Nekromanti Trollkarl+fet rustning=omöjligt?

Angmar

Veteran
Har någon något alternativt system till trollkarlar och rustningar? Nu kan ju inte trollkarlar ha annan rustning än tjockt tyg, men det skulle vara roligare om man kunde ha en lite större magiker-inspererad rustning med stora axelskydd mm :). Trollkarlen blir för bra om man skulle spela så. Som många säkert skulle säga kan man ju köra så att trollkarlen får ha vilken rustning han vill men att den ändå har RV 2, men det är det jag undrar, om någon har något annat system än det? Samma sak undrar jag om vapen.
Man kan i och för sig vara svärdsmagiker för att få lite bättre vapen, men då blir det inga rimvitner och man har fortfarande kvar sin dåliga rustning.

Fjoffe

Veteran
Som du säger så blir magikern för mäktigt om han/hon kan bära rustning och vapen som en krigare kan och samtidigt använda magi. Magikerns fördel är ju trots allt att han kan använda magi, och krigarens att han kan/hon använda vapen och bära rustning efter behov.
Om inte annat så kan man ju alltid hitta på någon slags besvärjelse som "frammanar" en rustning av något slag.

/Fjoffe

Sodivra

Champion
Som jag skulle ha gjort..

Jag skulle ha gjort regler för utmattning, och skrivit dom på det sättet att magi utmattar användaren, och att springa runt med rustning gör det också.

Om magikern använder rustning så blir han trött snabbare = får slut på energi för magi snabbare.

tordzek

Veteran
I vår spel grupp får alla yrken använda alla rustingar, men med lite modifikationer så klart. Jag menar, en handels resande eller underhållare ser ju inte så bra ut i plåtrusting, vem skulle gå fram och prata med en handelsresande i en svart rusting, ingen skulle heller förstå att han var det, och det skulle visser ligen bli kul att se en underhållare stå på händer med en plåtrusting. Och en trollkarl kan inte utföra sina magier i en rusting tjockare en tyg, fast han får använda den, samma gäller präster och runmagiker.

Pale Imp

Swordsman
Reglerna om vilket yrke som får ha vilka vapen/rustningar är endast sedda som rekomendationer. Magiker BRUKAR inte ha hellaminerade metallrustningar, och tjuvar BRUKAR inte ha 2h svärd. Om spelledaren och spelaren kommer överens om annorlunda är det upp till dem att spela på det sättet.

Lambi

Swordsman
En magiker skulle nog sällan vara intresserad av att använda en tung rustning. Allmänt sett så skulle denne nog ha uppfattningen att bonkande är under hans/hennes värdighet. Ha i åtanke att en magikunnig har insikt i en helt annan värklighet än icke-magi-tomtar.
Mitt råd: Låt det hela flyta. Det är klart (!?) att en trollkarl kan använda en tjock rustning, men denne kommer antagligen klaga och tycka att det är otympligt då denne är van att sitta i en skön fåtölj med en 'god' bok i nävarna. Slå en T20 på skoj varje runda - och slår spelaren bra så ge inga/låga minus, slås spelaren dåligt så ger du höga minus/någon rolig lättare fummeleffekt (skoj när 'den förskräcklige riddaren (med en gammal skäggig magiker inplåtad, vilket självklart ingen ska få veta) snubblar och råkar vrida till sina armskenor och står i någon minut och försöker förgäves fixa till denna mindre olyckshändelse utan lycka... folk blir kanske inte såååå lurade /images/icons/devil.gif)
Ge lite småminus, och låt spelaren rollspela vad han tycker etc etc. Blir mer levande.

LGS

Veteran
en magiker kan väl inte kasta magi om ha/hon har järn/stål på kroppen. eller?!

En magiker ska ha kåpa inget annat...

Staffan

Myrmidon
Det beror på vilken version. Jag vet inte hur det funkade i ur-DoD, men i version 2-3 och Expert så kunde man inte använda magi om man var i fysisk kontakt med järn. I magiboxen och DoD 4 så utvecklades detta till att man inte kunde använda magi om man hade fysisk kontakt med järn, bar på mer än X mängd järn (tror det rörde sig om ett halvkilo, men jag är inte säker), eller var omsluten av järn (t ex i en rustning eller en bur). I DoD 5 (Chronopia) så sket man i det och lät magiker ha hur mycket järn och jox man ville. Slutligen så kan jag inte hitta någon direkt begränsning i DoD 6 angående järn, men däremot får trollkarlar bara ha tjockt tyg och slåss med stav som yrkesrestriktioner snarare än något som är direkt relaterat till magin.

Troberg

Sinister eater
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

En magiker skulle nog sällan vara intresserad av att använda en tung rustning. Allmänt sett så skulle denne nog ha uppfattningen att bonkande är under hans/hennes värdighet. Ha i åtanke att en magikunnig har insikt i en helt annan värklighet än icke-magi-tomtar.

<hr></blockquote>

Håller med. Det är en fråga om image. Om man utger sig för att vara mäktig magiker utstrålar helt enkelt inte en plåtrustning självförtroende...

