Nekromanti [TSoY-tweak] Keys för berättelser

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
En tanke: skulle man kunna använda en key-liknande mekanism som ett sätt att få en övergripande stämning i en kampanj? Exempel jag tänker mig är en heroisk kampanj där en övergripande "key" ger XP när man utmanar övermakt för att göra det rätta, eller en stereotyp skräckfilmskampanj där man får XP för saker i stil med "iförd underkläder gå ner i källaren på egen hand". Det skulle mest fungera som ett sätt att formalisera vad kampanjen handlar om, och för att skapa en mer övergripande genrefärgning än vad individuella keys gör.

Simon

Swashbuckler
Absolut

Definitivt. Jag har velat göra så med aspekter också men inte haft tillfälle. Det enda jag tänker att man bör hålla koll på är att man inte har för många nycklar i luften samtidigt. Vi har upplevt problem med att ha mer än tre per skalle - det blir antingen för många trådar i luften eller icke närvarande nycklar, och med övergripande nycklar så ökar ju risken en smula. Om min grupp skulle testa det så skulle jag säga max tre per figur plus en generell, eller två personliga och två generella. I alla fall tills det var testat och klart att det fanns rum för fler. Var gränserna till för många går är väl säkert olika...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, det kan nog funka, i Dead of Night så fick man plotsocker om man gjorde saker som var uppenbart dåliga, men genremässiga. "Let's split up and hide in the dark."

Det svider mindre att trampa in i alla fällor om man är garanterad att få något för besväret.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Buffy the Vampire Slayer hade någonting liknande. Då man gjorde någonting för att främja storyn som var negativt (t.ex. att bli kidnappad) så kunde man få dramapoäng. Det skapade också en mindre motvilja för saker som en spelare annars stretade emot.