Ju fler kockar... [½OT]
"Jag läser aldrig skräckböcker eller någon av författarna du tog upp."
- Shame on you! Har du verkligen trippat in på rätt forum!? /images/icons/wink.gif
Arvidos: "övernaturlig skräck i klostermiljö"
Rising: Rosemarys Baby, Omen/Evil Dead, In the Name of the Rose, The Exorcist, ev. Sleepy Hollow (!?)
Påminn mig att inte komma över och äta när
du lagar mat... /images/icons/shocked.gif
Okej. För att först motivera mina val (öhm.. kanske skulle ha gjort det från början /images/icons/crazy.gif);
In the Name of the Rose är en självklar grundplåt för vårt (!) äventyr, där har du mysteriet (på gränsen till övernaturligt), miljöer (skitigt, men samtidigt heligt) och isolationen. Även SLP-modeller finns här.
Fortsättningen med
The Exorcist ger oss en övernaturlig skräck med "verkliga" grunder (nåja); inte något som ligger "over the players heads".
I
The Ninth Gate får vi ytterligare miljöer. Dessutom tillkommer mer mysteriekänsla och en situation som går från "mundane" till någonting ur spelarnas kontroll.
Med
Hellraiser får vi den surrealistiska känslan. Vid återblick kan kanske
Dark City kan vara ett bättre alternativ för det gränsverkliga, lite beroende på hur "far-off" man vill gå. Personligen uppskattar jag ett äventyr som inte håller standarden (i det här fallet ett äventyr som landar hårt i Rosens Namn).
Ur
Sleepy Hollow kan vi importera det grådaskiga och bidra till det smutsiga. Vi kan också gå ifrån "I-Rosens-Namn"-stereotypen och även flytta oss lite i tid. Vi kan också hämta fler SLP-modeller härifrån; de är bra då de är väldigt karaktäristiska och lätta att relatera till.
Det är mitt grundrecept för den här kakan.
En kommentar till dina val,
Rising: Jag kan förstå din sympati för
Rosemarys Baby framför
The Ninth Gate, men just i det här fallet har vi mer att hämta ur den sistnämnda filmen, IMHO (åsså gillar jag ju Johnny... /images/icons/wink.gif).
Evil Dead vore ju förståss en twist (om du menar den humoristisk/skräckiga sidan till filmen), men jag föredrar något "seriöst" i det här fallet.
Omen? Visst, det kan vara intressant, men de kvaliteér vi har att hämta där kan vi hitta igen i de andra nämnda filmerna. Kommer i skrivande stund på att det vore läckert med en aptitretare (haha) i form av
Ravenous. /images/icons/devil.gif
"Finns det ingen bra Kultaktig skräckfilm"
- IMHO så är "
Hellraiser: Inferno" ett Kultäventyr, punkt slut. Filmen i sig är inte särskilt bra (budget), men den är värd att se just för sin surrealistiska, drömska känsla, krokar och spikar och (kanske bäst) sitt "purgatoriska slut". /images/icons/devil.gif
"Den enda skräckliteratur jag känner till i nuläget är från Edgar Allan Poe och några lökiga vampyrnoveller från WW som en gammal flickvän bad mig ögna igenom. Ja, å så ett par Stephen King förstås och "Everville" av han, hellraiserförfattaren, vad han nu heter. Jag tycker allt har sugit förutom gamle E.A.Poe)"
- Du är verkligen inte bevandrad i skräcklitteraturen... Att ens
tänka sig läsa vampyrnoveller är ju skamligt
(eh, i alla fall om man inte läst annan bra skräcklitteratur först, som "motvikt". Då får man faktiskt läsa oerhört låga "Buffy-böcker" också /images/icons/blush.gif).
Nåväl; Poe är ju en klassiker bland skräckromantikens författare. Andra är Mary Shelly (Frankenstein) och Bram Stoker (Dracula), båda författare som "vridits" i efterkommande "mythos" kringspunnet deras böcker.
Stephen King verkar av någon anledning vara opopulär bland rollspelare på forumet, vilket jag inte förstår. Visst, han är hypad, som alla andra som blivit mainstreampoppis, men han är fortfarande
bra. Särskilt hans tidiga verk (den tid han var som mest deprimerad, alkoholiserad och "mörk", ni vet) är bra och de short-story-samlingar som finns bör inte heller missas (de är särskilt bra, då man kan ogilla vissa delar och gilla andra).
