Nekromanti Troll? Inspiration plz...

Eliara

Veteran
Det finns ingen bestämd mening om hur dessa ser ut.Är de 5 meter höga och har vårtor över hela kroppen?Är de små som tomtar fast ondskefulla och utrustade med vassa klor?Är de vegetarianer?Är de intelligenta, giriga eller lata?Har de svans eller är det bara något som barnsagoförfattare hittat på?Är de rosa, blåa eller mörkbruna?Kan alla troll använda magi?Finns det olika sorters troll?Osv. osv. osv. i all oändlighet.Jag vet att det finns lite delade uppfattningar, men ge mig ändå några tips så att vi kan få en liten vink om hur vi ska konstruera troll i våran värld. Vi på Orcher och Troll skulle vara mycket tacksamma...

Krille

Super Moderator
"Det finns ingen bestämd mening om hur dessa ser ut."

Det beror på att troll kommer från så många olika mytologier som har korbefruktat varandra. Det intressanta är att trollmyter huvudsakligen finns i nordiska och brittiska myter. I germanska myter finns det vättar som fyller ungefär samma funktion och förmodligen har samma ursprung: kobolder (små blå gruvvättar) är ett exempel som ligger ganska nära både troll och vättar). Däremot finns det inga explicita troll vad jag vet. I franska myter finns det en hel del otäcka bestar, men få troll, och i gaeliska myter har de flesta trolliknande varelser kommit efter kontakten med saxare och vikingar.

En kort sammanfattning av trolltyper finns nedan:

Asatrons troll: Man får inte veta så mycket om dem, annat än att de är starka, har glupande aptit, att en del av dem är rejält stora och att Tor jagar dem.

Huldretroll: "Huldretroll" är en intern term på de troll som ibland kallas "huldror". De har svans och är enormt starka men är i övrigt väldigt lika människor. De är giriga, vet ofta mer om det fördolda än människor, lever huvudsakligen under jord och är ofta skickliga smeder. De äter allt, älskar guld (utom som mat) och avskyr kristna (utom som mat). De förekom under senmedeltid, renässans och romantiken - ärkeförebilden framför alla andra är Peer Gynt. De kan vara sådana att de förvandlas till sten av solljus, men också inte - det beror helt på lokal myt.

Trows: Trows är en nordbrittisk företeelse, och kan ses som en övergångsfas mellan huldretrollen och goblins. Trows är små, fula, svansförsedda och har stenliknande hud. De är fulla i fan och upptåg och dansar mer än gärna.

Goblins: Goblins är små, illvilliga och fula. De är inte direkt dumma, men har en tendens att tänka i våldsbanor. De anknöts tidigare till de mörka älvafolken, "unseelie" eller "kia sidhe", och har inslag av diverse vättemyter. Bortbytingar är rätt vanliga kring goblinmyter (liksom i huldretrollmyter).

Hobgoblins: Det här är det amerikanska ärketrollet: stor, stenig och dum. De är så att säga en goblin med inslag av jättar.

Bauer-troll: Denna trolltyp dök också upp under romantiken och dess vilja att söka sig till naturen. Sådana troll ser huvudsakligen ut som en stor moss- och svampbeväxt kulle med hatt som går omkring i Tiveden eller Kolmården. De är snälla, men möjligen lite tröga.

Snuttetroll: De disneyfierade och snuttegulliga troll som uppfanns för att kunna sälja trolldockor till barn. De bör helst brännas på bål.

Cybot

Mest spelbar
Finns inget behov att hålla sig till arketyper

Troll kan var av många slag. Inom fantasyn så finns det en hel del olika typer. Det finns de regenerande, glupska, stendumma Faerûn trollen(hobgoblinistiska saker).
Sen finns det ju alltid de mer civiliserade trollen i fantasy. Så som de som finns i Terry Brooks böcker(Shannara och LandOver).

Trollen i Shannara är stora humanoida(tja, de är ju människomutanter i denna postapokalyptiska värld) men är stora, starka och har endast vagt formade ansikts drag. De förljer en strikt hederscodex.

Trollen i Landover är varelser som ser ut att ha alldeles för kraftiga armar och ben jämför med hur kraftig midja de har och ser mest ut som två kraftiga U:n förenat med en sträng. De är mest involverade inom gruvnäring och smide.

Men och andra sidan som Jim carrey i "CabelGuy":

"The possibilities are ENDLESS!"

Någonting som jag är trött på är att enligt varenda jäkla person förutom Terry Brooks(som blir tråkig efter ett tag) så är troll glupska.

<big>Jag vill se anorektiska vegitarian troll!!!</big>

Rickard

Urverk speldesign
Glömde charmtrollen [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som kanske skulle skrivit OT också

Jish (OT)

Om Jim Carrey var ett troll i cable guy vill ja inte möta ett troll. Personligheten va lika hemsk som filmen /images/icons/wink.gif

Jocke

Man med skägg
Re: Finns inget behov att hålla sig till arketyper

Jag vill inte vara den som planterar likmask i din sallad men säger han inte "Ther's no en to the possibilities"? eller är jag helt ute och eldar torv i jämtlandsfjällen?

LeJonklev

Swordsman
Finns inget behov av att avvika från dem...

... om man nu inte är en sådan människa som skall vara anorlunda bara för att det ska vara så.

LL - som oxå är väldigt förtjust i Terry Brooks troll

Rosen

Myrmidon
Re: Finns inget behov att hålla sig till arketyper

Någonting som jag är trött på är att enligt varenda jäkla person förutom Terry Brooks(som blir tråkig efter ett tag) så är troll glupska.
Jag vill se anorektiska vegitarian troll!!!

Våjla - Khelataars trädtroll är iofs inte anorektiska, men de "äter huvudsakligen växter" och är rätt fridsamma av sig. För det mesta står de väl med fötterna i en bäck och fotosyntetiserar...

--
Åke