Nekromanti Troll & Trüllkönst

Max Raven

T12-kultist

eller hur jag lärde mig att sluta oroa mig och älska svartkonst. ;)

Landet(?)* Mittgård är ett fridfullt** ställe, översållat av diverse fantasyvarelser och fenomen. I dal, på en bergstopp*** ligger Trüllkönstens**** akademi. Här bor du och dina medtrüllkönstnärer, eller magiker som ni ibland kallas i folkmun, i fridfull samexistens med de som vågar sig nära. Men friden kan inte vara, och du och några av dina kollegor känner äventyrets kall. Ni måste rädda Mittgård*****!

Du och dina kollegor är magiker. Som sådana har ni KOSMISK MAKT, och få är era likar. Ni har BEMÄSTRAT VERKLIGHETEN och ingenting kan stå emot er. Förutom, förstås, den stora ondskan ni måste besegra. Er, och fiendetrollkarlar. Och svartalver. Och era kollegor. Så det är lugnt, det här kommer bli lätt. Försök att inte dö för mycket bara.

För att skapa din trüllkönstnär, fyll i formuläret. Överst har du dina drag, de som skiljer dig från mängden:

"Jag är en _____________ som är en mästare på _________________.

Min trüllkarlrock är _________________________________________________. "

När du kan bluffa föra in någon av de här sakerna i det du gör så får du en extra tärning.

Få se vad E, vår exempelkompis, skrivit: "Jag är en trollkarl som är en mästare på åska. Min rock är gul."

Men E, du kan inte skriva trollkarl heller? Ändra. Okej, vad har du skrivit nu då? "Noob"? *suck*

Ja ja, det får duga.

Nästa del är din utrustning:
"Jag har ett __________________________ som vapen och en _________________________ stav."

Svärdet och staven kan bytas ut, men om du återupplivas så är det de här du har. All utrustning har en speciell egenskap och är skrivna på kort. Den som har kortet har utrustningen - se upp med dina kollegor, de suktar säkerligen efter dina troféer.

Vafalls? Förnödenheter? Guld? Och var skulle du ha sånt? Magiker har inga fickor, det vet ju alla.

Trüllkönst
Härnäst kommer den riktigt roliga delen: Magi. Eller Trüllkönst, som den kallas. Här finns de åtta elementen, som utgör skapelsen: Vatten, Eld, Åska, Jord, Kyla, Sköld, Mystik och Liv (samt Ånga och Is). Det finns rykten om fler element, men det är dumheter och sånt som får en förvisad till världens ände.

Varje element har en liten hjälpsam beskrivning över vad den gör. Som magiker kombinerar du de här för att uppnå effekter. Man säger vad man vill göra, väljer mål och väljer de element man vill kombinera (och hur många av varje - högst 5 totalt) och slår ett slag med två tärningar, som ska komma över 7. Om du inte lyckas med slaget så bestämmer din värsta fiende (Odön) vad som händer - kanske händer något annat som använder samma element, kanske händer precis det du ville men timingen är dålig. Hur som helst slår man sedan effekt med lika många tärningar som man har element.

Eftersom element kan vara nyckfulla så arbetade Orden för länge sedan fram Trüllförmler. Dessa har alltid samma effekt. Er, förutom när saker och ting slår fel på andra sätt.

Det finns en bunte andra regler kring element (som att åska är en dålig idé när man är blöt), men de tar vi när vi kommer till dem.

Förmler

Ingen Mägikër har förmler från början. Varför skulle du ha det?

Fast det är nog närmre sanningen att du slarvade bort din förmelbok förra festen och den nu ligger inbakad i en paj.

Nåja, vi är inte sadister. Ta en ny fin bök och den här förmeln: Återüppliva Döda******. Element: Liv, Åska. Ordningen är viktig här. Du återupplïvar en av dina magikerkollegor. Nej, det fungerar inte på andra. Varför? Mest för att ingen äkta magiker bryr sig om andra dödliga så pass mycket...

Sådär! Nu är du färdig att ta dig an Mittgårds monster och varelser!

FAQ
Hemlig och förbjuden kunskap nedan. Se upp!

Kan jag prata?
Ha ha! Självklart kan du det! Vilken konstig fråga. Vad är det med din dialekt förresten? Dü läter lite könstïg. Är de culder?

Finns det inte flickmagiker?
Kanske? Magikerna själva håller inte så noga reda på sånt, och deras kläder är tämligen heltäckande. 90% av en genomsnittslig magikers liv är att plugga magi och dricka sig dygnraka (resterande 10% sover de).

Finns det Dvärgmagiker?
I världen finns det så klart (fientliga) dvärgar som är magiker. Orden finns det DEFINITIVT INTE några dvärgar. Broder Kortus vill också framhålla att det inte heller finns några belägg på att det finns alver, älvor, drakar, vampyrer eller rostmonster i orden.

*Trüllkärlar är inte så bra på geografi
**Förutom diverse monster och varelser som samexisterar med (äter) människobefolkningen
***Wizards!
****Nej, de har ingenting med troll att göra. Det ser man ju på namnet. (könst-biten är för att umlauter är coolt)
*****Eventuella likheter med Magicka är ren slump.
******Metal.

Max Raven

T12-kultist
Så vad för slags spel är detta?