Clive Barker är lite för homoerotiskt obalanserad i sitt skrivande. Jag vet inte riktigt varför, men det mesta är på något sätt "klibbigt" och otrevligt, på ett sätt som inte är direkt skräckinjagande. Ljuspunkter finns bland hans short-story-samlingar, framförallt Books of Blood (vol. 1-6, tror jag).
Joyce Carol Oates är ytterligare en modern "mästare av det makabra". Hon är allmänt välkänd i skräckkretsar och populär. Personligen vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. So-so för det mesta, men jag måste erkänna att jag just börjat läsa hennes böcker (samma sak här; tackla short-story-samlingarna först).
Neil Gaiman har ju skrivit en del läsvärt (mycket), fast inte så mycket böcker. Neverwhere är, för mig, väldigt bra och stämningsfull. Good Omens, som han skrev tillsammans med Old-Timer Pratchett är helt enkelt ett
mästerverk (tja, jag har många sådana på min boklista). Smoke and Mirrors är en bra short-story-samling. American Gods lovar mycket, men jag har inte hunnit tackla den än (läs: läsa klart den).
Tim Powers är...
Ojdå, kom av mig lite... /images/icons/crazy.gif
"Om du får rekommendera EN bok till mig, vilken skulle du välja då?"
+
"Vad du än väljer så lovar jag dyrt och heligt att jag skall läsa den och inte döma ut skräckliteraturen som inspirationsmedium förrän jag vet vad jag pratar om."
- Bleah!
EN bok!? Gosse lilla, nu misstar du dig stort. Du har att göra med en dual-class cineast/bibliofil,
utan experience point cap (beware!) - och att be om "en" bok som tips är helt enkelt... inte möjligt. Att du dessutom formulerar det som att du ska läsa den (en) bok för att bilda dig en uppfattning om skräcklitteraturen... läser du alls!? /images/icons/wink.gif
Nä, nu ska jag inte vara sån. Det jag menar är att det är jävligt svårt att ge tips på en bra bok för en genre. Visst, jag har dussintals tips du skulle kunna plocka bland, men det är ju fortfarande böcker
jag gillar, så att du skulle se dem lika intressanta och inspirerande som jag är tvivelaktigt. Vi har ju till och med skiljda åsikter om The Shining (!) /images/icons/shocked.gif
Generellt (överanvänt i rollspelsdebatter, eller hur? /images/icons/smile.gif) kan jag rekommendera just antologier, då de ger en bred bild av skräcken som medium och har en hel del att bjuda på under kort tid. Perfekt för den som inte orkar läsa 300-sidors böcker efter varandra i ett år för att få en uppfattning om hur "skräcklitteraturen är". Några bra antologier (som jag antar att du kan få tag i) är 999: New Stories of [horror?], med William Peter Blatty och Neil Gaiman bland andra. Borderlands-serien är också intressant (publicerad av Borealis, undergrupp till WW[!]) och annourlunda i skräcksammanhang, då den ofta tar upp okonventionella approcher till skräck. Hmm.. Börja med dem och allt annat som verkar skräckartat och i antologiform, så kan du "gå vidare" från det. Kom ihåg bara; skräckförfattare kan suga i en enskild novell i en enskild antologi, för att briljera i nästa.
Titel: 999: Twenty-Nine Original Tales of Horror and Suspense
Författare: Al Sarrantonio
Förlag: Perennial (HarperCollins)
ISBN: 0380805189 (Trade Paper edition)
Och när du har gjort detta kan du tackla Pestens Tid: Den oavkortade versionen (tjockare än en bibel) av King. Den läste jag när jag hade tråkigt på en tågresa från Piteå till Stockholm (okej, jag tjuvstartade dagen innan och läste klart först i sängen där jag bodde, men det är ändå rätt starkt jobbat!). /images/icons/wink.gif
[color:red]
- §eraphim.</font color=red> Läser böcker. En hel del faktiskt. Alla spelledare borde väl ha studerat Sun Tzu?