Nekromanti Trophies och achievements

rjonas

Hero
I min ungdom när jag spelade Drakar och Demoner tyckte jag att hjälteförmågorna var det coolaste som fanns. Man betalade lite hjältepoäng som man tjänat in och fick sedan till exempel Järnnäve (full skada med obeväpnade attacker) och Kattfot (landar alltid på fötterna). Ända till idag har jag gått omkring och tyckt att det var förmågorna som var grejen. Men så slog det med mig...

Tankegången började med om man kunde införa Trophies/Achievements (Xbox/PS3) istället för XP? Som alltid är allt redan gjort. I gamla Drakar och demoner var hjältepoängen trofén, eller närmare bestämt den lilla tabellen som förklarade vad som var värt hjältepoäng var trofén. Jag tror man fick 10 HP för att besegra en drake. För mig var det ett löfte; spelet lovade mig att jag skulle få en chans att besegra en drake. Och det fick jag också för Blatifagus blev offer för ren rovdrift. (Det var ju meningen att han skulle överleva).

Tankar om detta? Är det en bra idé att spelet tidigt utlovar vad man kan komma att vara med om?

Möller

Hubert Hortlax
rjonas said:
Tankar om detta? Är det en bra idé att spelet tidigt utlovar vad man kan komma att vara med om?
Öhum, jag blev nästan totalt bortkollrad av din uppladdning inför dethär stycket.

Nåja, jag ska försöka svara. Men jag varnar dig, jag kanske svarar på något helt annat än det du ville veta.

Ja, det är bra om alla inblandade spelare vet vad spelet de ska spela handlar om. Alltså, skulle jag spela en rollperson i en äventyrargrupp så skulle jag uppskatta om draken introducerades som skurk relativt tidigt. Alltså, att snubbla över draken i slutet, totalt orelaterat till vad man gjort innan, är inge kul.

Sen så finns det ju kampanjer som bygger på att spelarna och rollpersonerna inte vet vad som pågår, men då vill jag gärna veta att det är en sådan kampanj.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Intressant att du skriver posten! Jag har varit in lite grann på samma sak då jag börjat fila på karaktärsskapandet till Leviathan.

Som samlarmaniker är det här någonting som barnsligt tilltalar mig. Jag skulle definitivt bli lite mer sugen på att spela ett spel med sådana in. Gärna kopplat till någon form av databas på nätet där det reggades med leadeboards och hela konkarongen. :gremwink:

För mig är achievements och trophies en möjlighet för att visa vad som går att göra i ett spel. Det kan vara en hjälpsam guide i att uppleva skojiga saker som kanske först inte är helt uppenbara. Jag tror med andra ord att det kan bli ett intressant slag i spel - men jag vet inte om det är något för alla.

rjonas

Hero
Jag funderar också på styrkan i styrmedlet. Låt säga att vi spelar två rollspelskampanjer i samma system. I den ena kampanjen visar man att "Kyss i månljus" är en achievement och i den andra är "Midnatts-raid" en achievement. -Visst skulle kampanjerna bli helt olika?

rjonas

Hero
Möller said:
Ja, det är bra om alla inblandade spelare vet vad spelet de ska spela handlar om. Alltså, skulle jag spela en rollperson i en äventyrargrupp så skulle jag uppskatta om draken introducerades som skurk relativt tidigt. Alltså, att snubbla över draken i slutet, totalt orelaterat till vad man gjort innan, är inge kul.
Jag menar att oavsett vad man spelade i Drakar och Demoner Expert så utsattes man för tabellen som slog fast att i det här spelet är det en bragd att döda en drake. Det kanske formade upplevelsen av DoD mer än något annat. Vad vet jag, min gamla hora. Sa prostinnan.

Hellzon

Långsamma Vargen
I forntiden brukade Krille orera om Usagi Yojimbos erfarenhetssystem. Det går ut på att man sätter upp ett par mål, och när man klarat av dem in-game får man XP. Det känns ju... relevant.

Robert Jonsson

rjonas said:
Jag funderar också på styrkan i styrmedlet. Låt säga att vi spelar två rollspelskampanjer i samma system. I den ena kampanjen visar man att "Kyss i månljus" är en achievement och i den andra är "Midnatts-raid" en achievement. -Visst skulle kampanjerna bli helt olika?
Givetvis skulle dem det, eftersom du säger att två olika saker är viktiga i äventyret.

