Nekromanti Tunga vapen = sämre S/I??

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Koboldfighter á la stav

Om man ska göra en rollperson som bara ska vara bra på en sak så ska man göra en stavkrigare. Om man gör på 'rätt' sätt så blir han überkobold! Jag har tyvärr inte KV här så ni får rätta mig om jag har fel.

Ta en stridskonst som du utvecklar själv, lämpligtvis unik eller ovanlig. Momentet ska vara stav/zoriánstav/visna. Teknikerna ska vara dubbelstöt, kvickt anfall, uppföljning, ripost, två vapen. Säkert fler också, men dessa är de enda nödvändiga. Köp två stavar (stavarnas fattning är ju 2H och inte 2X). ha minst 22 i stridskonsten, du bör ha typ 25. Ha minst 16 i STY.

Vinn Viniten i strid för att kunna utnyttja den optimalt. Börja med fyra kvicka anfall utan svårighetsökning (två stavar + dubbelstöt) gör sedan två dubbelstötar med varje stav (Ob5t6 eftersom man har ett extra anfall med hjälp av sin andra stav, sedan gör man ett anfall till med vardera stav och gör alltså då 4 anfall. Två av afallen är utan svårighetsökning och de två andra gör sammanlagt samtliga anfall två nivåer svårare.) Då är du uppe i sammanlagt tolv anfall. Din motsåndare kommer antagligen bli tillbakaknuffad av någon av dem, vilket gör att du kan sätta in ytterligare fyra stötar i din motståndare.

Tada! Någon miss? Ni kanske säger att man inte kan kombinera dubbelstöt med kvickt anfall/uppföljning, men då borde det ju stå, eftersom det står att man inte kan kombinera Kross och dubbelstöt.

Mvh Victor Palm...

...Som illa kvickt måste komma på någon ny regel, innan någon av hans spelare läser detta inlägg :gremlaugh:.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Re: Koboldfighter á la stav

Jag skulle göra dubbelstöt omöjlig med enhandsfattning, dessutom skulle SI bli lägre med en hand. Dessutom skulle jag kräva att rollpersonerna var en bit över två meter för att kunna hantera staven ordentligt i en hand.

Och kvickt anfall är onödigt. Snabbt fintanfall funkar lika bra. +Ob2T6 för försvararen +Ob1T6 för dig (dock inget teknikslag och bara -Ob1T6 i skada istället för hälften, iofs räknas det som en handling, men det är väl bara realistiskt?)
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Koboldfighter á la stav

Självklart tolereras detta inte i min spelgrupp heller, men enligt reglerna så går det ju. Då skulle man göra en skada på Ob60t6 på en runda! (Ob1t6 grundskada, Ob1t6 vapenskada, Ob2t6 i skadebonus) Anledningen till att det inte blir Ob64t6 är att de första fyra anfallen måste räknas som snabba.

Mvh Victor Palm...

...Som drömmer vidare...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: Felfel ,-)

Två fel.

Kvickt anfall kan bara göras en gång per runda.

Uppföljning kan bara göras en gång, efter det första anfallet, i en runda.

När ni läser teknikerna så se dem för vad de är. De är inte gjorda för att skapa "killer-komboz". =)
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Men...

Borde man inte kunna göra två Kvicka anfall om man har två vapen? Du kanske skulle kunna beskriva hur ett Kvickt anfall egentligen genomförs, så slipper man undra?

Men även om man bara kan göra ett kvickt anfall per runda, så kan man göra tolv stötar på en runda, eller Ob36t6 i skada :gremtongue:.

Mvh Victor Palm...

...Som måste ladda ner ICQ nu.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: Nashgaragh

Nej, det står att man får göra exakt ett anfall före de övriga.

Man kan göra massor av attacker per runda. Om man vill. Om man vill riskera att fumla sig själv till döds. Om man tillhör bland de tre bästa i hela Mundana på att slåss.

Om man gör ett, två, tio eller tolv, eller tjugo, spelar ingen större roll. Är det det som är kul rollspel för er så är det bra att ni har hittat er form.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Nashgaragh

Jaja... Jag får väl lita på ditt ord :gremlaugh:.

"Om man gör ett, två, tio eller tolv, eller tjugo, spelar ingen större roll. Är det det som är kul rollspel för er så är det bra att ni har hittat er form."

Nej, detta är inte vad jag tycker är kul med rollspel, vilket jag indirekt skrev i mitt förra inlägg. Dessutom hade denna fyrasekundersperiod tagit ungefär en halvtimme att spela igenom, därför råder jag spelare att bara göra ett anfall per runda i en ev strid.

Mvh Victor Palm...

...Som ger vika för Eons skapare.
 

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Re: Tunga vapen = högre S/I på första siffran

Tunga vapen har högre S/I på den första (anfalls-) siffran.
 
Top