Nekromanti troll hjälp

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Min Saga bok har tillfälligt försvunnit så jag skulle behöva lite hjälp. står det något om troll i den? Jag har för mig att det gör det men minns inte hur mycket det står. Trollen är välll ganska "normala" troll?
Lever de tillsammans eller ensamma eller kanske båda delarna?
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Det strå om bergstroll, som lever i ensliga bergstrakter eller skogar. De tål inte solljus och sover på dagen, träffas de av solljus blir de till sten (därav namnet). De är stora dumma och elaka. Hatar människor och samlar på värdeföremål som de gömmer i sina hem.

/j
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
saker som inte står i boken:
De lever ensamma, eller med "hona och barn".. men oftast ensamma...

Troll äter mer eller mindre uteslutande rått kött, och de är inte så noggranna vad det är för art. De plågar gärna sina offer innan de dödar dem. Troll tycker om att äta inävorna på människor, medan offret lever.

De kan tillverka enklare vapen, som stenyxor, flintknivar och liknade. kan även rigga fällor, i stil med gropar med spetsiga pålar...

Troll är dumma jämfört med människor, men de är inte KORKADE. De är listiga, och har vät utvecklade överlevnadsinstikter. Svåra att lura i fällor och bakhåll med andra ord.

Även om troll är enstöringar händer det att de samarbetar, som jaktlag.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
har troll namn?

om så är fallet, hur skulle det kunna låta?
Jag skulle vilja att mitt troll hade ett namn typ Gorodth eller Khaalar. tycker ni de funkar?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: har troll namn?

ja, de pratar ju med varandra, men det är ett språk med få ord och ljud.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Re: har troll namn?

har du några tankar om hur deras språk är?
Kan man använda sig av namn som påminner om tolkiens orc namn? eller skall man använda mer fornnordiska namn alla bergatrollet?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: har troll namn?

beskrivande namn, om man översätter dom till svenska, som Enöra, eller så...

..Troll kan också säga kortare meningar på människospråk...
 
Top