Låt mig fundera lite vidare på det här (och då glider jag in lite på Leviathan-termer också som exempel - sorry about that!).

Först skulle vi kunna ha achievements som är funktionella. Med det menar jag att de visar upp olika delar av regelsystemet och möjligheter med det.

I Leviathan skapar karaktärerna olika undervattensbaser som alla bidrar till vitt skilda berättelser. En achievement skulle då kunna vara "Vetenskapligt dilemma: Spela ett scenario med en vetenskapsbas" eller "Vegas Wannabe: Spela ett scenario med en nöjesbas". Det skulle vid andra tillfället man skapar en bas och spelar uppmuntra till att välja en annan bas.

En funktionell achievement skulle alltså kunna uppmuntra olika spelmoment i systemet.

Sen kan vi ha stämningssättande achievements, och det är lite dem du är inne på. Alltså saker som relaterar till olika scenarion. Som "Slaget om Gateway: Du var närvarande då den ma'hariska invasionsstyrkan försökte krossa kupolstaden" eller "Vettvilling: Du lyckades ta dig genom en virvelstorm med ett skepp". Dessa kan uppmuntra till galna/häftiga/etc. moment i spelet. Lite nerv i "vågar jag verkligen göra det där?".

Sen kan man ju diskutera om achievements och liknande faktiskt ska ha en funktion i berättelsen på något sätt. Är det en belöningssystem för sådant t.ex.? (Personligen har jag en fundering på en databaslösning där achievements "låser upp" gratismaterial, men då börjar vi glida utanför ämnet.)

Jag gillar som sagt var achievements-tanken. Det är ett enkelt sätt att visa upp olika delar av sitt spel, samtidigt som det kan vara spännande för en viss sorts grupp av spelare att samla dem. De som är helt ointresserade kan helt enkelt strunta i dem. Win-win?

w176

Förlorad dotter
För en immersionistisk spelstil funkar de dåligt, i ochmed inte spelaren spelar med sina egna mål i sikte.

Men det passar en narrativistisk eller gamistisk, eller sällskapsspelig eller spelstil blandad mellan de ovanstående.

Max Raven

T12-kultist
Hm. Så, mål för kampanjen som ger XP (ex: stoppa skurk, bonus - stoppa skurk utan våld, grunda kungarike) när de uppnås, och personliga mål som ger XP(ex: hitta försvunnet syskon, skaffa mer permanent skydd för hembyn)?

Man kan lägga till lite kul namn så har man troféer/bragder som man kan skriva ner på sitt formulär - badabing, erfarenhetstracker och karaktärshistoria i ett! Man kan ha upplägget ____________________ _____ [] där första raden är namnet, andra poängvärde och rutan är om man uppnått målet än (specifikt något för personliga mål). Sedan kan man ha en anteckningsrad efteråt.

Jag ser en viss charm i upplägget. Strukturerar upp äventyrsbyggande en del. Dock bör man nästan tillåta andra bragder än de som är listade för äventyret/kampanjen och RPn med vissa spelstilar. Någon freebie man kan välja (om man uppnådde den) per session/kampanj kanske?

Pilzefrau

hon/henne
Någon som kan mer än jag om det kommer snart berätta om Keys i Solar System. Hoppas jag, för jag tycker det borde sägas här och skulle berätta om dem själv om jag hade bättre koll på dem.

rjonas

Hero
Kul att så många idéer kommer fram. Jag grunnar på följande upplägg:

SPELETS TITEL
Bragd1 Bragd2 Bragd3

Gör rollfigurer
Välj scenario
Spela scenario (kom ihåg spelets bragder)

...Eller så kan man lägga bragderna på klassnivå. Spelar du krigare ska du försöka nå krigarbragd1, krigarbragd 2 och krigarbragd3.

Zum zum zum

morkbollen_UBBT

Warrior
  • Rolig sak att samla på. Ger lite history.
  • Ge hänvisningar på hur SL vill att det ska spelas.
  • Belöningar för att göra vissa saker.

Mogger

Hipsteranka
Pilzeman said:
Någon som kan mer än jag om det kommer snart berätta om Keys i Solar System. Hoppas jag, för jag tycker det borde sägas här och skulle berätta om dem själv om jag hade bättre koll på dem.
Ja, det här är ju Keys rätt upp och ner.

