Nekromanti Trycka pdf?

Mutanten

Hero
Har ni några tips på var man kan trycka upp enstaka fysiska exemplar av rollspels-pdf-filer? Jag vill inte behöva köpa en färglaserskrivare bara för att få några hundra sidor rollspel i färg på papper. Jag är inte ute efter att trycka pdfer för att inte behöva betala för rollspelen utan jag vill bara ha möjlighet att för eget bruk trycka enstaka exemplar av rollspelsböcker som bara finns som pdf-filer.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Många bibliotek erbjuder färgutskrifter, fast det brukar kosta några spänn per sida så är kanske inte riktigt värt det. Men en del bibliotek (Framför allt högskolebibliotek) har också enklare inbindningstjänster (typ en plastmapp med smältlimm i ryggen. Man smäkter limmet i en maskin och trycker in sidorna).

Mutanten

Hero
Hans E Magnusson;n60166 said:
Du kan lägga upp dom på Lulu,
Det är inte mina spel så jag kan absolut inte dela ut dem. Jag är bara ute efter att trycka en pdf så jag slipper ha den på datorn och utan att behöva köpa en färglaserskrivare bara för att skriva ut ett spel eller två från pdf.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Som Hans säger så kan man lägga upp dem som en privat bok på lulu. Nackdelen är väl att du måste betala frakten också.

Gå till närmsta högskole-/universitetsbibliotek (om det inte är väldigt långt dit). Svartvita utskrifter kan man oftast få för mindre än 1 kr per sida. Här i Umeå laddar man ett kort med så många utskrifter man vill - ju fler du laddar vid ett tillfälle desto billigare per sida och högsta priset är 1 kr/sida om det är svartvitt.

Färg är mycket dyrare, i regel. Oavsett om vi pratar utskrift eller print-on-demand.

Jag skrev ut Labyrinth Lord, Swords & Wizardry Whitebox och Lamentations of the Flame Princess på universitetet och satte limrygg på dem på universitetsbiblioteket. Limryggen kostade 10 kr styck och jag köpte OH-papper för framsida och baksida för 2 kr/ark också, så bindningen gick på 14 kr per bok. Helt okej :)

Caligo

Swashbuckler
Hur kommer det sig att du inte vill köpa en färglaserskrivare? De är inte speciellt dyra - skall du bara skriva ut ett par hundra sidor lönar det sig antagligen inte att köpa en skrivare men annars så.

Även de billigaste skrivarna håller bra kvalitet - iallafall enligt min erfarenhet.

Mutanten

Hero
Caligo;n60270 said:
Hur kommer det sig att du inte vill köpa en färglaserskrivare? De är inte speciellt dyra - skall du bara skriva ut ett par hundra sidor lönar det sig antagligen inte att köpa en skrivare men annars så.

Även de billigaste skrivarna håller bra kvalitet - iallafall enligt min erfarenhet.
Jag har börjat tänka i de banorna. Jag tycker bara det känns så onödigt att behöva köpa en skrivare för att få några rollspel på papper. Men jag ser ju själv när jag räknar på det att man behöver inte skriva ut många rollspel på universitetsbilbiotek innan man är uppe i priset för en billig färglaserskrivare.