Nekromanti Tryckta äventyr - en appell till forumet

Silver_UBBT

Veteran
OK,

då är jag här och härjar igen. De av er som inte har läst mina tidigare inlägg har inte missat särskilt mycket - jag har mest gnällt om att Sylfens Vrede II borde komma ut så snart som möjligt. Nu är jag här i samma ärende, men för en gångs skull är jag lite konstruktiv.

Jag har förstått att det är sjukt dyrt att trycka äventyr, och att de säljer dåligt jämfört med moduler. Jag och min spelargrupp har spelat igenom och gillat samtliga NeoGames officiella äventyr. Särskilt Fördömdas Sista Hopp och Diamanäpplet har varit riktiga höjdare. Just eftersom Diamantäpplet är första delen i en kampanj vore det extremt bra om övriga delar kom ut så snabbt som möjligt.

Mitt förslag
Moduler måste vara hållbara. De ska kunna transporteras enkelt till olika spelomgångar, de ska tåla att bläddras under flera år, det är oftast bara ett ex av varje modul per spelgrupp.

Äventyr skiljer sig på i princip alla sätt från moduler. Ett äventyr är en slit och slängvara, det ska bara hålla för sina spelgångar och sedan är det slut med det. Det är bara SL som ska handha det. Trots detta lägger NeoGames i nuläget lika mycket pengar på att få äventyrsböckerna hållbara som modulerna. I mitt tycke finns det ingen anledning till detta.

Vad jag har förstått är det tryckningen som kostar pengar och är svår schemalägga. Mitt förslag är enkelt - tryck inte äventyren på dyrt papper, med riktig binding i böckerna osv.

Låt allt annat vara, illustrationer, kartor och text, och betala upphovsmännen deras vanliga lön. Men när ni ska få ut äventyret, skriv ut det så billigt som bara fysiskt möjligt. Omslaget behöver inte vara Keith Parkinson. Bara trycket är skarpt nog, och bilderna inte är suddiga - det är allt jag vill ha. Det enda som krävs är en duglig skrivare. Min billiga laserskrivare hemma skriver ut bilder med helt duglig skärpa. Skicka hem det i lösbladsform till mig, jag kan själv sätta in dem i en pärm. Fan, jag kan till och med slå hål på dem själv.

Och låt priset vara, eller slå av en tjuga. Diamantäpplet kostar i nuläget 119:-. Om ni sätter priset till 100:- jämnt, då är det en tjuga per skalle i en grupp om fem. Det är ingenting, det är en tredjedels pizza.

Fördelarna med detta vore många. Det skulle bli mycket billigare för NeoGames att trycka äventyren på vanligt papper och i häftesform. Släng det i en plastmapp och sälj det bara. NeoGames skulle kunna få ut många gånger fler kvalitetsäventyr genom att tumma på tryckningskvaliteten. Just eftersom äventyren är slut som böcker när de är slut så finns det ingen poäng att trycka dem så dyrt som tydligen nu sker.

Och i alla fall jag skulle vara fullt beredd att köpa ett äventyr med schysst story för 20 spänn.

Respons por favor! Är jag ute och cyklar? Eller har jag en poäng? I vanlig ordning kul om någon insatt svarar, även om jag riktar detta till andra rollspelare i första hand.

SKulle ni kunna köpa Sylfens Vrede II för 100:- om man fick hem det i form av billigt papper, utan omslag, med kartor och bilder, hela härligheten nerslängd i en plastmapp? Eller älskar ni det faktum att det är en bok?

- Silver, som just avslutat sin neotechkampanj och nu inte riktigt vet vad han ska ta sig till

Boboliwsy

Warrior
SKulle ni kunna köpa Sylfens Vrede II för 100:- om man fick hem det i form av billigt papper, utan omslag, med kartor och bilder, hela härligheten nerslängd i en plastmapp? Eller älskar ni det faktum att det är en bok?
Klart det skulle vara roligare i bokform, men om detta skulle innebära att jag kan få äventyren fortare så jo, kanske.. även om 100kr kanske känns lite mycket, av ren princip... 80kr skulle kännas mer lagom, även om det inte är nåt problem att hosta upp en tjuga till. Plastmapp känns också lite dumt... skulle väl hellre se en enkel häftning eller nåt, men det kan man ju iofs fixa själv.

