Nekromanti True20 någon?

Storuggla

Champion
Jag har varit lite småintresserad av True20 förut (Green Ronins enkla variant av d20 fast helt utan hitpoints och vad jag förstått levels), men nu vet jag att jag måste bli köpare nästan: de ska ge ut en pseudoarbisk setting till sitt True20 Adventure Game! Kameler! Turbaner! Druvor! Harem! Flygande mattor! Argh! Måste ha! .... men är true 20 något att ha? Någon som vet?

Storuggla, arabofilisk

peterb

Swordsman
Det beror på vad du är ute efter. True20 är egentligen rätt olikt DnD. True20 har ett tämligen enkelt level och klass system (tre klasser: krigare, magiker och expert). Inga HP som du nämde. Det är ett strömlinjeformat d20 system, allt sköts med en enda tärningstyp - en t20:a. Stridsystemet är rätt dödligt, rent av grisodlar aktigt, en bonde kan mycket väl med en turlig träff ta ut en riddare i full rustning. Inget hjältetugg där alltså. Påminner faktiskt rätt mycket om d6 systemet - Green Ronin har säkert sneglat åt det hållet. Det påminner faktiskt också rätt mycket om Krilles T10 system - men det beror nog på att Krille också verkar ha sneglat på d6.

Själv har meckat om systemet och slängt ut klasser o levels. Dessutom har jag inkorporerat trollformler från DnD, men för just detta finns det instruktioner i ett appendix till True20.

Jag upplever att systemet är ett bra alternativ till d6 och T10 systemena. Det kanske inte är ett så bra alternativ till DnD om man gillar prestige klasser o.d.

Storuggla

Champion
"Jag upplever att systemet är ett bra alternativ till d6 och T10 systemena. Det kanske inte är ett så bra alternativ till DnD om man gillar prestige klasser o.d."

Jag gillar d6. Jag gillar t10. Jag ogillar prestigeklasser. Detta verkar lovande.

"Stridsystemet är rätt dödligt, rent av grisodlar aktigt, en bonde kan mycket väl med en turlig träff ta ut en riddare i full rustning. Inget hjältetugg där alltså."

This I like. Det verkar som det blir ett ex av boken när SFBok får in den. Om ingen avåder mig å det starkaste, det vill säga.

Storuggla, pingvinterror

Storuggla

Champion
Pdf:er är inte för mig [OT]

Ety de suger. Jag vill ha mina böcker i bokformat, så jag kan ha med dem till spelmöten eller läsa ute på balkongen eller vadsomhelst. En pdf eller sladdrig utskrift är inte samma sak.

Storuggla, stacks of monkeys

Johan K

Gammal & dryg
Vad är True20 ? (lite OT)

Dagens n00b-fråga från min sida.. Av ren & skär nyfikenhet. Vad är skillnaden mellan Tru d20 & "vanliga" d20 ?

I Johan Km, som för övrigt älskar Ugglans avatar !!

Johan K

Gammal & dryg
Tack för hjälpen !!

En får tacka för den länken..
Blev iaf lite klokare på det hela ! :gremlaugh: