett stort, jätteprofessionellt projekt istället. Men å andra sidan, att bli inspirerad till något sådant är ju inte något som sker varje dag, så då har man ju faktiskt redan "vunnit" s.a.s.

/Rising
gillar Dogma-utmaningen, men borde ha satsat på några få, bra projekt istället för tusen halvroliga.

Troberg

Sinister eater

Här tycker jag det är läge att prata om "chans" istället för "risk".

Det vore nämligen jättekul att köra en dogma-utmaning varje år.
Roligt att höra, men jag tror att jag i första hand koncentrerar mig på att avsluta den här, sedan har jag nästan ett år på mig att bestämma mig.

Jag har tyvärr drabbats av maximal otur på senaste tiden, vilket inneburit att nästan hela arbetet med "Apex Null" försvunnit pga dumhet (måste komma ihåg att spara då och då!), och min bärbara dator fick nyligen tuppjuck, vilket orsakade att "Vigilantez", "Fjortis from the Crypt", "The Hungry and the Meek" och "Katter & Kanoner/Fruity Cuties" dragit iväg till de sälla jaktmarkerna.
Aj, sånt suger. Säker på att de inte går att rädda?

Jag hade tänkt flooda hela tävlingen med Rising-bidrag, såsom ett monument över min överlägsenhet, men nu är frågan om jag ens kommer få klart ett enda.
Överlägsenhet, hyperaktivitet. Är det samma sak? :gremgrin:

Det värsta som kan hända när man pular i Dogma-Utmaningen, det är att man kommer på att ens projekt måste bli ett stort, jätteprofessionellt projekt istället. Men å andra sidan, att bli inspirerad till något sådant är ju inte något som sker varje dag, så då har man ju faktiskt redan "vunnit" s.a.s.
Jo, men det hindrar inte att man gör en dogma-version som en prototyp som man kan testa för att se om konceptet håller innan man tar arbetet att göra en stor produkt.

Rising gillar Dogma-utmaningen, men borde ha satsat på några få, bra projekt istället för tusen halvroliga.
Eller bättre backuper...

Zaphod_UBBT

Swordsman

"Vad värre är att jag har haft så mycket att göra så att jag inte hunnit fixa ett eget bidrag. Mao finns det risk för att det blir ett årligt återkommande evenemang. Be afraid, be very afraid... "

Tja, jag säger samma som Rising. Det är ett bra läge att prata om chans istället för risk. Dogmautmaningen är ett utmärkt initiativ, som jag anser vore synd och skam att inte göra tradition av. Heh, jag gillar egentligen inte traditioner, men det här kan väl få vara undantagsfall?

Vidare måste jag säga samma sak som både du och Risning: Det blir förmodligen inget bidrag från mig. Detta på grund av att utmaningen lades mitt i en mycket olämplig tid. Jag har haft fullt upp med andra saker som ska göras klara. Skolarbete, jobba fram ett par tre teaterföreställningar och så vidare. Så om jag får tid nu... Hmm. Jag har... fem dagar på mig! I helgen är jag tokupptagen, men nästa vecka i skolan är tokslapp. Kanske hinner jag påbörja, arbeta med och avsluta mitt lilla projekt =)

Rasmus

Troberg

Sinister eater

Detta på grund av att utmaningen lades mitt i en mycket olämplig tid.
Jag är medveten om detta. Om (inga löften här) det blir en återkommande händelse så tror jag att jag kommer att lägga den tidigare, troligen under februari. Finns ändå inget vettigt att göra under februari. Troligen kommer tiden att vara lite kortare också, för att sätta lite mer eld i baken på folk.