Nu svarade jag lite allmänt om neogames äventyr, men just Sylfens Vrede II skulle jag nog köpa i vilken form som helst för en hundring.
Är riktigt sugen på att spela del 1 men har väntat med det... vill liksom åtminstone veta när del 2 kommer innan jag sätter igång med det.

//Boboliwsy - måste ha kaffe, NU

Hjalle

Swashbuckler
Re: Inskjut

Måste bara tipsa alla om att denne man skrivit den bästa Eonkrönika för något äventyr jag läst någonsin! Otroligt bra Eonkänsla, välskrivet och spännande, är detta något för alla! (Utom ni som ska spela Diamantäpplet - ni som ska spelleda det, läs det gärna!)

-Hjalle, hyllar, men kan inte Bifoga den för stora filen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Äventyr är väl inte olönsamma för att de kostar så mycket att trycka utan snarare för att de säljer så dåligt? De kanske hade sålt lite mer om priset hade sjunkit men samtidigt så kan man fråga sig hur lockande det är med en bunt lösa papper i en mapp? På något sätt tror jag ändå Neogames tjänar på att visa att det här är en officiell och påkostad produkt som tydligt skiljer sig ifrån de gratisäventyr som man kan hitta i till exempel Sveroks scenariobank.

Jag tror mer på att man inte ger ut renodlade äventyr alls (bortsett kanske ifrån ett eller annat äventyr i Fenix) utan istället satsar på äventyrsmoduler av typen Jarla. Då slipper man problemet med att hela modulen är förbrukad när väl äventyret har spelats. Egentligen skulle man kunna göra som Western, deras moduler är bra och matiga och innehåller alla ett äventyr som utspelar sig i den miljö som modulen beskriver.

Enshadi

Warrior
Tryckning?

Hur lång tid kan det ta egentligen? Det verkar vara det som är kvar på Krigsherren och Thalamur och det har snart gått en månad sedan uppdateringen på Neogames hemsida och jag har för mig det var det enda som var kvar.

Jag är faktiskt lite orolig då de säger att böckerna kommer någon gång under andra hälften av 2005. Betyder det att det inte blir ens tredje kvartalet utan kanske det fjärde?

Krille

Super Moderator
Hur lång tid kan det ta?

"Hur lång tid kan det ta egentligen?"

Själva tryckningen tar en kvart. Inte ens att montera filmer tar tid numera, och resten av den fysiska produktionen tar inte heller så lång tid: en bra bokbindningsmaskin borde ha hunnit binda och beskära hela faderullan på ett par timmar.

Det är när man lägger in allt annat som har med det att göra som det tar tid. Till att börja med så ska tryckeriet ha plats i sitt schema. Finns det femtielva saker före så får man gott vänta femtielva saker.

Sen ska man faktiskt få den där platsen: det kan ta sin tid att leta upp ett tryckeri som a) är billigt, b) har plats i schemat, och c) klarar av jobbet. Efter vanligt offertförfarande (specifikation, räkna på pris, offert, accept) så måste tryckeriet få originalen i tid. De ska granskas, korras, provtryckas och skickas tillbaka så att förlaget tycker att det ser bra ut. Missar man sedan sin slot i schemat på grund av något strul med tekniken (ripmaskinerna tycker inte om typsnitt eller bilder, till exempel) så får schemat läggas om. Tryckeriet tänker inte vänta på att du fixar dina filer, utan de trycker något annat så länge.

Tja, och slutligen ska en klase lastpallar köras iväg från tryckare till bokbindare och sedan från bokbindare till förlag.

Så hur lång tid kan det ta? Skymningshem: Andra Imperiet är det enda praktiska exempel som jag har erfarenhet av. Det tog ca fem veckor från original till att två lastpallar dumpades av hos mig, varav två försvann i form av tekniskt strul med PDFerna och en halv på grund av tullen.

