Nekromanti Tunna väggar??

Nix Of Nine

Veteran
En liten by utanför Storstaden i mellersta Ingenst
Tänk er detta scenario:

En mycket snygg och välformad kvinna klättrar in genom ett fönster iförd en mycket tajt svart läderdress... Hon går igenom en hall och kommer fram till två dörrar.. Hon vet att i bägge dörrarna finns det två "fulingar" och det finns dessutom en dörr mellan dessa två rum.. alla fyra vakterna är lika upptagna med att titta på teckningar av nakna tirakmorsor, när våran lilla brud kommer in i rummet.. Ingen av "fulingarna" ger ett ljud ifrån sej och snabbt och effektivt blir dom två huvuden kortare... Och så frågan: Kommer dom andra två fulingarna att höra detta?? Jag utgår från att dom är i ett "normalt" hus och inte i ett kinesiskt hus från 1700-talet...

Om de är vakna kan de väl få¨slå normala hörslag? Verkar väl lagom?

...jag är inte riktigt säker på vad hennes utseende hade med saken att göra, men det var en trevlig inledning.

Om det är bäst för äventyret att de inte hör det så kan du väl bara säga att de inte gör det. Det är dock godtycklighet och det pysslar vi inte med.

Nix Of Nine

Veteran
tack för tipsen :gremsmile:
jo jag tyckte själv att inledningen vart ganska fin :gremsmile:

jobbar för tillfället med en tjej ( råkade ut för ungefär samma sak, där hos fullkomligt slaktade typ 10 vakter (inte på en gång...))
denna tjej ska mina RP sen stöta på typ inne på en pub eller nåt och ALLA vet vem hon är utom RPna som ganska snart får höra om alla otroliga grejer hon gått igenom... Hon har för tillfället 13 i stridsvana... är det typ rekord mycket eller bara lagom för en sjukt smidig tjej som gillar att skära halsen av rika män och deras vakter med ett storsvärd??

Har inte kommit på nåt namn till henne än... förslag??

13 i stridsvana...
Om man ska de mer heroiska personerna på Mundana så kan man säkert hitta 25 i stridsvana. En av våra Rp (som har genomlevt absurda mängder äventyr) har 19.
En erfaren soldat borde ha 14 ungefär. Tycker jag.

Är det inte svårt att spela en person som inte har ett namn? Jag tycker att så mycket av personligheten sitter i namnet...man vill kunna skryta om sig själv också. Svårt utan namn. Cecilia är ett bra namn. Bodil är ett annat.

Nix Of Nine

Veteran
men själva grejen med den här tjejen är ju att ingen av spelarna vet om henne... hon är en SLP och jag "spelar med mej själv" för att komma på lite småroliga saker som hon gjort... men om en erfaren soldat har 14... så kanske jag ska öka den lite Mowahahahaha (ett ondsint skratt... lamt) och hon ska antingen hjälpa RPna eller göra livet surt för dom... När ger du Stridsvana till dina spelare och hur går du tillväga??

enligt regelboken (som jag uppfattade det) så ska man vid "fara" få sätta en liten plutt vid stridsvana och vid slutet av spelmötet så får man en chans att höja det.. OB3T6 över stridsvanan så höjer man den ett steg...

Enligt regelboken får man förbättringsslag i stridsvana varje gång man vinner en strid. Vilket är ganska fånigt, man kan ju lära sig mycket av att få däng. Sen får de inte kryss om situationen var fånig, vanlig, banal...det måste faktiskt vara strid när man har högt i stridsvana för att man ska kunna lära sig mera...

Jag har en SLP som är en kvinna. Som hjälper till ibland, och bråkar en del...de har känt varandra i 5 år nu (i spelet), så hon har blivit nästan som en RP. Första gången de möttes bröt hon handen pån RP. :gremgrin:
Hon har dessutom lurat dem på pengar, sagt att hon ska döda en av dem, och överhuvudtaget bråkat en hel massa. Nuförtiden är de ganska såta vänner. (eller mer än så i ett fall)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ljud av att ramla

Folk gör en jäkla massa ljud ifrånsig när dom faller ihop.
Det är därför man brukar ta tag i kroppen innan den dunsar ner i marken, fast det kan ju förståss vara lite svårt om man har på sig en tajt läderdre..
*host*
Det kan vara lite svårt om man ska ta hand om två personer samtidigt.
Dessutom så är det jättesvårt att ha ihjäl någon ljudlöst utan att hålla handen för munnen om man ska vara realistisk.
Fast orealism i all ära :gremwink: Det kan vara mycket roligt det också (även fast jag är något av en realismfanatiker).

Allt det bästa.
/Naug

Nix Of Nine

Veteran
orkar du skriva lite mer om henne??
typ attribut och sånt...
verkar vara en spännande brud.. fan hatar att beskriva känslor och sånt... en av mina RP har blivit kung (tillfälligt) och "äventyret" att lära känna sin blivande maka gick till ungefär såhär:

"Ja, du sitter vid ett såntdär sjukt långt långbord och... äter middag med henne"
"hmm, jo, ja, du, vi gör såhär: Vill du ligga med henne?? vi hoppar dit istället..." osv. Jag orkar fan inte med känslor och sånt... Möjligtvis dom känslorna man får när en tirak kommer med en nästan löjligt rostig kniv och kör upp den i en öppning där solen inte lyser så många gånger per år, och man börjar blöda av bara fan...

Nix Of Nine

Veteran
Re: Ljud av att ramla

jo men några tog hon emot innan dom säckade ihop... men det vart för mycket slit så hon låter dom istället spela en liten melodi när dom dunkar ner i marken. Och ibland är det så att personerna som blir anfallna inte kan skrika,gny eller vad för läte dom nu kan tänkas ge ifrån sej, eftersom huvud saknas...

