Nekromanti Tronskifte på gång?

G

Guest

Guest
Jag har varit på jakt efter nya äventyr till D&D sista tiden och har varit runt både i butiker här i Stockholm och på Internet. Efter att ha läst rescensioner, fått tips av spelkompisar och här på forumet, och läst inledningen till produkterna, så kan jag konstatera att dem mest intressanta äventyren inte längr kommer från Wizards. Necromancer Games, Troll Lord Games, Sword&Sorcery och Green Ronin, är de som gjort störst intryck på mig. Särskilt Necromancer och Sword&Sorcery! Av de 3 äventyr jag köpte senaste veckan kom 2 från Sword&Sorcery och 1 från Necromancer. Visst har många publikationer från Wizards varit förträffliga! Draconomicon, Forgotten Realms och Dragonlance Campaign Setting, PH&DMG 3.5 rules och Monster Manual 3.5 har alla varit suveräna. Men tycker inte ni att dem gör för få äventyr? City of the Spiderqueen visar att dem har kapaciteten att göra det, men det måste vara viljan som saknas. Synd, för det behövs fler riktigt bra och stora äventyr! Eller vad tycker ni?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Jag tror att det har varit en medveten strategi av Wizards att inte göra så mycket äventyr - man tjänar helt enkelt inte pengar på den typen av supplement. Det var nog lite det som var syftet med OGL/D20-licenserna - att mindre fristående förlag som kan ge ut äventyr utan att behöva tjäna så mycket pengar på det skulle göra det. Ingen av Necromancer Games författare jobbar på heltid med rollspel - en av förlagets ägare har uttryckt att han har tjänat mindre än $5 per nedlagd timme på sitt äventyrsskrivande och det är det ju få som klarar sig på. Necromancer är dock ett av de D20-förlag som kan anses ha lyckats - de finns fortfarande kvar och har en någorlunda stabil produktion, medan många andra mindre förlag mer eller mindre har lagt ned.

Wizards gav ju ut Adventure Pathserien; förmodligen eftersom man ansåg det nödvändigt att det fanns färdiga äventyr för att kunna sälja 3e. Man gav ju också ut två halvdana FR-äventyr före Campaign Settingen släpptes. I övrigt har det, förutom ToEE och Spider Queen varit rätt tyst på äventyrsfronten från Wizards. Man har givit ut ett äventyr till Eberron och det kommer väl ett par till, eftersom man behöver något för att sälja kampanjvärlden, men sedan kommer det nog bli stopp där också.

Problemet på D20-marknaden är att allt färre av de fristående förlagen ger ut äventyr nuförtiden - tjockare sourcebooks verkar sälja betydligt bättre. Om man tar Necromancer som exempel har de de senaste två åren inte släppt ett enda äventyr på under 96 sidor, medan man istället har släppt monsterböcker, en campaignsetting och ett antal "mini campaign settings). En anledning kan vara att väldigt många spelbutiker och bokaffärer 3e:s första år köpte in alldeles för många äventyr, som sedan fick reas ut ett par år senare. Det är bara att se på Tradition - de hade en gigantisk massa hyllvärmare i lager, som har reats ut i olika omgångar (till slut för 1-19 kr/st). Nu tar man inte längre in några äventyr från oberoende tillverkare. SF-bokhandels sortiment har också försämrats, även om det inte är lika dåligt som Traditions.

Av D20-förlagen är det numera bara Goodman Games som regelbundet släpper äventyr - man har väl släppt ca 10 st det senaste halvåret, varav de två jag hittills äger är helt OK (dock inga episka mästerverk). Ingen av de svenska spelbutiker som jag känner till tar dock in Goodman.

Jag tror dock att Wizards kan få problem om man inte åter börjar producera äventyr, eftersom äventyr hjälper till att sälja regelböcker och Campaign Settings, så om något år kanske det kommer en ny klassiker.
 
G

Guest

Guest
Problemet är att jag som spelare/spelledare vill ha mer äventyr än spelkomplement! Av 10 artiklar jag köper är 7 äventyr. I brist på nya äventyr av hög klass tar jag helt enkelt gamla klassiker och konverterar dem. Och detta borde vara ett uppslag för Wizards. Varför inte göra fler "Return to..." moduler? Ret. Tomb of Horrors, Ret. Keep on the Borderland, Ret. ToEE, m.fl. har ju alla hållit hög klass. Att modernisera gamla äventyrsmoduler och ge ut dem i nytryck skulle vara ett enkelt och effektivt sätt att snabbt kunna ge ut flera nya äventyr!
 
G

Guest

Guest
Huvupoängen var väl att huvuddesignern till D&D (TSR och senare Wizards) normalt sett brukar ge ut huvuddelen av äventyren till sina egna såelvärldar. Jag tycker absolut de bästa äventyren har getts ut av TSR och Wizards, men så är inte fallet längre.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,455
Location
Göteborg, Lindome
Jag tycker absolut de bästa äventyren har getts ut av TSR och Wizards, men så är inte fallet längre.
När det gällde TSR var konkurrensen inte så hård, eftersom så få vågade utmana TSR:s advokater på den tiden (tiden före OGL).

När det gäller WotC håller jag helt enkelt inte med dig. Jag tycker inte att WotC har stått för de bästa äventyren till D&D 3e.

/Mikael
 
Top