Silver_UBBT

Veteran
CITAT"Klart det skulle vara roligare i bokform, men om detta skulle innebära att jag kan få äventyren fortare så jo, kanske.. även om 100kr kanske känns lite mycket, av ren princip... 80kr skulle kännas mer lagom, även om det inte är nåt problem att hosta upp en tjuga till. Plastmapp känns också lite dumt... skulle väl hellre se en enkel häftning eller nåt, men det kan man ju iofs fixa själv. " SLUT CITAT

Jag ser det inte som att jag betalar för en häftig bok - jag vill bara ha texten och bilderna. Det är allt. Vad du får när du köper ett äventyr är ändå inte en hög med dyrt papper, det är en persons tankar och texter, illustrerat av en annan person.

Min poäng är väldigt enkel. Det är slöseri med pengar att trycka äventyr dyrt. Jag gillar verkligen färdiga, bra äventyr, eftersom de nästan garanterar ett bra äventyr.

Gratis-äventyr är just detta - gratis. Skribenten har säkert en jättebra idé, men om man inte får pengar för det är man nite så motiverad att sitta och jobba med det i 40 timmar till. Poängen är att pengarna skribenten får garanterar ett genomjobbat äventyr.

Och texten och bilderna kan komma mig tillhanda på ett för NeoGames mycket billigare och smidigare sätt än nu.

Med det här sättet skulle många få ny inspiration att renskriva och bearbeta gamla idéer, och utbytet av äventyr skulle mångfaldigas.

Jag har själv ett NeoTech äventyr som vi precis spelat klart. Texten ligger på runt 45 sidor, men eftersom jag skrivit den specifikt för min spelargrupp skulle det krävas kanske... 30 timmars jobb att skriva om det som ett äventyr för vem som helst. Det vore kul att göra det, men inte riktigt värt tiden i nu-läget.

CITAT "Nu svarade jag lite allmänt om neogames äventyr, men just Sylfens Vrede II skulle jag nog köpa i vilken form som helst för en hundring. " SLUT CITAT

Exakt vad jag menar. Om Dan Johansson skrev allt och illustratön illustrerade, men NeoGames inte skickade det till tryckning än, skulle jag utan att blinka pynta 100:- till Dan för att få en utskriven kopia. Jag vill inte ha den häftiga boken, jag vill ha författarens litterära opus.

Äventyrsmoduler har verkligen sin plats de också, men 32 sidor dedikerat till ett speltestat och genomarbetat äventyr - me like.

-SIlver, som alltid skriver så jävla långrandigt

Silver_UBBT

Veteran
Re: Inskjut

Fan, jag rodnar här borta Hjalle =D.

Om du gillade min, så läs för allt i världen Isis Skuggfrändes journal också. Den går igenom samma händelser, men ur ett annat perspektiv. Båda ligger uppe som PDF på Marcus Linders utmärkta EON-sida.

Länkar: http://filosofica.net/rollspel/sylfensvrede/files/silversdiamond.pdf
Detta är min rollperson Silver Stridhammars krönika över Diamantäpplet.

http://filosofica.net/rollspel/sylfensvrede/files/Isis%20journal-edited.pdf
Detta är Isis Skuggfrändes journal över samma händelser

http://filosofica.net/rollspel/misc/silver/silver1.htm
Här är en liten novell som också handlar om Silver, eller Rhodri som han kallar sig här. Det var efter dessa händelser som han hamnade i Camard, där han sprang in i Lokes Vargar, kompaniet som spelade Diamantäpplet.

http://filosofica.net/rollspel/misc/index.php
Här finner ni fler EON-noveller från min spelargrupp i Växjö

En annar mycket rolig sak med tryckta äventyr är att alla spelargrupper lirar samma sak. Med gratis-äventyr, som sällan är lika bearbetade, måste SL tricksa mycket mer för sig själv. Att spela igenom samma sak gör att man sedan kan diskutera det, och vara på samma våglängd.

För SL:ar som ska spelleda vill även jag rekommendera att de läser min krönika. Se vad som blev bra när vi spelade Diamanäpplet.

