Nekromanti Troll som viktväktare

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: De skrämmer oss iallafall

Det är inte bara den femte maj som är farlig, trollen sitter knappast och läser i kalendern för att hitta stora brunstighetsdagen, snarare får man se upp från slutet av april till mitten av maj. Dock nås kulmen runt den femte maj.

Hanoi

Veteran
Re: Ute och röjer i OT-landet.

jag är ingen goebbels på romantiken o de där, men bara en fråga: den moderna fantasyalven föddes genom tolkien(?)
alf och älva är fornordiska varelser, alfer är ett slags gudaliknande figurer som skrivs om i de isländska sagorna, älvorna springer omkring på ängarna och sprider sjukdomar. älva är den feminina formen av alf. men dessa alfer är inte desamma som tolkien skriver om eller de som finns med i eon. även om man säger alv om alf så är den moderna fantasyalven inte samma sak som den som snorre skrev om. isf skulle snorres ljusalver vara legolas-typer, vilket de inte är.
när alven skapades innebar ju inte det att alferna (gör den distinktionen mellan dem) blir alver, och därmed slutar existera. alver är väl helt enkelt en utveckling av alfer, åt ett håll. varför ska då kvinnliga alver heta älvor?

ni har säkert rätt och jag är säkert ute på för djupt vatten, men skulle någon kunna förklara detta.

Big Marco

Läskig
Re: De skrämmer oss iallafall

Jo, för fan! De ställer klockan på ringning och sedan är det dags... ,-)

Krille

Super Moderator
Re: Ute och röjer i OT-landet.

"när alven skapades innebar ju inte det att alferna (gör den distinktionen mellan dem) blir alver, och därmed slutar existera. alver är väl helt enkelt en utveckling av alfer, åt ett håll. varför ska då kvinnliga alver heta älvor? "

Alferna blev inte alver. Plötsligt stavades de bara med "v" istället för "f".

Personlygen tycker jag bra mycket bättre om "alv" och "älva", men det fick jag inte in i regelböckerna just på grund av att romantiken stöpt om älvor till små Tingeling-liknande saker och därmed skulle ge fel associationer. Istället blev det en kompromiss: det heter "alv", analogt med "människa", och de finns av de två könen "man" och "kvinna". "Älvor" ströks helt, och istället fördes ikki-mekki in, som ett slags mellanting mellan folktrons oknytt, romantikens älvor och folktrons irrbloss.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ymir tar strid

Tolkiens alver har betydligt mera gemensamt med det lilla vi vet om den fornnordiska mytologins alver och diser än nationalromantikens älvor, och alla svenska översättare jag sett använder ordet 'älva' om kvinnliga alver i Tolkiens verk.

'V' och 'f' uttalas i det här fallet likadant, och alv och alf är således exakt samma ord. Alver är en utveckling av alver, mycket riktigt, och jag förstår inte riktigt logiken i att ders kvinnor inte ska kallas 'älvor'. Det är ett bra mycket smidigare genus än 'alvkvinna'.

- Ymir, påpekar dessutom att pixie-varianten inte finns i Eon, varvid det inte finns några hinder alls att förse alvkvinnorna med detta smidigare genus

Krille

Super Moderator
Lättirriterad?

"Men visst är det irriterande i filmer...
...när det i textningen kallar alver för älvor?"

Nä. Jag tycker det är helmys! Men så är jag inte så insnöad på fantasy (jag tycker genren till stor del är fantasilös), utan gillar folkloren bra mycket mer.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ymir tar strid

Finns andra verk av Tolkien också, typ Silmarillion, och den har Ohlmarks inte översatt. Och också där kallas Galadriel eller någon för 'älva', om minnet inte sviker mig helt.

- Ymir, påpekar.