Nekromanti Tunnland

Varg

Veteran
Jag undrar hur det är tänkt med den "obrukbara marken" i en förläning.
Man har ju skogsmark som man kan avverka och även landröja för uppodling. Men som jag förstår det så är det ju så att det även finnes vildmark i en förläning. Går denna att landröja eller är det så att det enda som går att göra odlingsbar mark av är den nuvarande skogsmarken.
Detta innebär att det maximala tunnlandet du kan få ut är befintliga tunnland för dina gods + den ursprungliga skogsarealen.

Eller så väntar man i 10 år då har skogen ökat med ca 15% och då kan man avverka och få jord till sin gård utan att minska skogsarealen.
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Ytterligare en sak är jag lite inresserad av. Binäringar som olivlundar, druvfält och fiskdammar. Måste detta göras på den befintliga godsarealen eller kan man helt plötsligt använda vildmarken till detta.

Jag vet att man kan göra egna regler för detta, det är gjort. Men hur det är tänkt är jag nyfniken på :gremblush:).

/Varg

Krille

Super Moderator
"Man har ju skogsmark som man kan avverka och även landröja för uppodling. Men som jag förstår det så är det ju så att det även finnes vildmark i en förläning."

Finns det brukbar mark i närheten av en by så är den brukad, antingen för skogsbruk, jordbruk eller binäringar. Så vad du hittar är ett fläckmönster: all mark i närheten av en by som kan och får odlas är odlad, ut till en viss radie. Sen är det ett mellanrum med vildmark till nästa by (dock inte särskilt mycket, om ens någon), som har en fläck med odlad mark runt omkring sig.

Orsaken är att det är opraktiskt att bruka mark som ligger för långt från byn. Det tar för mycket tid och kraft att släpa verktyg till och från avlägsna åkrar och skördar från dem. Istället brukas de som mest för vallning av boskap, som är mer resurssnålt. Istället för femtielva bönder, var och en med en kasse verktyg och kärror och gud vet allt, så behövs bara en vallpiga och en fårhund.

Eventuell vildmark ligger såpass långt från alla bosättningar i närheten att det verkligen är vildmark. Det enklaste sättet att odla upp det är att vänta i några generationer, så att folk hinner flytta ut dit, starta nya byar, öppna nya åkrar etc.

"Binäringar som olivlundar, druvfält och fiskdammar. Måste detta göras på den befintliga godsarealen eller kan man helt plötsligt använda vildmarken till detta."

Jag skulle lägga det på befintlig godsareal, av just ovan nämnda skäl. Vildmarken ligger för långt bort för att det ska vara praktiskt att odla upp den, ens för binäringar, utan att faktiskt bosätta sig där. Och det tar som sagt var ett par generationer.

King Kromm

Hero
Detta kanske inte har helt å håller å göra med denan tråd, men uppkomst av nya byar... för jag menar, det kommer la upp nya "då och då", nån som har någon idé på hur man kan styra detta??

Varg

Veteran
Om befolkningen ökar under några år så kan man ju vid tex 25% ökning skapa en ny by.....

/Varg

King Kromm

Hero
låter dumt, för vad är det som säger att en stor del av byn helt plötsligt får för sig att flytta?

Nä, nu har vi massa släkt å skit här, i en vacker och väcande by som snart kanske kan ta sikte på ett stadsprivelegie, nä nu sticker vi!! Låter lite fel...

cernael

Warrior
låter dumt, för vad är det som säger att en stor del av byn helt plötsligt får för sig att flytta?
Tja...kanske att det börjar bli alldeles för långt att gå till åkern varje morgon?

/Cernael san

King Kromm

Hero
Så då flyttar man helt? Nä... iofs e jag med på va du menar, men bara för att en enstaka familj flyttar lite avsides, vilket flera säkert redan gjort, så blir det ingen "ny" ny...

Krille

Super Moderator
"Nä... iofs e jag med på va du menar, men bara för att en enstaka familj flyttar lite avsides, vilket flera säkert redan gjort, så blir det ingen "ny" ny..."

En, nej.

Men betänk följande: västra halvan av Snöby upptäcker att de går omkring två timmar varje dag bara för att komma bort till fälten. En familj beslutar sig således för att parkera sig därborta i herdestugan, som råkar ligga en kvart från de åkrarna, de dagar då man ska arbeta på just de åkrarna. Herdestugan är ju egentligen till för att vallpigan ska ha någonstans att sova i när det regnar och hon går i vall därute på ängarna, men vafan, hon blir säkert bara glad för lite sällskap. Andra familjer upptäcker att det var en bra idé och smäller upp ett par övernattningsstugor därute, i samma syfte.

Plötsligt upptäcker de att de där stugorna som de övernattar i ligger läbbans nära ängs- och skogsmark som inte används. Och när de ändå är där ute så... tja, varför inte bruka den marken också?

Efter några år så finns det ingen större mening för familjerna där ute i väster att gå in till byn igen, så de stannar kvar två timmar från Snöby. De har säkert hunnit bygga en ordentlig väg, och en lada till, och gräva en brunn också... så plötsligt har det uppstått ett Västra Snöby.

Länsherren klagar inte. Han kan numera ta upp skatt från två byar i samma socken.

Varg

Veteran
Precis så som jag tänkte, men inte kunde uttrycka då jag inte kände till att det var på gång ii Snöby :gremblush:)

/Varg

Tavili

Veteran
Detta skulle man ju kunna sponsra som länsherre om man har gott ställt i förråden. För eller senare ger det ju avkastning i form av skatt. Har för mig att man i Pendragon kunde göra så. Kostade ju i och för sig skjortan men var ju bra för ens arvinge.