Nekromanti Trobergs Dogmautmaning

G

Guest

Guest
För ett tag sen (fråga mig inte när) utlystes en tävling på rollspel.nu av Anders Troberg som introducerade sin idé om så kallade dogma-rollspel, d.vs. spel på omkring 2 sidor.

Vad jag nu tänkte fråga är om något liknande, kanske rent av Trobergs Dogmautmaning 2004 är planerat... själv är jag gärna med och skickar in ett förslag.

Rickard

Urverk speldesign
I februari [ANT]

Det kommer att (kanske) komma i februari.. Folk håller som bäst på och skriver på sina bidrag redan nu..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog inte hinner bidra med något

Insignia

Swashbuckler
Re: I februari

Och vid det laget kanske jag har orkat skriva spelet jag planerade till förra utmaningen :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: I februari [ANT]

Det kommer att (kanske) komma i februari..
Inte bara kanske. Planen är att starta lördagen 1/2, sista inlämningsdag söndagen 28/2, sedan några dagar för mig för att sammanställa och en veckas röstning.

Dags att få tummen ur med andra ord.

Foggmock

Myrmidon

Jag tycker det är fusk att folk börjar skriva redan innan. Jag tänker iallafall inte ens spåna fram ett koncept förrns du tillkännagiver utmaningen igen.

Den får gärna ha en något annorlunda form så alla som tjyvskrivit under året har gjort det i onödan :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Jag tycker det är fusk att folk börjar skriva redan innan. Jag tänker iallafall inte ens spåna fram ett koncept förrns du tillkännagiver utmaningen igen.
Det är på samma gång rakryggat och dumt gjort av dig...

Den får gärna ha en något annorlunda form så alla som tjyvskrivit under året har gjort det i onödan
Sorry, jag har redan lovat att inte ändra mycket i reglerna. Följer man de gamla reglerna borde det funka direkt eller med fem minuters anpassning.

Foggmock

Myrmidon

Det är på samma gång rakryggat och dumt gjort av dig...

Det kallas ärlighet och sportsmannaskap. Har man en tävling som går ut på att producera komprimerade spel på en begränsad tid känns det fel att vissa kommer med produktioner som har förfinats under bara så lite som en extra månad. F-u-s-k, helt enkelt.

att inte ändra mycket i reglerna

Det går säkert att peta på något litet så att material skrivet innan presentationen av reglerna blir oanvändbart. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Om det gör dig gladare...

Om det gör dig gladare så kan jag lämna in mitt bidrag den 1/2, vilket ger mig samma tid som alla andra. Jag skulle till och med kunna lämna in det idag, vilket ger mig hälften av tiden som alla andra får.

Troberg

Sinister eater

Det kallas ärlighet och sportsmannaskap. Har man en tävling som går ut på att producera komprimerade spel på en begränsad tid känns det fel att vissa kommer med produktioner som har förfinats under bara så lite som en extra månad.
Målet är inte tävlingen, det är att ge utlopp för kreativitet. Om folk vill kreera i förväg så är det väl bara bra?

Foggmock

Myrmidon

Ja, visst, men jag tycker fortfarande att det är relativt orättvist. Veteranerna från förra året får världens försprång (visst, jag kunde också skrivit ihop både ett och två bidrag under året som gått) eftersom de vet vad som gäller, plus att de har erfarenhet av hur komprimerad man måste vara och vad man måste sparka ut.

Jag kanske tar för hårt på tävlingskonceptet, men jag tycker att alla ska deltaga på så lika villkor som möjligt.

Troberg

Sinister eater

Ja, visst, men jag tycker fortfarande att det är relativt orättvist. Veteranerna från förra året får världens försprång (visst, jag kunde också skrivit ihop både ett och två bidrag under året som gått) eftersom de vet vad som gäller, plus att de har erfarenhet av hur komprimerad man måste vara och vad man måste sparka ut.

Jag kanske tar för hårt på tävlingskonceptet, men jag tycker att alla ska deltaga på så lika villkor som möjligt.
Nja, det finns en regel som säger att man inte får delta med bidrag som deltagit tidigare (eller nya versioner av dem). Det borde ta bort det mesta av övertaget.

Sedan har det ju varit känt sedan förra dogmautmaningen att det skulle komma en ny, så helt oväntat är det ju inte. Iofs så var det en period då det var tveksamt på grund av min fars hälsa, men i så fall skulle den kommit senare.

Jag vill dessutom inte komma i en sits där jag måste underkänna bidrag genom att gissa om de skrevs innan den officiella starten. Skulle du det?

Tävlingen kommer dessutom att visa uppskattning till fler i år (man kommer att rösta på tre bidrag i varje kategori) för att det ska vara lite mer uppmuntrande. Det var många förra gången som verkligen förtjänade uppskattning men som knappt fick några röster alls för att någon annan var aningen bättre. För att få upp spänningen lite mer så kommer jag dessutom att hålla röstningen hemlig (ytterligare en anledning till att jag inte ställer upp själv).

Prova att se det på ett annat sätt:

Du får fler bra spel helt gratis som du kan spela! Det är väl inte helt fel?

Pale Imp

Swordsman

Jag har faktist tänkt ställa upp den här gången (preluminärt planerat).

Kan inte herr troberg göra det lite rättvist för oss som inte deltog förra gången och presentera reglerna för dogmautmaningen redan nu ? på det sättet får alla chansen att tjuvstarta på lika vilkor =)

Troberg

Sinister eater

Kan inte herr troberg göra det lite rättvist för oss som inte deltog förra gången och presentera reglerna för dogmautmaningen redan nu ? på det sättet får alla chansen att tjuvstarta på lika vilkor =)
Nepp, dels är jag på väg ut nu och dels så kommer de i början av februari. Sök fram de gamla, de är tillräckligt lika för att du inte ska göra några stora tabbar.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Här

Ja, men det ändrades till en rekommendation, inte ett krav. Det hela var bara ett sätt att folk inte skulle tappa rättigheterna till sina texter, typ. Troberg kan säkert förklara det hela bättre.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Re: Här

Ja, men det ändrades till en rekommendation, inte ett krav. Det hela var bara ett sätt att folk inte skulle tappa rättigheterna till sina texter, typ. Troberg kan säkert förklara det hela bättre.
Jag kommer inte ihåg exakt, jag har för mig att det ursprungliga kravet var GPL eller liknande. Anledningen var precis som du säger att jag ville att folk skulle tänka sig för och inte tappa kontrollen över sina prylar. Det ändrades till en rekommendation.