Nekromanti Tryckerier?

PAX

Jordisk Äventyrare
Någon som har bra tips på tryckerier i Sverige/Norden för små upplagor (rollspel) som trycks med färgbilder.

Vad är kostnaden ungefär per sida i fyrfärgstryck om boken är cirka 100 sidor?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Don't even...

... go there. Krille (kan man tänka sig att han ställt upp n¨n g¨ng? :gremwink: ) besvarade en sådan fråga för mig för en tid sen. Jag siktar doick itne på 4 färg. Det är dyrt som f-n. Jag tror att du bör sikta på en copyshop typ aba-kopia eller kolla på gula sidorna eller ring 118118 (där har jag jobbat så jag vet att de vet). De kan trycka upp ett ex men det kan kostar en slant (bör itne kosta mer än 1000 spänn men jag är mkt osäker).

tryckerier är inte så pigga på att trycka ett ex. Ska du trycka mer än ett kommer din kostnad snabbt att stiga till... siffror som bara är glädjande då det gäller ens egen inkomst. Ska själv trycka och binda mitt spel då det är testat och klart - det är ca 1400 sidor och kommer kosta mig nära 4000 svartviott med pärm. Men det är ett livsverk så det är det värt.

krille får rätta mig här om jag har fel. Lycka till!

Niklas

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Don't even...

Nu hade jag inte tänkt trycka ett exemplar. Kanske mer i stil med 500-1000 stycken beroende på intresse och språk. Möjligtvis då engelska för att nå en större publik. Bland annat alla d20-fantaster.

Alternativet är ju att inte trycka alls och i stället producera PDF-dokument eller liknande - vilket gör att köparen får stå för tryckkostnad och kvalitet av utskrift.

Rising

Vila i frid
"Vad är kostnaden ungefär per sida i fyrfärgstryck om boken är cirka 100 sidor?"

Det är så sällan ett tryckeri får trycka böcker i fyrfärg att det är bäst att begära offerter, man har sällan fasta prisuppgifter för den här typen av uppdrag. Nå, priset avgörs förstås av upplagan. Här kommer lite exempel:

---

Färgkopiering: 7-8 kronor per A4-sida eller 14-15 kronor per utfallande A4-sida om upplagan är 100-199 exemplar. Startavgiften blir kanske inte mer än 50 spänn om du levererar en perfekt PDF.

---

Digital tryckning: Kanske 4-5 kronor per A4-sida eller 6-7 kronor per utfallande A4-sida om upplagan är lite mer än 500 ex. På det tillkommer startavgifter (en hundring eller två) och limbindning: 10-20 kronor per ryggtejp, ungefär, och så får man förstås betala lite extra för att få ett hårt omslag.

---

Om man går upp i en upplaga på 2500 stycken så kan man kanske komma ner i ett pris på 3 kronor per ark man trycker.

---

Jag kan tyvärr inte rekommendera något enskilt tryckeri, för jag har aldrig tryckt hela böcker i fyrfärg. Min rekommendation är att du glömmer iden om fyrfärgstryck och koncentrerar dig på svartvitt istället.

/Rising
Edit: Skrev tokigt

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag seger bara en sak: digitaltryck. Print on Demand.

Du kan da dessutom kontakta existerande PoD producenter som sysslar med rollspel och lata dem finansiera ditt projekt. Detta er vad jag sysslar med till Borderline G.A.T.E projektet, eftersom jag sjelv inte har rad att finansiera trycket just nu.

Det besta hade varit att kunna gora det saklart, men om du tenker efter sa vill du inte vara den som sitter med 1000 ex av ett spel eller dylik produkt som ingen vill ha. Detta gor faktiskt inte nagon glad, och serskilt inte skaparen av det.

Annars er ju PDF, som ocksa nemns i traden, ett alternativ. Forseljning av nedladdingsbara PDF:er er inget man blir rik pa, men det er inte rollspel heller till att borja med. Dessutom kan du na en bredare publik, eftersom du slipper distributionen. Pengarna du sedan far in kan du ju legga pa att trycka mindre upplagor for forseljning pa konvent och dylikt.

Det er min variant, iaf. Tyverr har alla mina tryckeriplaner hittills gatt i stopet, eftersom antingen finanser eller projektsvarigheter kommit ivegen.

Sting

Veteran

Jag har kollat på print on demand här i sverige. Trodde det skulle bli väldigt dyrt...vilket det blir. Ett exempel är att det kostade 135kr per bok för en 150 sidors bok i svartvitt med bästa pappers kvalitet. Det låter ju inte så mycket till man inser vad det blir om man tex vill ha 1000 böcker...

Det är dessutom så att många av dessa tryckerier även är förlag och vill sköta distrubition / försäljningen själva, vilket blir svårt med rollspel. Om det nu är så att du hittar ett bra tryckeri som inte är så dyrt så får du gärna meddela oss (mej) här på forumet för vi (jag!) vill få reda på det. Det vore kul att ge ut ett eget spel även om man inte tjänar något alls, eller rent av går back lite på det.

