Krille
Super Moderator
Troupe style och militär organisation, nån som har någon erfarenhet av det, och har tips eller varningar att delge?
---
Bakgrund: Jag skriver lite smått på en pansar/gruppstridsmodul till Blå Himmel. Gelémässigt har jag hamrat ut de flesta problemen. I likhet med flygstriden, där en flygmaskin motsvaras av dess rollperson, så motsvaras en stridsvagn också av dess rollperson; på samma sätt motsvaras en skyttegrupp av en rollperson.
I flygstriden är det sällan mer än en person i flygmaskinen, och är det det så hanteras det ganska väl av akterskyttsregeln. Detta var ett medvetet val eftersom besättningar i flygetyg oftast blir kapten-proxies som slår kaptenens slag för färdigheter som kaptenen är sämre på och i övrigt inte gör så mycket. Det är tråkigt att spela kapten-proxies.
Stridsvagnar och skyttegrupper innehåller dock fler än en person, men jag valde ändå att låta en skyttegrupp/stridsvagn motsvaras av dess rollperson, som får sammanfatta hela skyttegruppen eller stridsvagnen - återigen eftersom kapten-proxies är rätt tråkigt att spela.
Det gör att den normala rollpersonsgruppen blir en hel fucking jävla pluton!
Därav funderingarna på troupe style i en militär organisation.
Utöver de fyra till sex rollpersonerna och de skyttegrupper och stridvagnar som rollpersonerna abstraherar så finns det kanske så många som sjuttio pers tillgängliga i den där plutonen.
Troupe style som term dök upp i Ars Magica, där spelarna spelade en magiker, en companion, och gemensamt delade på en stor klase grogs. Och det är det som jag tänkte anpassa här: utöver rollpersonen som leder skyttegruppen så finns resten av skyttegruppen tillgängliga som gemensamma grogs. Samma sak med stridsvagnen: resten av besättningen är också tillgängliga som grogs.
---
Min fråga är om någon har erfarenhet av troupe style i en militär organisation, om det finns några fällor man kan ramla i och om det finns andra erfarenheter, bra som dåliga, av detta.
---
Bakgrund: Jag skriver lite smått på en pansar/gruppstridsmodul till Blå Himmel. Gelémässigt har jag hamrat ut de flesta problemen. I likhet med flygstriden, där en flygmaskin motsvaras av dess rollperson, så motsvaras en stridsvagn också av dess rollperson; på samma sätt motsvaras en skyttegrupp av en rollperson.
I flygstriden är det sällan mer än en person i flygmaskinen, och är det det så hanteras det ganska väl av akterskyttsregeln. Detta var ett medvetet val eftersom besättningar i flygetyg oftast blir kapten-proxies som slår kaptenens slag för färdigheter som kaptenen är sämre på och i övrigt inte gör så mycket. Det är tråkigt att spela kapten-proxies.
Stridsvagnar och skyttegrupper innehåller dock fler än en person, men jag valde ändå att låta en skyttegrupp/stridsvagn motsvaras av dess rollperson, som får sammanfatta hela skyttegruppen eller stridsvagnen - återigen eftersom kapten-proxies är rätt tråkigt att spela.
Det gör att den normala rollpersonsgruppen blir en hel fucking jävla pluton!
Därav funderingarna på troupe style i en militär organisation.
Utöver de fyra till sex rollpersonerna och de skyttegrupper och stridvagnar som rollpersonerna abstraherar så finns det kanske så många som sjuttio pers tillgängliga i den där plutonen.
Troupe style som term dök upp i Ars Magica, där spelarna spelade en magiker, en companion, och gemensamt delade på en stor klase grogs. Och det är det som jag tänkte anpassa här: utöver rollpersonen som leder skyttegruppen så finns resten av skyttegruppen tillgängliga som gemensamma grogs. Samma sak med stridsvagnen: resten av besättningen är också tillgängliga som grogs.
---
Min fråga är om någon har erfarenhet av troupe style i en militär organisation, om det finns några fällor man kan ramla i och om det finns andra erfarenheter, bra som dåliga, av detta.
Attachments
-
45.1 KB Views: 7