Nekromanti Trolljägaren

anth

Vetefan
Nu har den norska filmen "Trolljägaren" kommit och jag måste säga att jag är glatt överraskad.

Kort handling för er som missat filmen:
Tre ungdomar ska göra en dokumentärfilm som examensarbete på den medialinje de går i skolan.
De bestämmer sig för att göra en film om björnjakt/tjuvjakt och får upp spåret efter en mystisk man som påstås vara tjuvjägare och som definitivt inte vill vara med på bild.
Det visar sig att han inte alls är tjuvjägare, utan jagar något helt annat... Trailer Trolljägaren

Trolljägaren är filmad som en dokumentär, ungefär som Blair Witch Project.
Men där Blair Witch känns som en billig B-film man får ont i huvudet av att se är trolljägaren välfilmad med mycket bra specialeffekter - en fröjd för ögat.
Det var inte så skrämmande film, men den är ändå fruktansvärt bra och ett måste för alla som tycker om nordiska troll.

För att få känslan av att det verkligen är olika sorters troll har man anlitat olika FX-bolag för varje typ av troll, ändå följer trollens utseende de gamla nordiska sagorna mycket väl.

Och för de som tycker om att se extramaterial är DVDn en guldgruva med massor av extra allt.

Tydligen är det fler som tycker att den är bra, Chris Columbus har köpt rättigheterna och ska göra en amerikansk version.

Jag ger den 5/5 i betyg och utser den till årets överraskning.

rjonas

Hero
Jag ger den fyra krumelurer. Mest gillade jag jägarns motivation till att ta med ungdomarna,
efter att bankats av trollet mot en bro
.

Botulf

Hero
Mysig film. Hoppas det kommer en lika bra uppföljare. Kanske med tema på andra skandinaviska folktrovarelser inbakade. Eller föder en ny subgenre. :gremwink:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Wulfrik said:
Mysig film. Hoppas det kommer en lika bra uppföljare. Kanske med tema på andra skandinaviska folktrovarelser inbakade. Eller föder en ny subgenre. :gremwink:
Been there, done that: Änglamark från tidigt 1970-tal rymmer många oknytt. :gremwink:

anth

Vetefan
Mekanurg said:
Been there, done that: Änglamark från tidigt 1970-tal rymmer många oknytt. :gremwink:
Den får du gärna berätta mer om. Jag har aldrig hört talas om den och det har tydligen inte google heller.

Storuggla

Champion
"Den får du gärna berätta mer om. Jag har aldrig hört talas om den och det har tydligen inte google heller."

Tokgissning: Det är Äppelkriget som menas.

Storuggla, taube

Bunny

Crazy like a fool
Mekanurg said:
Wulfrik said:
Ja, men, det är väl ingen subgenre heller om det kommer en film, och sedan kommer det ingen mer på 40 år?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Storuggla said:
"Den får du gärna berätta mer om. Jag har aldrig hört talas om den och det har tydligen inte google heller."

Tokgissning: Det är Äppelkriget som menas.

Storuggla, taube
Helt rätt, Storuggla. Jag är segtänkt idag. Länk >>>

Rickard

Urverk speldesign
Jag har haft Trolljägaren i några månader men det här inlägget fick mig att vilja se den.

Trolljägaren är filmad som en dokumentär, ungefär som Blair Witch Project.
Men där Blair Witch känns som en billig B-film man får ont i huvudet av att se är trolljägaren välfilmad med mycket bra specialeffekter - en fröjd för ögat.
Ja, jag gillade inte Blair Witch, vilket gjorde att jag drog mig för att se den här filmen.

Jag ger den 5/5 i betyg och utser den till årets överraskning.
Bra att jag gjorde ändå såg filmen för det var en klar överraskning. 4/5 i betyg, även om jag inte vet vad som skulle kunna höja den till en femma. Kändes som ett riktigt bra hantverk.

Så ... blir Död snö nästa film att se för mig? :gremsmile:

/Han som gillar den djärva idén till slut för det fick en att vilja ha mer