Tänk dig något i stil med Kobolds Ate My Baby - väldigt mycket ett beer and pretzels-rollspel, helt enkelt. RP är magiker, vilket är ungefär som akademiker idag, fast med magi och möjligen mer alkohol (beroende på omständigheterna). Fienden är allsköns stereotyper - svartalver, vättar, orker, drakar, demoner och så vidare.

Det är "min" (kort-korta) PnP*-version av Magicka, (som inte är tänkt som kommersiell produkt [plz don't sue]). Har du inte spelat det - gör det. :)

Systemet är tänkt att vara enkelt - inga färdigheter (trollkarlar löser alla problem med magi oavsett), HP/KP reduceras ner/ändras för enkel överblick med minimalt räknande och i bakhuvudet har jag någon form av old school-design.

Vissa revisioner kan förekomma.

Allt som allt tänker jag nog inte lägga ner många timmar på det här - denna helg och kanske lite till. Därefter beror på om folk vill ha mer eller jag känner för att göra mer. :)

*Pen and Paper, inte att förvillas med PvP.

Max Raven

T12-kultist
Tankar om skada:
Monster och Magiker har "HP". Får de skada som kommer över den så dör de.
Vapen gör skada i tärningar - slå och räkna antal. För magi räknar man elementen som gör skada när man slår den (med vissa ändringar - blöta/frusna tar inte skada av eld, t ex, utan torkas/värms upp)

Skada som inte dödar kan försvaga - skada som är mer än halva HP men inte dödar gör att halva HP räknas som dödande. Magiker kan lätt hela detta med lite livmagi. Dör man så kan ens "vänner" "se till" att dina saker "inte kommer på vift". Återüppliva döda är inte heller fullt effektiv - man kommer tillbaka som skadad. Man kunde tro att det var en brist i förmeln, men det verkar som att trüllkärler bara är gnidiga med att ödsla energi på att återuppväcka sina kollegor.

Mägiker har 1t4 HP... Trodde jag, men min kunskapsbok har en vit fläck med en "12:a" skriven ovanpå, så det måste stämma.

...

För monster övervägde jag att dela upp värdena i 3 - för att kunna höja tröskeln för att bli skadad eller höja värdet på dödande skada när monstret är skadad. Jag funderade också på om man kunde sno monster direkt från t ex oD&D, men vet inte om HP-värdena/HD skulle funka att överföra direkt.

Max Raven

T12-kultist
Världen är en grym och ondskefull plats. Alltså, inte bara där trollkarlarna finns:

Monster!
Svartalf
Känns igen på sina spetsiga hattar och vassa tänder. Bada inte efter midnatt - de hatar tvål.
HP: 4
Vapen: Bestick, 2t3 (en för varje).

Svartalfboss
Den siste av sin sort. Väldigt blek.
HP: 40
Vapen: Bestick, 8t3 (en för varje).

Varelse av motsatt kön
Väldigt attraktiv varelse av motsatt(?) kön till en av magikerna. Hen är egentligenen ondskefull demonisk konstrukt som vill förföra denne och skapa en demonisk varelse som i sinom tid kommer jaga ner och dräpa fadern/modern. Tyvärr har denna plan brister:
1) Trüllkärlar vet inte riktigt hur sånt där funkar och/eller är inte intresserad (vissa skyller på kvicksilverångor, andra på ett misslyckat experiment med Magisk Missil i unga år)
2) Trüllkärlen lär dö minst 10 gånger till idag. Detta ser denne som helt normalt.
3) Kampanjen kommer max överleva 2 sessioner till.
4) Spelet är PG-13.
Hur man skiljer denna varelse från vanliga människor: Men hallå, den är romantiskt intresserad av en trüllkärl.
HP: Bybonivå. Fast odödlig.

Fällor!
Här rekommenderas riklig användning av Grimtooth's traps eller dess svenska motsvarighet, Grymkäfts fällor. Vad är det värsta som kan hända? :)

Max Raven

T12-kultist

Skapa nya förmler

Försök inte! Trüllkärlar håller inte på och skapar ny hur som helst. Kom ihåg vad som hände med den förre som respektlöst studerade mysterierna. Här håller vi oss till de förmler vi hittar!

Mer Förmler
Som man kan hitta om Odön är med en eller andra trüllkärlar slarvat bort sina förmelböcker (det finns bara en förmel i en bok - trüllkärlar är ofta disträ - eller alkohülpåverkade). Hitta. Trüllkerlsörden ser dig allt!

Verisimilitüd
Element: Sköld, Mystik, Åska,
Slå en tärning för alla närvarande aktiva i en strid (inklusive magiker). Den som drabbas träffas av en våg av skoningslös realism och förångas utan några spår. Alla dess ägodelar förstörs (trüllkärlar får ny upplaga av sina stav/vapen när dessa återföds - de gamla förstörs) .

Blixt
Element: Ånga, Ånga, Åska
Den levande varelse som är högst träffas av blixten. Obs: Trüllkärler är oftast inte i form nog för att ducka och saknar självbevarelsedrift.

Fin oster
Element: Mystik, Ånga, Liv, ?
Skapar fin edämeroster. Tyvärr giftigt för trüllkärlar. Dessa forskar vidare för att finna den perfekta formeln. Tills dess är de fortfarande beroende av kor.

Snatte ko
Element: Jord, Vind, Vind, Åska
Kastar mål 200 m i en klassisk kastparabel i slumomässig riktning. Döpt efter den som klottrade ner sitt namn på boken.