Jag tror att det har varit en medveten strategi av Wizards att inte göra så mycket äventyr - man tjänar helt enkelt inte pengar på den typen av supplement. Det var nog lite det som var syftet med OGL/D20-licenserna - att mindre fristående förlag som kan ge ut äventyr utan att behöva tjäna så mycket pengar på det skulle göra det. Ingen av Necromancer Games författare jobbar på heltid med rollspel - en av förlagets ägare har uttryckt att han har tjänat mindre än $5 per nedlagd timme på sitt äventyrsskrivande och det är det ju få som klarar sig på. Necromancer är dock ett av de D20-förlag som kan anses ha lyckats - de finns fortfarande kvar och har en någorlunda stabil produktion, medan många andra mindre förlag mer eller mindre har lagt ned.
Wizards gav ju ut Adventure Pathserien; förmodligen eftersom man ansåg det nödvändigt att det fanns färdiga äventyr för att kunna sälja 3e. Man gav ju också ut två halvdana FR-äventyr före Campaign Settingen släpptes. I övrigt har det, förutom ToEE och Spider Queen varit rätt tyst på äventyrsfronten från Wizards. Man har givit ut ett äventyr till Eberron och det kommer väl ett par till, eftersom man behöver något för att sälja kampanjvärlden, men sedan kommer det nog bli stopp där också.
Problemet på D20-marknaden är att allt färre av de fristående förlagen ger ut äventyr nuförtiden - tjockare sourcebooks verkar sälja betydligt bättre. Om man tar Necromancer som exempel har de de senaste två åren inte släppt ett enda äventyr på under 96 sidor, medan man istället har släppt monsterböcker, en campaignsetting och ett antal "mini campaign settings). En anledning kan vara att väldigt många spelbutiker och bokaffärer 3e:s första år köpte in alldeles för många äventyr, som sedan fick reas ut ett par år senare. Det är bara att se på Tradition - de hade en gigantisk massa hyllvärmare i lager, som har reats ut i olika omgångar (till slut för 1-19 kr/st). Nu tar man inte längre in några äventyr från oberoende tillverkare. SF-bokhandels sortiment har också försämrats, även om det inte är lika dåligt som Traditions.
Av D20-förlagen är det numera bara Goodman Games som regelbundet släpper äventyr - man har väl släppt ca 10 st det senaste halvåret, varav de två jag hittills äger är helt OK (dock inga episka mästerverk). Ingen av de svenska spelbutiker som jag känner till tar dock in Goodman.
Jag tror dock att Wizards kan få problem om man inte åter börjar producera äventyr, eftersom äventyr hjälper till att sälja regelböcker och Campaign Settings, så om något år kanske det kommer en ny klassiker.