Nekromanti Troll som viktväktare

carmon

Veteran
Jag har alltid sett framför mig troll på ca 4 meter och flera ton,
men då jag såg i EON så blev jag lite besviken på vikten, visst bilderna
och värdena är helt underbara men just vikt och lite korta verkar de mindre farliga...

carmon

Veteran
Helt klart, jag saknar lite andra sorter typ Älvor och sådant, nu finns ju skuggfolket beskrivet i Legender och Hemligheter.
Men jag saknar helt klart lite intelligens bland monstren, jag vill att det skall komma typ Titaner =)

Du tycker alltså inte att de är tillräckligt farliga?

Grottrollen med 14 i stridsfärdigheter som ofta går bärsärk så fort de kommer över en fiende? Dom? Pratar vi om samma sak? Trollen som då gör ob9T6+1 med en påk?

:gremconfused:

Krille

Super Moderator
  • Strunta i siffrorna.
  • Spela in något dumt och lagom hotfullt, till exempel "Ummm... går den å äta?", med så djup röst du kan.
  • Dra ner uppspelningshastigheten till hälften.
  • Rigga upp en schysst ljudanläggning i ett fönster på andra våningen och dra upp basen ett par meter.
  • Gå ut ur huset och ställ dig under fönstret.
  • Starta ljudanläggningen med lämplig fjärrkontroll.
  • Tänk dig att fönstret med ljudanläggningen inte är ett fönster, utan en hungrig trollmun.

Krille

Super Moderator
Konsten att illustrera

Det finns en söt historia om ett gäng som spelade D&D (den gamla tredje utgåvan) en sommar med öppna fönster. Stämningen var på topp och spelledaren beskrev inlevelsefullt hur draken lyfte på halsen, andades in och öppnade munnen...

...då det plötsligt hörs ett omisskännligt FLOOOOOOMMMM! utanför fönstret. Spelarna flög upp ur soffan, och mer eller mindre vällde ut över varandra för att se vad det var som hände.

Utanför, ett par meter över hustaket, kom en varmluftsballong glidande med brännaren på högsta flås. Timing, eller? :gremwink:

carmon

Veteran
en kraggbarbar med kraggsvärd gör inte så lite han heller, betänk:
Ob2t6 i hugg + ob5t6 (vapnet) + ob1t6 (hårt hugg)
Då var vi snabbt uppe i ob8t6 och chansen att parera, om han sedan då är bärsärk så gör han lika mycket som trollet och är han bara lite starkare och smidigare än så, så kommer han att göra +2 till, vad jag menar är att troll äter saker inte att troll dör, det går (enligt mig) 15 dvärgar per troll, troll är stora och xtrem tåliga krigsmaskiner som inte gillar solljus och värme men då de börjar slåss så vill man inte stå där...

Pendragon

Swashbuckler
Nej, nej, nej. Nu massuppfittar du det.

Thism-man = Alv
Thism-kvinna = Älva

Sanari-man = Alv
Sanari-kvinna = Älva

etc..

Inga klumpiga tillgjorda ord som "Alviska" och "alvkvinna" när jag spelar Eon.

Krille

Super Moderator
"Älvor e små saker med vingar (enligt mig iaf)"

Nejnejnej. Små saker med vingar kallas "ikki-mekki", inte "älva".

carmon

Veteran
umm, okej, men det är samma sak, jag menar jag kan kalla dem för älvor eftersom att alla förstår den definitionen...
Eller, är älva något annat i EON??

Krille

Super Moderator
"Eller, är älva något annat i EON??"

Älvor finns inte alls. Personligen använder jag dock termen om kvinnliga alver, just för att det låter så härligt mustigt gammalsvenskt.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Älvor

Well...det förhåller sig så här:

Alv, älva = Vackra, människoliknande väsen i fornnordisk mytologi, tjänar Frej och Freja, lever i Alvhem och Vidblåin.
Dessa utvecklas senare, under romantiken, till små flickor med vingar som dansar på ängarna, men dessa har mycket lite med dagens fantasyalver att göra, till skillnad från de fornnordiska.
Idun i Eddan är en älva, det står svart på vitt, tillika använder Ohlmarks flera gånger ordet i Sagan om Ringen, både om alverna som folk (älvkungen, tex) och om kvinnliga alver (Arwen). Också i filmen, där Arwen kallas She-elf, vilket översättaren översätter med 'älva'.

Ta engelskan som exempel. Där finns enbart ordet 'Elf'. Det som i svensk fantasy förknippas med 'älvor' kallas pixies, faeries eller något liknande. På svenska finns alv och älva, och eftersom det alltid förr varit genusbenämningar för samma sak, alver, så ser jag ingen anledning att det inte skulle vara det i Eon, där 'pixies' inte finns. 'Älva' är ett bra mycket smidigare femininum än 'alvkvinna', och det förtjänar att få den upprättelse det förtjänar nån gång.

Små flickor med vingar kan kallas féer. Älvor är kvinnliga alver, så det så.

- Ymir, som agiterat massor för sin ståndpunkt