Brödbane
Kristallkrönikör
Det är skillnad på att själv skriva ut egna kopior och att betala någon för att skriva ut kopior, även om de kopiorna är för en själv. Om en printfirma gör det så tjänar ju printfirman pengar på någon annans produkt, utan deras godkännande.
Jag vet inte om det är ett faktiskt brott mot upphovsrätten, eller om det bara är ett sånt där gränsfall där de flesta gör valet att vara på säkra sidan.
Vad gäller diskussionerna på discord så vet jag inte om det är fria ligan som äger och driver discorden, eller om den drivs av fans med FLs goda minne. Om det är det senare kan det vara lite sisådär för då diskuteras det ju att ta fram en variant av en produkt som upphovsrättsägaren inte erbjuder. Är det faktiskt fria ligan som äger och driver servern hade jag ju snarast gissat att de bara är trötta på frågan XD
Alltså å ena sidan kan jag se argumentet att något företag kan tjäna pengar på det, men samtidigt så känns det rätt bisarrt att det skulle kunna räknas som brottsuppvigling att efterfråga utskriftsvänliga varianter.