- Silver, som återigen babblar på i alla evighet

Enshadi

Warrior
Tackar

Då skriver jag in en bit in i september på min almanacka innan Krigsherren kan tänkas vara ute. Lite besviken att det tar sån tid att få ut modulen, men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge, eller inte....

Tack för upplysningarn iaf.

Lindenius

Swashbuckler
Men för ända in i…

… eh… Nisse Gullikssons skägg (?)

Alltså allvarligt. Om jag liksom Neogames hade möjlighet att trycka upp mina äventyr skulle jag aldrig nöja mig med något billigt krafs. Visst, kunden får pynta 20-30 spänn mer, men ärligt talat – skulle du lägga ner massvis med tid och pengar (på illustratör etc) och sedan snåla in på det som verkligen får varan att se professionell ut (d v s papper, bindning och färgtryck)? Det är som en fin restaurang skulle hyra mästerkockar, köpa kvalitetsråvaror, laga en trerättersmiddag och sedan slänga ner allt i en hink för att spara trettio spänn i serveringskostnad.

Ju.

//erik. som är för ännu flådigare tryck på saker.

Belkor

Veteran
fart & fläkt

Om det hela bidrar till att äventyren slängs ut på marknaden snabbare så är jag på!

Jag vill nämligen hälst inte spela diamantäpplet innan fortsättningen kommer.

OCH DET VERKAR DRÖJA!

Silver_UBBT

Veteran
Re: Men för ända in i…

"Alltså allvarligt. Om jag liksom Neogames hade möjlighet att trycka upp mina äventyr skulle jag aldrig nöja mig med något billigt krafs. Visst, kunden får pynta 20-30 spänn mer, men ärligt talat – skulle du lägga ner massvis med tid och pengar (på illustratör etc) och sedan snåla in på det som verkligen får varan att se professionell ut (d v s papper, bindning och färgtryck)?"

Jag betalar gärna - priset är inte problemet. Problemet är att äventyr tydligen inte lönar sig, eftersom det är för få som köper dem i förhållande till hur många som köper moduler. Därför ser jag hellre att man skär ner på tryckningskvalitén, ingen annan kvalité, så att NeoGames tjänar stålar på äventyren också.

Färgrtryck är det ändå bara på framsidan.

Jag tänker mig en tryckning av samma typ som uppsatser vid universiteten. Det vore perfekt, och skulle (antar jag) inte kosta lika mycket som det gör nu.

Jag vill ha mer äventyr från NeoGames helt enkelt. Och särskilt vill jag ha Sylfens Vrede II. Huruvida det är glansigt papper, Keith-omslag och bindning är mig helt egalt - bara det är samma kvalité på text, bilder och kartor.

- Silver, som verkligen vill ha Sylfens Vrede II

Lindenius

Swashbuckler

Jag betalar gärna - priset är inte problemet. Problemet är att äventyr tydligen inte lönar sig, eftersom det är för få som köper dem i förhållande till hur många som köper moduler. Därför ser jag hellre att man skär ner på tryckningskvalitén, ingen annan kvalité, så att NeoGames tjänar stålar på äventyren också.
Fast… men… nu snackar du emot dig själv. Tror du Neogames ger ut äventyr som inte lönar sig ekonomiskt (eller åtminstone ”går runt”)? Menar du att de skulle tjäna mer pengar om de tog ut samma pris fastän äventyren såg ut som skit? Jag tror resultatet skulle bli att folk blev förbannade för att Neogames tog ut överpriser.

Huruvida det är glansigt papper, Keith-omslag och bindning är mig helt egalt
.
Möjligen för dig, men knappast för den stora massan. Jag tror ärligt talat många skulle sluta köpa produkterna om de inte såg professionella ut. Och framför allt. Hur många bokhandlare/andra affärer tror du skulle ta in produkterna? Det skulle vara en förlustaffär.

Jag skulle till och med kunna sticka ut hakan så pass att säga att man skulle tjäna mer på en urusel prudukt som är snyggt förpackad än en kanonbra produkt som är uselt förpackad. Vid 95% av fallen.

