[Troubleshooters] utvidga The Sylverian Job = hjälp!

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Gratisscenariot behöver utvidgas för att bli värdigt klassiska album som Spirou: Högt spel i Bretzelburg, Tintin: Kung Ottokars spira och Det hemliga vapnet. Dvs funka som ett mer komplett introscenario i ˋTintinlandmiljöˋ.

Jag tänkte så här:

Plantering innan start. Handout i form av nyhetsartikel om att en sylverisk by/stad kortslutits.

Forskaren Vindis är inte där han skulle vara så klart, utan bortförd till ett bergsslott som endast nås via linbana och där han måste fritas. Sylveriska säkerhetstjänsten med ngn frifräsande ambitiös monokelförsedd överste ligger bakom kidnappningen, ev sker den när spelarna hittat Vindis, men det kan gå fel.

En given vinkling är att Vindis har bytts ut mot en Sylverisk dubbelagent, som skall infiltrera Västs forskning. Han är rätt lik Vindis, men kan avslöjas av diverse småsaker förstås (rökning?, svammel om elektrodynamik, för på om Västs forskning, teamets uppdragsgivare etc,).

En infiltration av bergsslottet, via linbanan företrädesvis typ On Her Majesty o Where Eagles etc. Dramatisk flykt/strid som Ronjas dito bild i boken.

Ett team agenter från Averland försöker också lägga beslag på Vindis, kanske när spelarna precis lyckats befria honom från fortet (via linbanedramatik).

Kanske låta spelarteamet få hjälp av partisaner i byn vid slottet, men de är infiltrerade? Svek av partisan de litat på, så att de blir tillfångatagna i slottet Istället.

Hur får man in Octopus diskret i detta? Försöker de få tag på Vindis också I triumfens ögonblick? Har de också lyckats byta ut Vindis mot en egen agent i fortet? Skall de ha ngn plot a la Bretzelburg, dvs vapenhandlare eller så? Eller ligga bakom försök att starta krig?


Rollspel.nus hive mind: någon som kommer på ngn bra idé/spin till detta embryo?
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Kanske finns det ritningar av något slag? Det kan vara verkliga ritningar av ett nytt hemligt vapen (stridsplan, satellit eller kanske en måttligt pålitlig teleporteringsmaskin) eller så är det egentligen ritningar av en dammsugare, gräsklippare eller diskmaskin, som dock tros vara ett nytt hemligt vapen (idén hämtad från Vår man i Havanna). Eller så finns det flera olika ritningar. Och kanske även bisarr teknologi av något slag. Förslagsvis olika prototyper av teleporteringsmaskiner, som fungerar på helt olika sätt. Kanske kan någon av dem enbart teleportera folk till en avlägsen Söderhavsö där folk börjar bli trötta på alla förvirrade främlingar som dyker upp på ön... Kanske snart även RP?

Självfallet är det just dessa ritningar som Octopus intresserar sig för - och möjligen INTE forskaren Vindis, vilket kanske är det som förväntas.

Ytterligare en förveckling kan vara ett det finns ett helt gäng herrar som råkar se se ut som Vindis. Varför inte femlingar som förvirrande nog dyker upp på flera olika platser? Det lär ta tid för RP att lista ut hur många de faktiskt är. Om de någonsin lyckas. Femlingarna kanske rentav är ännu fler och fortsätter att gäcka RP även i andra äventyr? Vilka är deras roller egentligen?

Ett sätt att göra äventyret längre och kanske också intressantare är förstås att göra bergsslottet till bara en liten del av ett stort system av tunnlar och underjordiska anläggningar. Kanske ett helt fängelse med kidnappade tvångsarbetande forskare från flera olika länder? De kan förstås också bli återkommande karaktärer i andra äventyr. Och nog är Sovjet och/eller USA inblandade på något sätt?

Hjälpande partisaner kan säkert funka. Men kanske också några barn med lokalkännedom? Alltså ungefär som i Tintin i hajsjön (det var väl några barn med där?)

Ungefär så. Det kändes kul och förbluffande enkelt att få idéer till den här settingen. Idén med den kidnappade forskaren i bergsslottet är lysande. Det är enkelt att lägga till prylar, folk, anläggningar, dokument och olika förvecklingar. Möjligen kan du också lägga till en mindre by eller stad i närheten. Kanske ett hotell med någon spion och någon märklig, lokal maträtt.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Bra uppslag!
Ritningar på det elektrodynamiska vapnet i scenariot skall med (dolda på ngt dumt/komiskt sätt)! Ytterligare jakt på den grejen. (Tänkte hålla ner zany Spirou-stuket ngt för tidig Tintin istället i detta scenario)
Fler fångna (och förvirrade) forskare = såklart!
Partisaner i tovade västar o lustiga mössor är gjutna. Hm, ngn barnhjälpreda som visar en hemlig väg, gömmer spelarna när de är nära att upptäckas osv, bra!
Mindre by där folk har ungefär samma inställning till slottet som byborna om Dracula… särskilt som elen går hela tiden…
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Eftersom det väl är en by eller småstad i ”öst”, så borde det finnas valutafiffel (alla vill växla svart), annan svartabörshandel, dåliga bilar med soppatorsk (kan göra biljakt rolig, häst eller åsna behövs), propagandaaffischer på den store ledaren, matköer, någon sorts kuponger eller biljetter för att köpa saker (brist på mycket) och en illaluktande fabrik. Och så förstås folk som är aspackade i de mest oväntade situationer, exempelvis på jobbet. Så minns jag själv det gamla öst. Är tillräckligt gammal för att ha hunnit besöka Sovjet, DDR och Tjeckoslovakien. Det var tragiska samhällen i verkligheten, men stereotyperna går att leka med. Och att skoja om dem som missbrukade systemet tycker jag är en fullt legitim spark uppåt.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Tänkte börja scenariot med att spelarna sitter i en tågkupé, på väg till just Sylverien, alla av olika anledningar. I kupén finns även en trevlig gentleman, verksam inom "import/export". Han är agent från ngt Västland. På en tågstation i Arenwald innan gränsen mottar han instruktioner (handout) om att Vindis vill hoppa av, lösen etc.

