Det finns bara tre "klasser" kallade Roles; Adepter (som har Powers, systemets lösning för magi, psykiska krafter, osv.), Experts (som har många skill points) samt Warriors (som har bäst utdelning av attackbounus och därmed är bäst på att slåss).
Genom att välja en av dessa eller kombinera så bygger man ihop sin rollperson. Vilka skills och feats man vill ha väljer man tämligen fritt, mer som i en del BRP-spel snarare än d20-derivatens klassbaserade tradition.
Som nämnts tidigare är det ett helt annat skadesystem som gäller. Att motsåt skada har blivit en save, Toughness save. Slår man dåligt så kan man råka rejält illa ut även om fienden "bara" använder en kniv eller så. Skada anges som ett fast plus så det är inte så mycket sånt att hålla reda på men istället måste man räkna ut differenser på sin Toughness save för att se hur skadad man blivit. Beroende på den så blir det olika effekter (Dazed, Stunned, etc.). Det är helt klart den knepigaste delen med spelet - den enda knepiga delen egentligen.
I grund och botten så tycker jag True20 erbjuder mer BRP-liknande frihet men allt av d20s grundstruktur är inte borta. Stridsrundor fungerar fortfarande som i D&D/d20 t.ex. Är man bekant med d20 sedan innan så är det helt klart mycket mer flexibelt.