//erik. övertygad

Silver_UBBT

Veteran

Fast… men… nu snackar du emot dig själv. Tror du Neogames ger ut äventyr som inte lönar sig ekonomiskt (eller åtminstone ”går runt”)?
Kika runt lite på forumet här. Enligt samstämmiga uppgifter är det en förlustaffär att ge ut tryckta äventyr. Detta eftersom ungefär samma tryckningskostnad skulle kunna ge ut en modul. Moduler säljer bra, Äventyr säljer dåligt.

Menar du att de skulle tjäna mer pengar om de tog ut samma pris fastän äventyren såg ut som skit? Jag tror resultatet skulle bli att folk blev förbannade för att Neogames tog ut överpriser.
Om man skar ner på tryckningskostnaden och tog ut ungefär samma pris så skulle de, tror jag, tjäna mer pengar. Så länge det bara är trycket som de skurit ner på.

De som verkligen vill ha tryckta äventyr tror jag inte bryr som om häftiga omslag. De vill ha en annan persons tankar och idéer. Och efter äventyr är en slit-och-släng vara ser jag ringa poäng med att trycka dem lika dyrt som moduler, vilka måste hålla i all evighet.

Det är för i helvete inga pengar att lägga. Om äventyret kostar 100:- och man är fem man får alla lägga 20:-, och för detta pris får man ett välskrivet och genomarbetat äventyr som nästan garanterar ett antal trevliga möten.

Jag skulle till och med kunna sticka ut hakan så pass att säga att man skulle tjäna mer på en urusel prudukt som är snyggt förpackad än en kanonbra produkt som är uselt förpackad. Vid 95% av fallen.
You may well be right, and it TEARS ME UP INSIDE.

- SIlver, som nog faktiskt ska skriva ihop sitt NeoTech äventyr och lägga ut på filosofica

Ymir

Liten kantbaron

Det är för i helvete inga pengar att lägga. Om äventyret kostar 100:- och man är fem man får alla lägga 20:-, och för detta pris får man ett välskrivet och genomarbetat äventyr som nästan garanterar ett antal trevliga möten.
Tja, hittar du nio spelgrupper till som nappar på det där så skräddarsyr jag gärna äventyr åt er för en tusing. Några illustrationer och någon layout kan jag däremot inte erbjuda, bara kvalitativ råtext. :)

- Ymir, erbjuder sig

marcuslinder

Veteran
Ny ekonomi

Det bör helst vara speltestat och ha Neogames kvalitetsstämpel på sig. Men om det är ordnat så känns det ju genomförbart att få ihop tio förhandsköpare.

Bäst vore kanske att vidare sälja det digitalt för 50-70 kr och satsa på att tillräckligt många är ärliga. Priset på 50-70 kr är satt med tanke på att totalpriset ska bli under 100 kr, inkl. dyra utskrifter på skolan.

Frågan är ju dock hur mycket Neogames skulle kräva för att sätta sin kvalitetsstämpel, alltså namn/logo på äventyret?

Hjalle

Swashbuckler
Napp! (ANT)

Förlägg det i Västlanden och lag lägger på en hundring till. :gremsmirk:

-Hjalle, hoppas hitta åtta spelgrupper till.

Silvervarg

Warrior
Re: Napp! (ANT)

Sju, Hjalle :gremwink:
Iofs är min grupp lite död just nu... men iaf.

Silvervarg borde sova.

Dartagnan

Veteran
En fråga bara (OT)

Är bara lite intresserad av att veta hur du ska lyckas med att skräddarsy ett och samma äventyr till tio stycken olika spelgrupper.

Eller hade du tänkt att göra tio olika äventyr?

- Dartagnan, funderar bara över Ymirs arbetskapacitet!

Ymir

Liten kantbaron
Re: En fråga bara (OT)

Jadu, bra fråga. Jag menade mer, jag skriver på beställning, så länge jag får adekvat pröjs, för jag är fattig och behöver mat. Typ. :gremsmirk:

- Ymir, eller något