Jag brukar lösa det genom att konstant låta konservmagikern få problem med andra magiker och magikergillen för att han ger dem dåligt rykte. Andra magiker ser ner på honom, samarbetar inte med honom, handlar inte med honom et cetera. Magiker lever lika mycket på sin image som på sin magi. Se bara på Rensvinds hatt i discworld-böckerna!

Krille

Super Moderator
"Håller med. Det är en fråga om image. Om man utger sig för att vara mäktig magiker utstrålar helt enkelt inte en plåtrustning självförtroende..."

Det beror väl helt på modet och kulturen. Visst, är man en ball kaledonisk barbar som skuttar omkring med kodynga i håret, tio meter yllefilt virat om höften och blå färg över hela kroppen så är rustningar för mesar. Men om man istället skulle vara en förfinad herre från lämplig stad så kan rustningen istället signalera "Jävel vad rik och mäktig jag är! Jag har råd att gå omkring i en plåtrustning till vardags och stadsvakten vågar inte bråka med mig även om rustning till vardags betraktas som något som endast bråkstakare har, så mycket makt och inflytande har jag!" I en feodal kultur skulle den kunna säga "Endast riddare bär rustning, men det skiter jag i - jag bär rustning i alla fall och jag är mäktig nog att komma undan med det." Alternativt, i samma kultur: "Jag är adlig. Mucka gräl med mig och jag hänger dig."

Troberg

Sinister eater

Det beror väl helt på modet och kulturen.

<hr></blockquote>

Självklart. Min kommentar inriktade sig mest på världar där magiker kan agera ganska öppet. Där är poängen (ofta) som magikern vill få ut att han inte _behöver_ rustningar, svärd och sånt. _MAGIKERN_ är farlig, inte hans prylar.

Kormantaouk

Veteran
Men hallå killar....

med rustning menas väl inte enbart en "sardinburk i plåt", det finns ju faktiskt fler material än plåt.

här följer en liten lista:
Platina = för den riktigt rike rollpersonen
Guld = för den rike rollpersonen
Silver = för den måttligt rike rollpersonen
Brons = för den skapligt rike rollpersonen
Mithril = för den rike och smarta rollpersonen
Svart Mithril = för den rike och smarta rollpersonen med en cool attityd
Drakskinn = för den rike och kaxiga rollpersonen

så använd fantasin....
ingenting e omöjligt....

Rising

Vila i frid
Guld är mig veterligen ingen bra metall att bygga hela rustningar av, det är en tung och mjuk metall och passar bättre till enskilda detaljer eller att beläggas på plåten såsom bladguld.

I vårt DoD Expert var det vanligt med magiker som använde brons- och kopparrustningar samt vapen i dessa metaller. Det kändes schysst.

Trollgubbar i stjärnbeprydda kåpor med knotiga trästavar är en klyscha som jag försöker undvika i mitt spelledande.

/Riz

Krille

Super Moderator
"med rustning menas väl inte enbart en "sardinburk i plåt", det finns ju faktiskt fler material än plåt."

Jupp, men få material är så praktiska som järn. Det är hyfsat billigt, relativt lätt, rätt starkt, och lagom segt. Det kan smidas relativt enkelt och härdas och legeras så att det får olika egenskaper. Brons är den enda metallen som kan hosta upp motsvarande egenskaper.

Platina är snordyrt och mjukt. Guld är inte riktigt lika snordyrt, men mjukt och tungt. Silver är lite mindre snordyrt, inte riktigt lika mjukt och tungt som guld men mer skört, och har dessutom en tendens att oxideras.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Jupp, men få material är så praktiska som järn. Det är hyfsat billigt, relativt lätt, rätt starkt, och lagom segt. Det kan smidas relativt enkelt och härdas och legeras så att det får olika egenskaper. Brons är den enda metallen som kan hosta upp motsvarande egenskaper.

<hr></blockquote>

Ett annat trevligt material är ju trä. Japanerna tillverkade ju alldeles utmärkta rustningar i trä och i en fantasyvärld är det ju inte svårt att hitta på något bra träslag som är segt och hårt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Elric ränner runt med plåtrustning och tvåhandssvärd, och han är en *ganska* mäktig magiker (okej, han har inte världens bästa rykte heller, men det är för andra saker än rustningen...).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
DoD 6 är ju ändå beskaffat på så vis att magi och stridskapacitet blir mäktigare än andra färdigheter, så ett yrke med "färdigheter" som fokus (till skillnad från krigaren, som har stridskapacitet som fokus och magikern som har magi som fokus), till exempel tjuven, inte har lika stor chans att lyckas med sina färdigheter (en tjuv med schysst SMI kan som max ha FV runt 16 i till exempel Stjäla föremål vid YN Mästare, en krigare har vid samma YN 40+ i SK) som de andra har med sina "specialare".

Falköga

Veteran
Frågan med vapen säger jag bara så här på.
- Titta på Gandalf han har sin Glamdring.