Demiurg

Warrior
Re: Ljud av att ramla

Om hon kapar huvudet bör hon se till att detta inte dunsar i golvet, det skulle låta väldigt högt. Tänk dig att släppa ett vanligt standardvedträ i golvet i ett hus mitt i natten. Vem hör inte dunsen? Och skall hon fånga huvudet bör hon fångar kroppen också, för den låter en massa också. I synnerhet som de flesta råbarkade vakter brukar ha ringbrynja och plåt och annat skräp på sig, för att se lagom onda ut.

De flesta glömmer hur tyst det är på nätterna. Hur är det när du ligger och skall sova? Plocka bort i princip ALLT brus, för bilar på vägen 700m bort hörs, datorn surrar i ett hörn, kylskåpet surrar och knäpper i köket, vattnet i elementet väser, ledningarna brusar. Ingenting av dessa finns i Eon, så när det är tyst så är det verkligen TYST. Du kommer höra hennes läderdräkt knarra på flera meters håll, för att inte nämna att såvida inte gångjärnen i dörrarna är dvärgsmidda mästerverk som smorts med olja från den heliga pärlemorolje-spindeln så kommer de att knarra.

Men nu är det rollspel vi spelar. Då bryr vi oss inte om realism på det där sättet. Kör matinéstilen. Bara om hon gör en massa väsen av sig kommer det höras, annars är det lugnt.

Se det som det är på film eller oftare i tv-serier. Två personer kan prata väldigt högt med varandra, normal samtalston, och en tredje person stående en och en halv meter bort, är helt ovetande om vad som sägs.

Pendragon

Swashbuckler
skära halsen av rika män och deras vakter med ett storsvärd
Inte för att vara sån... men hade inte en kniv varit mer praktisk för ändamålet?`Storsvärd är ju knappast diskreta... för att inte tala om vilket det helvete det bör vara att klättra in genom fönster med 150cm svärd på ryggen utan att fastna... :gremlaugh:

/Joel

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ingen pappersvägg

Som [inlägg= 352386]Demiurg[/inlägg] säger - i ett hus från förindustriell tid, på natten dessutom, är det tyst på riktigt, i en bemärkelse moderna människor knappt förstår om de inte legat ute på en fjällplatå. Och jag kör inte på matinéstilen - om hon inte är fruktansvärt elit och dämpar kropparnas fall på något sätt så kommer det att höras att de slår i marken. Det är blott en fråga om hur tunna väggarna är, och huruvida vakterna är döva eller inte. Som ren kuriosa kan nämnas att kineserna inte använde pappersväggar på 1700-talet - det har alltid varit japanernas område.

Att hugga av folks huvuden verkar vara ett ganska konstigt sätt att lönnmörda folk på, för övrigt. En snabb stöt i bröstet eller att snabbt snitta upp strupen vore både lättare, tystare och effektivare, alltså.

- Ymir, besserwizzer

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Äntligen

Att hugga av folks huvuden verkar vara ett ganska konstigt sätt att lönnmörda folk på, för övrigt. En snabb stöt i bröstet eller att snabbt snitta upp strupen vore både lättare, tystare och effektivare, alltså.
Ah, äntligen någon som tar upp det fåniga fenomenet. En lönnmördare torde ju eftersträva det enklaste, snabbaste och tystaste sättet att avliva sitt offer. Det där med halshuggningar, den klassiska "handen-för-munnen-och-kniven-dras-över-struphuvudet" och andra tidskrävande och svåra manövrar känns tämligen fåniga.
De jag känner som har insikt i hur man tar livet av folk utan skjutvapen brukar förespråka att man kommer bakifrån och slår in kniven i halsen från sidan. Det låter rimligt i mina öron. Och, nej, jag känner inte några lönnmördare. (bäst att förtydliga detta :gremgrin:)

/Ulven

Tegrevan

Veteran
Storsvärd...

...och lönnmördare går inte så bra ihop enligt min mening, åtminstone inte om det ska användas i tjänsten. Som lönnmördare då. Mer raffinerade metoder som pianotrådar (motsvarighet i Eon?), förgiftade dolkar, blåsrör eller giftiga insekter som läggs i offrets underkläder när de sover är väl att föredra? Annars är det ju lika bra att konstrurera en krigare som har som hobby att smyga in i folks hus och klyva dem i små delar. Mycket små delar.

Vad gäller Stridsvana kan du egentligen tilldela vilket värde som helst - det är en SLP. Har en rollperson som har överlevt ungefär två år i spel nu och det har varit mycket strid involverat, både fältslag och annars. Då det är en vapenmästare började jag spelet med 13 och har nu lyckats få 17 efter ett STORT antal förbättringsslag. Är det egentligen strid när man smyger på någon och (som i fallet var här) avskiljer deras huvud från halsen? Skulle inte vilja se det så.

Man kan vara mycket framgångsrik som lönnmördare utan att ha ett högt värde i Stridsvana. Har en lönnmördare i samma spelgrupp som vapenmästaren (nämnd ovan) befinner sig i. Han har efter några månader, både i spel och IRL, hamnat på tvåsiffrigt i Stridsvana. Inte för att han ville det men vi andra har dragit med honom in i många situationer där han hamnat i strid, vilket han knappt gjort innan. Som framgångsrik lönnmördare låg han på en stridsvana kring 7, men lyckades ändå genomföra de uppdrag han antog sig.

Så, ge inte din kvinnliga lönnmördare som låter som en riktig kul karaktär för mycket krigardrag. Vore synd att "förstöra" en i övrigt så intressant spelledarperson med att få henne mer krigarlik.