Nekromanti Troupe style och militär organisation

Krille

Super Moderator
Troupe style och militär organisation, nån som har någon erfarenhet av det, och har tips eller varningar att delge?

---

Bakgrund: Jag skriver lite smått på en pansar/gruppstridsmodul till Blå Himmel. Gelémässigt har jag hamrat ut de flesta problemen. I likhet med flygstriden, där en flygmaskin motsvaras av dess rollperson, så motsvaras en stridsvagn också av dess rollperson; på samma sätt motsvaras en skyttegrupp av en rollperson.

I flygstriden är det sällan mer än en person i flygmaskinen, och är det det så hanteras det ganska väl av akterskyttsregeln. Detta var ett medvetet val eftersom besättningar i flygetyg oftast blir kapten-proxies som slår kaptenens slag för färdigheter som kaptenen är sämre på och i övrigt inte gör så mycket. Det är tråkigt att spela kapten-proxies.

Stridsvagnar och skyttegrupper innehåller dock fler än en person, men jag valde ändå att låta en skyttegrupp/stridsvagn motsvaras av dess rollperson, som får sammanfatta hela skyttegruppen eller stridsvagnen - återigen eftersom kapten-proxies är rätt tråkigt att spela.

Det gör att den normala rollpersonsgruppen blir en hel fucking jävla pluton!

Därav funderingarna på troupe style i en militär organisation.

Utöver de fyra till sex rollpersonerna och de skyttegrupper och stridvagnar som rollpersonerna abstraherar så finns det kanske så många som sjuttio pers tillgängliga i den där plutonen.

Troupe style som term dök upp i Ars Magica, där spelarna spelade en magiker, en companion, och gemensamt delade på en stor klase grogs. Och det är det som jag tänkte anpassa här: utöver rollpersonen som leder skyttegruppen så finns resten av skyttegruppen tillgängliga som gemensamma grogs. Samma sak med stridsvagnen: resten av besättningen är också tillgängliga som grogs.

---

Min fråga är om någon har erfarenhet av troupe style i en militär organisation, om det finns några fällor man kan ramla i och om det finns andra erfarenheter, bra som dåliga, av detta.

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har inte spelat det själv än. Men John Wicks spel Aegis Project har rätt intressanta regler för hur man spelar militära enheter. Bland annat har det ett kul koncept där en skyttegrupp är en rollperson.

Det kostar bara $5 i PDF, och är rätt trevlig läsning i övrigt också. http://johnwickpresents.com/tag/aegis-project/

Mogger

Hipsteranka
Minns ett CoC-äventyr (Shadow over Insmouth? Horrors of Insmouth?) där...

... en gemensam aktion utfördes av flera olika förband. Vi fick en bunt roller i varje förband. Någon var befäl, de andra var grunts.

Jag upplevde det enbart som positivt.

Vi körde en liknande grej i Mutant med. Spelarna hade en ångbåt som bas, full av RP. När det var dags för äventyr så valde spelarna vilken RP de skulle spela. Det funkade bra, och alla tyckte det var kul (även om det nog bara hände 1-2 ggr innan kampanjen somnade in).

Så, jag tycker att det låter som en god idé.

Problem jag tänka mig:
- Spelare favoriserar en RP.
- Tiden i rampljuset/RP blir kortare.
- "Slit och släng spel" med RP som "ändå inte betyder något".
- Att spela befäl är inte lätt för alla. Att ta emot order är inte lätt för alla.