Keys är alltså spelarkontrollerade belöningsmekanismer. Du väljer från en lista (eller hittar på själv) mellan sånt som "kärlek", "drakdödare", "utstött" m.m. och får då några olika krav som när de uppfylls så får du ett antal XP.

Säg att du har "drakdödare" som Key. Du får du kanske 1XP om du hittar ett rykte om en drake. 2XP om du ger ut på drakjakt, 5XP om du slåss mot en drake och for sake of argument så får du 10XP om du vinner en strid mot en drake. I Solar System finns det en twist. Du får 15XP om du skonar draken.

På samma sätt kan du, vilket din tråd iofs handlar om, leka med olika belöningar och se vad som händer.

Jag har gjort något liknande i Daemon:
http://revolverspel.blogspot.com/2010/11/trolldraparen.html

KamiFisk

Hero
morkbollen said:
Jag ser inte det hela som stora livsmål, även om det också är en bra idé, utan som mindre bonusar. Har man besegrat 10 pers obeväpnat så får man järnnäve. Lite mer i den stilen om ni förstår vad jag menar. Nackdelen med det är ju att man kan haka upp sig väldigt mycket på nummer, men de flesta rollspel gillar ju fasta gränser. Sen blir det ett extra belöningssystem vilket kan skapa problem. Om jag som vek grisodlare slagits 10 gånger och får järnnäve, ninjan slåss bara med dolk, fast ska vara väldigt duktig på obeväpnad strid så kan det ju bli lite konstigt.
Fast säg då att man måste besegra tio motståndare samtidigt i obeväpnad strid, då måste ju grisodlaren som säkerligen har lägre fv i slagsmål ha massor med tur.

/Mcfisk som just kom att tänka på att Assassins creed serien har massor med bra achivements för slagsmål.

morkbollen_UBBT

Warrior
Fast säg då att man måste besegra tio motståndare samtidigt i obeväpnad strid, då måste ju grisodlaren som säkerligen har lägre fv i slagsmål ha massor med tur.
Min bild var alla från dataspelen där de oftast tickar fram och inte är en viss händelse så jag tänkte faktiskt att man kunde ta en i taget, men samtidigt funkar ju också :gremsmile:

Robert Jonsson

morkbollen said:
Min bild var alla från dataspelen där de oftast tickar fram och inte är en viss händelse så jag tänkte faktiskt att man kunde ta en i taget, men samtidigt funkar ju också :gremsmile:
Beror på spelen du spelar i så fall. I många spel som jag spelar till krysslådan är det i alla fall så att åtminstone 30-40%, ibland mer, är achievements som relaterar till att du når till vissa händelser i spelet.

Rickard

Urverk speldesign
Läste om belöningar i spel och mina tankebanor spann loss till något som liknade denna tråd.

rjonas said:
Jag tror man fick 10 HP för att besegra en drake. För mig var det ett löfte; spelet lovade mig att jag skulle få en chans att besegra en drake. Och det fick jag också för Blatifagus blev offer för ren rovdrift. (Det var ju meningen att han skulle överleva).

Det här är intressant. Dels så skapar spelet hos vissa spelare ett beroende, där de vill uppfylla alla achievements. Dels så är det, precis som du säger, någonting som säger vad rollspelet kommer att handla om. Spelet kanske har 10 punkter på rollformuläret med kryssrutor - "Döda drake", "Rädda prinsessa", "Bedra en vän" med mera.

Man skulle också kunna med hjälp av detta skapa vissa beteenden. Det mest uppenbara beteendet tänker jag inte ta upp, utan istället dess motsats. Säg att rollformuläret har fem achievements. Spelaren får välja en av dem som den vill uppfylla men kryssar för de andra om spelaren råkar uppfylla dem. Efter den uppnådda "achievementen" är uppfylld får spelaren välja en ny av de som inte har blivit kryssade. Vid en viss tidpunkt får spelaren erfarenhetspoäng för de mål den satt upp och nått men inte för de andra som bara blivit kryssade i förväg.

Det här kommer att kunna mynna ut i ett motsatt beteende till en början. Spelaren vill inte bedra en vän förrän senare när rollpersonen uppfyllt sitt första achievement att rädda prinsessan.

/Han som behövde få det här ur sig