Rising

Vila i frid

"Jag har kollat på print on demand här i sverige. Trodde det skulle bli väldigt dyrt...vilket det blir. Ett exempel är att det kostade 135kr per bok för en 150 sidors bok i svartvitt med bästa pappers kvalitet. Det låter ju inte så mycket till man inser vad det blir om man tex vill ha 1000 böcker..."

Hela idén med Print on Demand är att du aldrig trycker fler exemplar än du behöver. Så du kommer aldrig trycka tusen böcker förrän någon har beställt tusen böcker.

Så på så vis är kostnaderna hanterbara. Alternativet är ju att trycka på riktigt och smälla på med en fet upplaga för att få ner kostnaderna, men då måste man ha mycket pengar att börja med, och så måste man lagra alla sina exemplar på något smart ställe. Vilket kan vara nog så jobbigt.

---

/Rising

Troberg

Sinister eater
Dum fråga

7-8 kronor per A4-sida eller 14-15 kronor per utfallande A4-sida
Ursäkta min okunnighet, men vad är det för skillnad på A4 och utfallande A4?

entomophobiac

Low Prep High Play
Fri hypotes

Borde man inte kunna fa trycket skattefritt om man trycker spelet genom en forening?

Om en forening samarbetar med att gora spelet, och eventuellt ekonomiskt overskott inte hamnar i nagons ficka, sa borde detta vara hogst mojligt. Mao att ha ett foreningsfinansierat rollspel via Print on Demand. Da kan man dessutom forbestella nagra ex utan att det behover svida i nagons planbok. Forresten sa kan man vel herrora detta till Herr Nils tidigare snack om studiefremjandet? Och blir man riktigt raffinerad i sitt bidragssokande och lyckas fiffla ihop en grupp sa finns det ocksa EU bidrag att soka for "ungdomsprojekt"... grever man lite sa kan man sekert nestan bli miljonar, forutom att man inte kan ta del av pengarna :gremsmile:

Er detta lagligt/mojligt/tillatet/trevligt/billigare?

Krille

Super Moderator
Anfall om utfall

"Ursäkta min okunnighet, men vad är det för skillnad på A4 och utfallande A4?"

Skillnaden är vad som finns på. En vanlig A4 skrivs ut i en "vanlig" laserskrivare, och därför får man dras med den bit marginal som laserskrivaren har naturligt.

En utfallande A4 skrivs ut på större papper i en laserskrivare som tar större papper (till exempel A3), varefter man kapar ner papperet till rätt storlek. Då kan man komma ut hela vägen till A4-papperets kant, men man får en hiskligt massa spill och merarbete, som givetvis kostar.

Troberg

Sinister eater
Re: Anfall om utfall

Skillnaden är vad som finns på. En vanlig A4 skrivs ut i en "vanlig" laserskrivare, och därför får man dras med den bit marginal som laserskrivaren har naturligt.

En utfallande A4 skrivs ut på större papper i en laserskrivare som tar större papper (till exempel A3), varefter man kapar ner papperet till rätt storlek. Då kan man komma ut hela vägen till A4-papperets kant, men man får en hiskligt massa spill och merarbete, som givetvis kostar.
Aha, bra att tänka på när man gör layouter! Mycket pengar att spara där.

Sting

Veteran

Stället jag kollade på hade viss rabatt beroende av antalet ex så det blev billigare per ex att trycka många samtidigt.

entomophobiac

Low Prep High Play
6mm

Detta är oftast den marginal som vanliga dödligas skrivare ligger på. Det kan variera, men 6mm har jag uppfattat som någon sorts standard. Det beror också på vilket program man använder, men så länge man inte använder ett sättningsprogram som gjorts av Microsoft så brukar det senare inte bli något problem.

Så 6mm; om du inte kommer ihåg siffran när jag frågar dig (om jag frågar dig) så måste jag nog ringa polisen. (Rätt korkat, iofs, med tanke på att de kommer direkt hem till mig, eftersom adressen är registrerad i deras databas efter telefonnummer...)

PAX

Jordisk Äventyrare
Inget kul med svartvita bilder när man har så fina i färg.

Nåväl det här blir säkert ett långtidsprojekt som inte rors iland på ett par år.

Helmgast
Vad kostar 20 st. 100-sidors böcker i svartvitt och limbindning då? Går det att trycka mindre än 100?

Rising

Vila i frid
"Vad kostar 20 st. 100-sidors böcker i svartvitt och limbindning då?"

Svårt att säga. Tryckerier har nog priser som överstiger 2:50 kr per ark i en så liten upplaga. Exklusive moms. När du kommer med ett hundrasidigt dokument är det dock möjligt att du kan sänka priset något... Jag vet inte. En så liten upplaga verkar vara rätt galen.

Jag räknade lite efter ett tryckeri's officiella prisuppgifter och fick fram att varje bok skulle kosta omkring 340 spänn att trycka, och då kändes det inte helt meningsfullt längre.

/Riz