Kanske hinner jag påbörja, arbeta med och avsluta mitt lilla projekt =)
Det tycker jag att du ska försöka. Kom igen, visst vill du ha en produkt med en Troberg-statyett! :gremgrin:

Mask_UBBT

Hero

""Det värsta som kan hända när man pular i Dogma-Utmaningen, det är att man kommer på att ens projekt måste bli ett stort, jätteprofessionellt projekt istället

Jag tror någon pratade om dogmaspelen som potentiella prototyper för större spel. Tycker jag är en skitbra idé! Att se ett spel i miniformat är säkerligen ett bra sätt att få en bra grund att bygga på. Själv har jag nog tänkt göra mitt ATA till en lite mer utvecklad histora, kankse degraderar jag själva dogmat till någon sorts liteversion av det färdiga spelet. Eller så skriver man en hoper moduler till det hela bara...

Vidare så har jag ett dogma till på gång, är dock osäker om jag hinner skriva något innan inlämningsdags, så jag lovar inget :gremtongue:

/Mask

fusk

Warrior

^_^ äsch, kom igen! klart du hinner på fem dagar! :C) jag klottrade ner mitt lilla bidrag på typ två timmar. hehe! det viktiga är inte att vinna det är att deltaga! eller så :C)

Mask_UBBT

Hero
"Jag lovade en överraskning. Det blev två."

Vad trevligt. :gremsmile: Är glad att du delade upp det i flera vinster, och statyetten var ju kul... mååååhste haaaah.... :gremtongue:

/Mask - borde dock avsluta sitt projekt, men har inte tid den här veckan... :gremfrown:

Zaphod_UBBT

Swordsman
Hmmm.

"... visst vill du ha en produkt med en Troberg-statyett!"

Eeew. Visst, vilken ära ( :gremwink:), men ack så... Äcklande. =)

Rasmus, har ny avatar.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Skillnaden mellan oss...

Jo, visst. Men tyvärr är jag lite för mycket perfektionist. =)

Troberg

Sinister eater
Re: Hmmm.

Eeew. Visst, vilken ära ( ), men ack så... Äcklande.
Säg inte det. Se på bifogad bild vad Rising tycker om den.

Det fattas bara ett "My preciousss..."...

Rising

Vila i frid
Trobiloobis

"Se på bifogad bild vad Rising tycker om den"

Jag dreglar för att jag plötsligt minns hur det gick för den guldmålade tjejen i Goldfinger. Huden kunde inte andas, så hon dog... En så härligt eggande tanke att jag förlorade verklighetskontakten för ett tag... ;^)

Och så lite off-blubb, om förändringar jag skulle vilja att man åtminstone övervägde inför nästa eventuella dogma-utmaning:

Den regel jag tycker är mest begränsande för Dogma-utmaningen är det där med att man bara ska ha en enda tärning. Det känns som om det motverkar kreativitet snarare än främjar den. Dessutom är det lätt att komma undan genom att säga "slå T6 måga gånger", vilket inte lurar någon.

Och så undrar jag om man verkligen behöver alla riktlinjer för teckenstorlek osv. Om det är forumiter som dömer så åker ju alla oläsbara projekt ut av självklara anledningar. Vem röstar på något som inte går att spela? Reglerna angående marginalerna är bra, men mycket annat behövs nog egentligen inte.

Å så tror jag man kan vinna mycket på att skriva regler på rollformulären också. Typ: "Kroppspoäng: (FYS+STO+IMM)" och på så vis slippa nämna det i reglerna. Fast det kanske snarare är ett tips åt oss makare än något som behövs styras upp i dogma-reglerna?

---

Och tja, angående mina projekt; jag tror att man kan rädda filer från den bärbara datorn, men vet inte om det kan ske tillräckligt snart för att jag ska kunna finslipa dem inför inlämningsdatumet. Några av spelen har jag i bronsålderversion på min dator, dock. Apex Null verkar min dator ha hatat, för jag skrev det i Word, och hade hunnit skriva ungefär en halv sida nytt material innan datorn hängde sig. "Ingen fara", tänkte jag. Word sparar ju själv då och då, och om inte annat så spyr den ju ut småfiler på datorn med konstiga filändelser där den senaste texten finns. Men icke sa nicke, allt gone. Så jag ska lära mig att spara lite då och då.

/Riz