Nekromanti Tunga fordon och motmedel?

Hellectrician

Veteran
Jahaja... detta har kanske redan varit uppe för diskussion, men jag måste bara fråga. Finns det ett befintligt regelsystem för bepansrade fordon och tunga vapen? Om "nej" på föregående fråga så undrar jag specifikt angående ett antal saker:

Hur mycket SKY har ett Stridsfordon 9040 IFV? Eller en Stridsvagn 122 Leo 2?

Hur mycket PEN (och skada) gör ett Pansarskott m86 HEAT? (ska penetrera 42 cm "pansar". (slpsgr 86) ). Eller ett Granatgevär m48, med spårljuspansarspränggranaterna m66, m75 eller spränggranaten m58?

Hur stora framsteg har militärväsendet gjort på 60 år? Är vi överhuvudtaget i närheten nu? Anledningen till att jag frågar är pga att merdelen av bilderna i grundboken och offensiv är av "nutida" soldater.

Kvalificerad gissning någon? :gremsmile:

Bastardo

Swordsman
Hur mycket SKY har ett Stridsfordon 9040 IFV? Eller en Stridsvagn 122 Leo 2?

Jag skulle gissa på att en Strv122 har ungefär (mot RSV):

Torn (front): 1750-1800mm RHAe = cirka SKY [35-37]
Torn (tak): 150-200mm RHA = cirka SKY [16]
Torn (sida): 400mm RHAe = cirka SKY [18-19]

Vagn (front): 750mm RHAe = cirka SKY [23]
Vagn (sida): 520mm RHAe = cirka SKY [20]

Strf 9040 uppskattning:

Torn (front): 150-250mm RHAe = cirka SKY [16-18]
Torn (sida): 100-150mm RHAe = cirka SKY [14-15]

Vagn (front): 150-200mm RHAe = cirka SKY [16]
Vagn (sida): 100mm RHAe = cirka SKY [14]

Jahaja... detta har kanske redan varit uppe för diskussion, men jag måste bara fråga. Finns det ett befintligt regelsystem för bepansrade fordon och tunga vapen?

Jepp, jag har gjort ett inofficiellt system där även vapen och ammunition är konverterade till Neotechs spelsystem, materialet heter "Rekylfria vapen" och den nyaste versionen finns att ladda ned från min hemsida... (se nedan)

Hellectrician

Veteran
:gremlaugh: Tack så jättemycket! Modulen verkar asbra, jag har bara bläddrat igenom den, men den verkar täcka allt man vill veta, typ!

Jag kollade lite på din sida och gerilla-modulen oxå, jag blev djupt impad. Du håller ju i princip samma klass som neogames själva!

En liten fråga på slutet så här bara... hur har du tagit reda på materialtjockleken till leo2? enl. SoldF's hemsida är det "hemligt"?

Bastardo

Swordsman
Länktips!

hehe, tack tack! Kul o höra att du tyckte om dem!

Jag läste också det där på soldf, som tur var har jag andra källor att utgå ifrån :gremwink:

En bra sida med pansartjocklekar, penetrationsvärden osv är:
Tank Protection Levels

Skarek

Veteran
Re: Länktips!

Jag läste också det där på soldf, som tur var har jag andra källor att utgå ifrån
Hmmm... Är det hemligt så är det hemligt. Handlar inte om att det bara är svårare att få veta det, utan snarare att det är förbjudet att berätta om det. (om det nu inte internationellt är öppen information).

Därför är ditt argument klart felaktigt. Är det hemligt är det förbjudet att skriva ut tjockleken, även om man kommit över den. Oberoende om det är en rollspelsmodul eller en rapport till Usa:s försvarsdepartement...

Är informationen internationellt öppen så gör det la ingen skillnad, dock är den fortfarande hemlig i Sverige, vilket ger en intressant paradox. Man kan få tag på den på nätet och överallt, men det är olagligt berätta det. Iaf när det gäller Svenska Leo:sar.

