Nekromanti Trollkarlens torn - beslutsångest och idétorka

luddwig

Lawful evil
Rollpersonerna i min pågående Fantasy! OSG-kampanj har tänkt bege sig till ett mystiskt järntorn där det sägs bo en trollkarl. Rollpersonerna har tidigare fått en skymt av trollkarlen som verkade vara en humanoid av metall. Så, kanske är han en robot och eventuellt är tornet ett rymdskepp som blivit strandsatt i provinsens utmarker. Jag skriver kanske och eventuellt eftersom jag inte riktigt har bestämt mig hur det ska ligga till. Jag är heller inte övertygad om att jag klarar att presentera en robot och ett rymdskepp på ett bra sätt i sammanhanget. Världen i övrigt är en skitig och smått pulpig fantasyvärld i standardutförande. Vad tycker ni? Är jag på fel spår? Och om inte, hur gör jag den här grejen på ett snyggt sätt?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är väl bara att köra på. Trollkarlen är en robot, du kan beskriva den som en vandrande rustning på nära håll. Trollkarlens stav är en strålpistol. Skeppet har det mesta dolt bakom paneler, dessutom har det stått där det gör i flera hundra år, det är förfallet och smutsigt, och det växer mögel och alger överallt.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Och dörrarna öppnas av sig självt, gnekande och kärvande. Ibland går de igen för tidigt också. Rena dödsfällor!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det finns spöken där! Alltså hologram som kommer med hjälpsamma instruktioner på språk som ingen förstår.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Om inte dina spelare har läst Judge Dredd kan du ju låta roboten vakta någon som ligger i dvala, näringslösningen är slut sedan länge, så roboten samlar vad som finns. Som väl är innehåller de lokala livsformerna några liter vardera av en röd vätska som går att synta om till näringslösning.

.113

Swashbuckler
Spontant tänker jag att man då går från high fantasy till low tech scifi (eftersom man är typ svärdbärare i scifi typ.).

Det beror ju lite på grupp om de gillar det eller inte, jag tror att jag hade varit svårflörtad men att det gått om man skött det snyggt.

Annars föreslår jag att han tex var en duktig smed som mixtrade med magi och sen failade hårt en dag och smälte ihop sig själv med en massa metall (så huden är nu någon konstig metallegering som dock är rörlig).

Om tanken istället är att Börja köra scifi så passar det ju bra med en rymdis. Jag har själv funderat på att starta en fantasy kampanj som sedan övergår i 40k världens rymd, där planeten alltså inte var ingripen i imperiet före, eller liknande. Men då gillade alla jag körde med 40k oxå så då hade det ju funkat.

Om du inte känner det själv däremot så skulle jag nog inte köra på det.

Lycka till i vilket fall :)

Jocke

Man med skägg
När trollkarlen reste i tiden för att rädda mänskligheten förvandlades hans kropp till stål i ett magnetfält. Nu tar han hämnd genom att terrorisera lokalbefolkningen och dräpa de han tidigare räddade.

Paal

Imaginär fantast
Jocke;n266788 said:
När trollkarlen reste i tiden för att rädda mänskligheten förvandlades hans kropp till stål i ett magnetfält. Nu tar han hämnd genom att terrorisera lokalbefolkningen och dräpa de han tidigare räddade.
”I AM IRONMAN” DOOM DOOM doom doom doom...?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
God45;n266812 said:
Låt skeppet ha laserkanoner också! :D
Och torpedtuber! Jobbigt om en råkar vara instängd i en sån när de andra drar i en spak som skjuter iväg missilen.

luddwig

Lawful evil
Tack för synpunkter och idéer.

För att scifi-inslaget ska funka för gruppen tror jag att det behöver vara mer stämningsfullt än gonzo. Jag leker med tanken att trollkarlen/roboten har en stor samling obskyra föremål, likt The Collector i Marvels universum. Om jag minns rätt finns det något liknande i Predator också, där huvudpersonerna hittar ett rymdskepp fullt med troféer. Det är dessutom så att rollpersonerna råkar ha en artefakt som trollkarlen är intresserad av...

Wyldstorm

Swordsman
Annars har du ju lysande upplägg för en ärkeklassiker.. -Wizard of Oz-ish.
Nån random kvacksalvare/lurendrejare har hittat ett torn med surgamla reliker och proklamerar att han är Maaaaagiker(!) och bott där i eeeeeevigheter! (Så ingen annan ska göra anspråk på allt däri innan han har hunnit förstå vilka av sakerna som är mest värdefulla & hunnit smita..)

Du verkar vilja ha en gravt teknologisk lösning, så herr lurendrejare har vandrat in i tornet (som kan vara allt från ett rymdskepp till en reaktor) och lurat de mellandefekta robotarna att han är behörig/räddningstrupp/annat..
-Då får du ju det lysande upplägget att herr Oz kan bli utkastad med mjälten först om äventyrarna genomskådar lurendrejeriet och medvetet eller ej upplyser robotarna/Ai'n.

God45

#PrayersForBahakan
luddwig;n266818 said:
Tack för synpunkter och idéer.

För att scifi-inslaget ska funka för gruppen tror jag att det behöver vara mer stämningsfullt än gonzo. Jag leker med tanken att trollkarlen/roboten har en stor samling obskyra föremål, likt The Collector i Marvels universum. Om jag minns rätt finns det något liknande i Predator också, där huvudpersonerna hittar ett rymdskepp fullt med troféer. Det är dessutom så att rollpersonerna råkar ha en artefakt som trollkarlen är intresserad av...
Låter super badass!

luddwig

Lawful evil
Nästa spelmöte närmar sig och jag ska alltså knycka The Collector till min Fantasy!-kampanj. Så, vad har han för pryttlar i sitt museum?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Gandarabis gröna glob. Lyser när två personer tar i den samtidigt och låter dem då flytta KP mellan varandra.
  • 2t20 porger.
  • Älvadrottningens bladkrona. Akta dig så du inte sticker dig på något törne.
  • En ring med kamé föreställande en person i profil. Om den som bär ringen håller ringen till sitt öra sjunger figuren mjukt och tyst en sövande sång.
  • En jättes bälteskniv.