Nekromanti Trycka karta som affish?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Till Ödesväktarna har vi köpt en, som vi tycker, riktigt snygg karta över den stora, babylonskt inspirerade staden Elemin. Kartan är högupplöst, men i gråskala.

En sak vi skulle vilja göra är att kunna trycka upp den kartan i lite större format. Kanske A3, något i den stilen?

Boken trycker vi ju via print-on-demand på Publit, men vad jag vet gör de bara böcker, inte affisher eller liknande.

Det rör sig nog inte om några enorma antal, tänker jag mig. Men det vore trevligt att hitta något ställe som är hyfsat billigt och som producerar bra kvalitet inom rimlig tid... =)

Så. Tips?

(Tillägg: Jag använder helst onlinetjänster där jag inte behöver hälsa på något företag rent fysiskt eller ringa till dem. Helst vill jag bara ladda upp, välja storlek och antal och leveransadress, och trycka "beställ")

krank

Jag fick tips om Fujifilms tjänst för att trycka stort. Det blir ju på fotopapper, vilket jag inte riktigt vet om det funkar för det här, men å andra sidan kostade det 69 spänn för 40x61cm, så typ motsvarande A2. Så ungefär halva priset jämfört med trycka.se. Jag drog iväg en beställning iaf, som ett test.

Visar det sig bli bajs så kanske jag kollar på print24, eller om något annat bra alternativ visat sig...

krank

Jag testade Fujifilm. Bra tryckkvalitet, men jag är inte säker på att blankt fotopapper verkligen är rätt för just den här svartvita kartan.

Jag har nu lagt en beställning hos Print24, som Möller rekommenderade.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En matt karta hade absolut sett snyggare ut.

Men, eftersom de här är så blanka på vad som verkar vara väldigt rejällt papper blir jag ju väldig nyfiken på hur det skulle funka att rita på dem med whiteboardpennor och sen torka av det.

Förstår om du inte vill kludda på dessa ifall du vill sälja dem, men det kunde vara en kul möjlighet att ha.

krank

Rymdhamster;n316237 said:
Men, eftersom de här är så blanka på vad som verkar vara väldigt rejällt papper blir jag ju väldig nyfiken på hur det skulle funka att rita på dem med whiteboardpennor och sen torka av det.
Jag var också nyfiken, så jag testade.

Det verkar funka ganska bra, faktiskt. Med förbehåll för att jag nu inte testat att låta det ritade sitta kvar någon längre stund innan jag torkade av.

Bifur

Veteran
Jag tryckte en gigantisk Midgårds-karta en gång hos egenposter.se. Bra kvalité även på stora mått, kan dock inte svara på vad priset skulle bli.

krank

Bifur;n316267 said:
Jag tryckte en gigantisk Midgårds-karta en gång hos egenposter.se. Bra kvalité även på stora mått, kan dock inte svara på vad priset skulle bli.

Typ 150 pix ser de ut att ta för en i 40x60. Vi får se; Print24 var ju rejält mycket billigare när man beställde i bulk. De tog 120 spänn för en affish, 250 för fem och 300 för tio... Får se, om det inte blir något krångel så borde jag ha tio affisher från dem att visa upp på fredag (in for a penny...)

krank

Nu har jag testat Print24. I efterhand önskar jag att jag valt lite tjockare papper, men trycket är det sannerligen inget fel på. Jag får närmast whiplash av skillnaden mellan den grisfula och oproffsiga hemsidan och det oerhört proffsiga hanterandet och trycket. Här har vi helt klart en firma som fokuserar på att vara bra på sin grej... Och ändå var de tillräckligt bra på "det digitala" för att jag skulle slippa ringa till dem eller ha med en människa att göra. Första filen jag laddade upp var för liten, så jag fick ett mail om att jag behövde ladda upp en ny. Det gjorde jag, och samma dag var trycket igång.

Mycket, mycket nöjd. Print24 lär jag använda fler gånger.