Bastardo

Swordsman

Nu är det så här att eftersom pansartjockleken är "hemlig", bygger de flesta "källor" på uppskattningar och ungefärliga beräkningar av förhållande mellan konstruktion, kvalitet och viktförändringar...

Det behöver därför per automatik inte vara någon som har kommit över den faktiska pansartjockleken. Istället är skyddsvärde (och motsvarande tjocklek i RHAe) uteslutande en noggrann sammanställning av data och beräkningar från flera olika experter på beräkningar av sådana siffror.

Dessa beräkningar kan vara ytterst sanningsnära, eftersom man har ett helt 1900tal av pansarstrider, design och konstruktioner att erfara från =)

Om jag därför vill göra en förteckning över skyddsvärden (eller tjocklek), kan jag publisera detta värde därför att det helt enkelt är en uppskattning, och yttrandefriheten tillåter mig faktiskt att göra en sådan, precis som att jag kan ha en åsikt om "ubåtskränkningarna" även om "information" om dessa annars är hemlig >

Är det hemligt så är det hemligt. Handlar inte om att det bara är svårare att få veta det, utan snarare att det är förbjudet att berätta om det. (om det nu inte internationellt är öppen information).

Jag förstår inte vad du avser här.. "internationellt öppen information" ?? Hur definierar du detta? Så om ryssarna ex. på en av sina pansarskyddsfabrikshemsidor publiserar en tjocklek av Leopard 2 Strv122 öppet (som de i sin tur kan ha fått från underrättelsekällor och därmed kan vara riktiga) är det helt okej att publisera materialet även på min sida? Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med dina argument..

Skarek

Veteran

Jag vet itne riktigt vad jag ville komma heller. Tyckte mest det lät konstigt när det skrevs att pansartjockleken var hemlig... men jag har mina källor så jag vet den. Så kan man inte resonera. Bara för att det står hemligt på Soldf och man har kommit över uppgifterna så kan man inte sprida dem.

Problemet med hemlig information är att det ofta är svårt att veta om den "fortfarande" är hemlig. Leon byggs inte av Sverige. Det är möjligt att andra länder inte sett det som relevant att ha pansartjockleken hemlig och därför publicerat uppgifterna om den. Då är frågan hur hemliga uppgfterna är i Sverige. Iom att vagnen troligen i stort är den samma...

Ett annat läga som jag själv stått inför var en sak som det var hemligt att det fanns till en maskin. Dock visas denna saken upp på alla PR-bilder. Man behövde inte vara så kunnig för se vad det var. Men ändå fick vi inte nämna saken och den fanns inte officiellt, men 90 % av PR-bilder fanns den med på och ofta nästan extra exponerat. Hur "hemlig" skall man se en sån pryl ???

Bastardo

Swordsman
"hemlig" ??

Först vill jag poängtera att Soldf.com inte är en officiell sida för varken försvarsmakten eller producenten för stridsvagnen Leopard 2 S ifråga. Därför kan beteckningen "hemlig" även innebära att det bara är svårt att få tag på någon säker siffra, inte kanske per automatik för att det är olagligt enligt någon officiell hemligstämpel>

Soldf har även refererat till "worldwide equipment guide" som källa, där man har ett värde på den ursprungliga Leopard 2A4 (Strv 121), vars pansar också klassificeras som "hemlig" av vissa, typ antagligen producenten Krauss-Maffei Wegmann och flera försvarsmakter (inklusive den svenska), fast uppenbarligen inte den amerikanska försvarsmakten.. Det skulle vara likadant som att Sveriges försvarsmakt skulle gå ut med uppgifter om den idag "gamla" amerikanska M1 stridsvagnen, vilket skulle väcka uppmärksamhet i USA, där dess pansartjocklek och konstruktion fortfarande betraktas som hemlig>

Just stämpeln "hemlig" beror helt enkelt bara på vem man frågar och jag tycker vi lägger ner detta nu då det börjar bli löjligt och inte längre har någonting alls med Neotech att göra...