Innan han hinner ta del av uppdragsinstrux (och förstöra desamma), lönnmördas han dock av sylveriska (?) agenter ombord på tåget, t ex i en tunnel när lyset kortsluts på tåget. Spelarna blir indragna, kanske skall de tystas som vittnen, ser mordet, framas för det etc , hittar givetvis instruktionerna som S-agenterna inte fick tag på vid mordet och bör ta på sig uppdraget själva (lagom dramatisk handout om hemligt energivapen, och nära förestående krig mellan Arenwald o Sylverien etc, frun & lösen, en till kontaktperson (partisan) inne i Sylverien, fria händer att rekrytera assets på plats...).

För svag/krystad inledning?

Väl på plats i Sylverien så är Vindis utbytt mot en (lättavslöjad) dubbelgångare som vill "desertera" till Väst. Han (vid förhör) eller partisanen bör kunna ge en ledtråd om att Vindis förts till ett ökänt slott i bergen som endast kan nås med linbana - tänkte använda Burg Hohenwerfens (Where Eagles Dare) kartor. Slottet har tydligen köpts av en rik person som tänker öppna en klinik för andningsproblem eller ngt. En del av Sylvariska säkerhetstjänsten, typ "Järngardet", håller till där och har samlat (kidnappade) forskare för energivapenutvecklingen och krigsplaneringen. Octopus har dock ett finger med i spelet också och vill få både vapnet för egna syften och även hetsa till krig. Partisanrörelsen kan fås att bistå med att infiltrera fortet, kanske vill Arenwaldska agenter åt vapnet också och finns i trakten. Ev är agenten på tåget en Arenwaldsk sådan och spelarna förstår att de måste säkra forskaren och vapnet åt Väst istället för att Arenwald får tag på det (och kan använda det mot Sylveria istället)? Här får man kanske tona ner att Sylveria är ett Warzawapaktland? Kanske tänker "Järngardet" frigöra landet från WP? Eller så vill WP använda konflikten mellan länderna för att ta ytterligare mark av Väst? Tror det blir bäst att "Järngardet" är infiltrerade och styrda av Octopus.

Infiltrationen av slottet - troligen med hjälp av partisaner i bergsbyn - här måste givetvis ngn av partisanerna vara dubbelagent och förråda spelarna i ett kritiskt läge så att de kan tillfångatas på slottet... Flykten med forskaren bör ske med linbana.

Input?
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Tänkte handouten de hittar på tåget så här (med maskinskriven retrotext):
Mission Order:

There is a situation in the communist republic of Sylveria. Apparently, there is a top-secret advanced high energy physics weapons research project going on in the country, close to a breakthrough. The location of the research center is unknown. Their leading expert in the field, professor Lazslo Vindis, is willing to defect to the West. Our organization is currently in a compromised situation and we therefore rely on external, deniable assets for this assignment.

The mission is to get professor Vindis and his research files out of Sylveria.

Target will lay down a flower at the liberation memorial in Trgovina at thirteen hundred hours, local time, at least two times a week.

The code phrase is “I hear the snow is great in Lipiçe.”
– “That was last week. Now it has rained.”
– “But rain can be beautiful too.”

We have established contact with the local resistance group (ex-partisan fighters from WWII). They have been keeping an eye on professor Vindis and are willing to assist should it be needed. Their cell leader in the area is called “Stavroz”. He can be found by asking for him at the Roma camp just outside Trgovina, if necessary.

You are free to recruit local assets at will. Destroy this message after memorizing it.

X

PS The local goulash soup with túrógombóc is apparently lovely at this time of the year…
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Fyllt på litet med klassiska Bond-scener (From Russia with Love). Givetvis måste det bli handgemäng på tåget enligt ovan, men även en scen i resandelägret när de tar kontakt med partisanledaren Stâvroz och det stormas av Sylveriska säkerhetstrupper som tipsats om att ngt fuffens sker. Tumult bland brinnande vagnar, hästar och stadsmursruiner och flykt i den mörka natten. Romledarens dotter/son får följa med på uppdraget.
 
Top