Nekromanti Trycksakskvalitet hos Lulu

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Någon här som har sett en färdig produkt producerad via Lulu och kan berätta om kvaliteten?

Dimfrost

Special Circumstances
Oja, massor. Kvaliteten är lite varierande. Trycket är det inget större fel på men pappret är ganska tunt, samma vikt som vanligt skrivarpapper om jag minns rätt (80 g/m^2). Omslagen på limhäftade böcker är laminerade och helt okej. Det stora problemet är skärningen. Den är väldigt opålitlig och man behöver egentligen inte alls bekymra sig om att få text att linjera mellan olika sidor, till exempel.

Jag har utvecklat resonemangen lite mer i en tidigare tråd. Om det är något mer specifikt du undrar över så är det bara att fråga. Som sammanfattning tycker jag i alla fall att Lulu definitivt är värt det: kvaliteten är inte perfekt, men den duger definitivt, och att man helt blir av med alla ekonomiska risker väger tungt.

/Dimfrost

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har köpt flera saker.

Supergänget är i ypperlig kvalitet, inget att klaga på. Trycket känns bra och proffsigt.

Terone är i svartvitt, men känns oerhört proffsigt gjord, limningen känns stabil etc.

Gestalt, spelet jag helt kärat ner mig i, är inte lika positiv. De första 20-50 sidorna ramlade loss inom några dagar efter att jag fått den drygt 400-sidiga boken i brevlådan. Däremot är resten betydligt stabilare, och håller ihop väldigt bra... måste varit något fel just på de sidorna. Sedan är det ju 400 sidor kvalitetspapper med fyrfärgstryck vi snackar om, och att använda limning i det fallet känns inte helt naturligt. Jag skulle ha satsat på inbundet - fast då hade påriset blivit ÄNNU högre...

Jag är ändå väldigt nöjd med mina Luluköp, ska jag säga.

Dimfrost

Special Circumstances
Vad i helvete? 400 sidor i färg? Färgtryck kostar 7,5 gånger så mycket som svartvitt på Lulu. Enbart tryckkostnaden för Gestalt måste gå på 65 euro. Hur går det ihop?

Färgtryck är alltså för det allra mesta inte värt det på Lulu. Man bör definitivt sikta på svartvitt om det inte handlar om väldigt tunna grejer som kräver färgtryck, alltså Supergänget. :gremsmile:

Skillnaden mellan hårdpärm och limbindning (eller klammerhäftning; det är lika dyrt) är 10-12 euro, om jag minns rätt.

När det gäller limning i allmänhet kan jag säga att den är lite opålitlig: jag har fått något enstaka måndagsexemplar av Terone, men inget med lösa sidor (utan med limning som gör att första sidan sitter fast i omslaget för mycket), och hur som helst verkar den risken vara väldigt liten.

/Dimfrost

krank

Vad i helvete? 400 sidor i färg? Färgtryck kostar 7,5 gånger så mycket som svartvitt på Lulu. Enbart tryckkostnaden för Gestalt måste gå på 65 euro. Hur går det ihop?
De skiter i vinsten?

Eller äh, vad vet jag...

//Krank, som tänker lägga ut sina projekt med nollmarginal när de blir klara

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, de måste faktiskt göra det. Jag hade inte kollat priset förrän nu. Ändå, det är rätt märkligt, för de som kan betala €65 lär kunna betala €80 också, typ. Men de är kanske som du, som vill köra på nollmarginal av ideologiska skäl.

/Dimfrost

krank

Jag kan säga att 65 euro var typ smärtgränsen för mig. Mer än så, och det blir MYCKET tveksamt om jag köper. Så tydligen lade de sig helt rätt i pris =)