Nekromanti [TSoY] En fråga om Harm

Dimfrost

Special Circumstances
I avsnittet om Bringing Down the Pain i TSoY nämns det att man kan tjäna på att gå in i BDtP om man har fått Harm, eftersom Harm "skakas ut" efter BDtP. Problemet är att jag har fått intrycket att man bara kan få Harm i BDtP och inte i andra konflikter. Okej, det finns några undantag i världskapitlet (gift och den trefaldiga magin), men de är just undantag också. Har jag missat något, eller är det Clinton R Nixon som är ute och cyklar?

(Jag har inga sidreferenser eftersom min bok är utlånad till den råzah hesten och jag inte orkar leta i SRD:n, var det nu är den befinner sig.)

/Dimfrost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nja.. Om du först har fått en massa harm i en BDtP, så kan du ju gå in i en ny senare och ge dig/vinna för att kunna skaka ner.

Dimfrost

Special Circumstances
Men skakar man inte ner efter varje BDtP? Tjänar man på att få skaka ner en gång till, liksom?

/Dimfrost

wilper

Jo. Men det är mycket billigare att läka låga harm med pölarna. Så då läker man dem, sen ger man sig in i en ny BDtP, avslutar den, och skakar ner.

Och då kan man läka de tidigare dyra harm som nu plötsligt är billiga.

Dimfrost

Special Circumstances
Aha! Jag anade att det kunde vara så när jag skrev mitt förra inlägg. Tack för hjälpen då. :gremsmile: Det kunde nog ha varit lite tydligare förklarat att det var som åsyftades med rådet att ge sig in i BDtP för att få skaka ned Harm, tycker jag.

/Dimfrost

wilper

På det hela taget är TSoY lite luddigt skrivet tycker jag. Det är smidiga ideer, men de är inte lika smidigt presenterade.

Dimfrost

Special Circumstances
Jodå, men jag skulle absolut inte sträcka mig lika långt som Ackerfors som hävdar att spelet är helt omöjligt att förstå sig på. :gremgrin: När jag läste igenom reglerna igen under julen (jag har läst dom för något år sedan innan, bara) tycker jag att jag begrep mig på det mesta, och dessutom gillade jag det mer än tidigare. Vi får nog ta och testa det någon gång.

/Dimfrost

ikaros

Warrior
Det finns ett exempel i boken på att sl kan ge konsekvenen av att misslyckas med att skriva en ballad om baronen skulle kunna vara 4 i harm (reason) och att bli bannlyst från hertigdömen. Så man kan ju uppenbarligen få harm utanför bdtp men som spelare kan man ju alltid välja att avstå från att slå när man vet vad som står på spel, om jag har förstått rätt.

Gillar TSOY reglerna, måste bara få spela det som det är tänkt att spelas någon gång :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Hmm, jag har för mig att det påpekas att det bara är i BDtP man kan skada motståndare ordentligt också? Det tycks ju motsäga att man kan få harm av vanliga konflikter. Och att vara hänvisad till spelledargodtycke när det gäller hur mycket harm man får känns inte så behagligt.

Jag vill inte spela det som det är tänkt att spelas, världen är så trist. :gremsmile:

/Dimfrost

wilper

STOP! Det är inte så godtyckligt.

Först bestämmer man vad som står på spel, vad framgång respektive misslyckande innebär. Sedan slår man.

Då är det helt ok imo.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, jag hade bara inte hajat att skador kunde vara insatser, men okej, jag köper väl det då.

/Dimfrost