Nekromanti Trudvang lever!

Baldyr

Hero
Vi fick in Jorges bestiarium idag till Legend Hobbyspel. Trots att jag tidigare hävdat att Trudvang är en standard-fantasy-värld så kan jag nu konstattera att jag har (åtminstone i huvudsak) fel! Trudvang är istället en mycket kall och mörk plats, och faktur är att jag gillar det!

Jorges bestiarium är nog den intressantaste rollspelsprodukten sedan Västmark, enligt mig i alla fall. Även om jag inte spelar DoD eller gillar reglerna i DoD6, så skulle jag helt klart kunna tänka mig skriva äventyr till och kampanjer i Trudvang, trots - eller kanske tack vare - att det inte lär bli någon regelrätt världsmodul att falla tillbaka på.

Boken är inte bara den snyggaste svenska rollspelsprodukten någonsin - innehållet verkar (nästan) hålla samma nivå! Bara bilderna är i högsta grad inspirerande, men det jag än så länge har läst i boken har gett mig lust att faktiskt använda boken, vilket är otroligt ovanligt i mitt fall vad gäller rollspelsprodukter. Huvudet fylls på en gång med visioner av Trudvang, av äventyr och inte minst av troll.

Det enda smolket i glädjebägaren skulle nog vara att författarna emellanåt tar till moderna vetenskapliga termer och teorier för att förklara hur varelser i en utpräglad sagovärld fungerar. (Nu tänker jag på saker som evolution, gener, näringskedjor och ekosystem, ämnesomsättning, och liknande.) Det passar helt enkelt inte i en bok som utger sig från att vara skriven av fantasy-munken "Jorge Gronfjard".

Slutligen så skulle jag vilja grattulera RiotMinds till årets intressantaste (och troligen bäst säljande) rollspelsprodukt! Magnus och Theodore har verkligen tagit Trudvangs invånare på allvar och inte enbart stirrat sig blinda på fantasy-konventioner, tidigare DoD-material och samt skräpkultur. Till skillnad från i stort sett alla andra monstermoduler som jag har sett så känns Jorges bestiarium rakt igenom fräscht.

/Baldyr

Cube

Veteran
vadå det passar sig inte att han skriver om gener och evolution???
Han har aldrig skrivit om gener, om du tänker på att det står att tex. skuckaggs har en defekt gen så står det efter stycket som jorges själv har skrivit, och ligger istället i ....ja...den andra delen som normalt täcker spelregler istället för jorges egna beskrivnar.....

vidare var det inte heller jorge som skrev om evulotionen, uten den information fick han från en sergunots bortglömda papper gömda i en grotta.

Restan av det du skrev håller jag med.

Baldyr

Hero
Jag var visst lite otydlig... Jag menade alltså inte att Jorge skulle hänvisat till modern vetenskap, utan att det känns lite trist att modern vetenskap överhuvudtaget ska behöva göra sig påmind i en sago-värld som Trudvang. Det passar liksom inte in i bestiariets koncept, tycker jag. Betänk också att över hälften av alla varelser är så pass övernaturliga att de aldrig skulle kunna fungera som fysiologiska varelser i verkligheten. Och eftersom naturlagar med mera som förklaringsmodell har ersatts med magiska krafter, kan jag inte heller förstå behovet av att beskriva varelserna med moderna termer.

Alltså: Evolution är (i stort sett) onödig och omöjlig i en värld som blivit skapad av Högre makter, liksom allting i den. Fast man kan nog tolka Jorges bestiarium som att Trudvang är en mycket gammal värld där en hel del utveckling har skett sedan skapelsen. Men det är alltså dels utvecklingsläran i sig som jag finner fantasilös i en sagovärld, och dels hänvisningarna till gener andra moderna upptäckter.

/Baldyr

Dilandau

Myrmidon
Jag förstår din kritik, Badyr, men jag vet inte om jag kan hålla med till fullo.

Försök till att klassificera alla levande varelser på olika sätt och vis, t.ex. genom att dela in dem i olika släkten eller försöka härleda deras släktksap genom att notera olika egenskaper etc. är knappast en modern företeelse. Det har ju de lärde gjort i årtusenden.

Gener däremot kan kännas lite off i detta samanhang.

Evolution är (i stort sett) onödig och omöjlig i en värld som blivit skapad av Högre makter, liksom allting i den.

Njae...

Fast man kan nog tolka Jorges bestiarium som att Trudvang är en mycket gammal värld där en hel del utveckling har skett sedan skapelsen.

Exakt. Gudarna må ha skapat alla levande varelser - eller orsakat dem att bli skapade i alla fall - men det är ju ett välkänt trudvangiansk faktum att gudarna sedan länge har lämnat världen bakom sig.

Baldyr

Hero
Utveckling är en sak, men när hela arter har evolverat fram ur helt andra livsformer känns det inte helt rätt.

Sedan har jag inte stört mig på indelning av varelserna i olika grupper heller. (Vad fick du det ifrån?) Fast det hade nog inte varit så snyggt om troll blivit däggdjur, drakar blivit reptiler osv. Nu delas de istället upp i troll-varelser, drak-varelser, och så vidare, vilket känns lagom pseudovetenskapligt.

Fast jag tycker fortfarande att det är mer sagolikt om varelserna i en sagovärld är skapade och inte har evolverat fram genom miljoner år.

/Baldyr

Hasse

Hero
instämmer

Håller med om att det känns lite fel med moderna termer vid förklaringarna av vissa monster, det jag reagerade mest på är Pustarsvamparnas "mikroskopiska" sporer. Håller med att JB i övrigt är en helt fantastisk bok och jag tänker inte vissa moderna ord störa mitt omdömme av boken.

Detta enda jag egentligen saknar i boken är ännu mer monster./images/icons/grin.gif/images/icons/doh.gif/images/icons/wink.gif