Nekromanti Tur? Eller bara ännu mer tur?!

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Finns det nån här som tror på att en av mina spelare har extrem tur med (Ob)tärningar? Det är iaf sant. När han skulle slå fram enheterna till sin familjenäring (slaget är på Ob1T6+1, och anger enheterna man får på färdigheten) fick han över 300!!! Och jag satt brevid och övervakade honom...

Någon annan som har problem med "super-extrem-turgubbar"? Nån bra idé på hur man kan förhindra sånt (hans senaste RP fick så många enheter över av det där slaget så hans magi-färdigheter - han var magiker - låg på FC 20 allihopa)? Problemet är att han blir gnällig om man säger att han inte får så många enheter (jobbigt gnällig alltså)...

Faralor

Veteran
jag har en polare som har nästan haft sån tur men det var dock inte på nått viktigt slkag han slog absurtdet var när han slog sin familj som det vart absurthans bröder o deras barn uppgick till ca 300 st

Emil

Hero
Upplys honom om reglerna...

Problemet är att han blir gnällig om man säger att han inte får så många enheter (jobbigt gnällig alltså)...

Det är väl bara att upplysa honom om att man enligt reglerna inte får ha mer än 15 i någon färdighet när man börjar spela. Och eftersom de framslagna enheterna var öronmärkta för att höja en specifik färdighet så går de överblivna enheterna dessutom förlorade.

/Emil

Lord Renisis

Warrior
Re: Upplys honom om reglerna...

DEt är ingen regel.
Det står "En färdighet bör inte höjas över 15 när rollpersonen skapas".
Jag ser inte det som en regel den Power gamer som jag är :gremgrin:

Azk3r

Veteran
annars kan du säga att det e en bugg i systemet o helt ologiskt att kan ha lärt sig så mycket under sin uppväxt.

fusk

Warrior
"In my experience there is no such thing as..."

... Luck"
-gubben i star wars :gremlaugh:
Nej, det finns inget sådant som "tur" bara något som kallas "kreativt kastande av tärningar" a.k.a "fusk". :gremsmile:
Vill du dra ner på turen? Investera i glas som är vadderade på insidan med tyg som ni använder för att kasta tärningen ordentligt och se till att alla slag övervakas gemensamt av gruppen. Jag lovar att "turen" kommer rinna ut i sanden.
Men tänk på att om du gör så, så måste ni antagligen omvärdera en hel del saker i erat spelande.

Faralor

Veteran
Re: "In my experience there is no such thing as..."

liten fråga bara läste du hela inlägget? det var SL som stod bredvid o övervaka det slaget. och jag kan säga att om han nu hade slagit värderna hemma och ville fuska så skulle han inte ha sagt att han fick så mycket där.

om jag inte räkna helt fel nu så borde odsen vara ungefär 1,2*10¨-33 ppm för att han skulle lyckas med det o som du ser så finns den chansen måva att den inte är stor.

fusk

Warrior

Ja, jag läste hela inlägget. Jag kan ha tolkat det fel men så här ser min tolkning ut:

"Finns det nån här som tror på att en av mina spelare har extrem tur med (Ob)tärningar? Det är iaf sant."
Här säger han att en av hans spelare har extrem tur.

"När han skulle slå fram enheterna till sin familjenäring (slaget är på Ob1T6+1, och anger enheterna man får på färdigheten) fick han över 300!!! Och jag satt brevid och övervakade honom..."
Här ger han ett exempel på det.

"Någon annan som har problem med "super-extrem-turgubbar"?"
En fråga som jag inte svarade på.

"Nån bra idé på hur man kan förhindra sånt"
Fågan som jag valde att svara på.

"(hans senaste RP fick så många enheter över av det där slaget så hans magi-färdigheter - han var magiker - låg på FC 20 allihopa)? Problemet är att han blir gnällig om man säger att han inte får så många enheter (jobbigt gnällig alltså)..."
Mer om att han har problem med att en av hans spelare har tur(rent allmänt då, inte problem med att hans spelare hade tur med ett slag en gång)

Jag svarade som sagt på hur man skulle förhindra spelare med mycket så kallad "tur", vilket värkade vara problemet. Har du slagit 300 med en tärning någon gång? Jag skulle nog säga att just i det fallet var nog problemet att dom tappade räkningen några gånger(möjligtvis även att spelaren fuskade lite grann när SL vände bort blicken).

"om jag inte räkna helt fel nu så borde odsen vara ungefär 1,2*10¨-33 ppm för att han skulle lyckas med det o som du ser så finns den chansen måva att den inte är stor. "
Öh? Orkade du räkna ut chansen för det? (Kan du skicka mig formlen eller programet som du använde för att räkna ut det, jag är intresserad av statistik på OB tärningar)

PimPim

Veteran
En god vän till mig slog 54 på Ob1t6-4 när han skulle slå fram hur många syskon han hade. Det var rätt intresant kväll. Men visst kan man ha tur med tärningarn man bör dock inte glöma det faktum att spelledaren har alltid rätt att säga nej.
Problemet är att han blir gnällig om man säger att han inte får så många enheter (jobbigt gnällig alltså)...
Detta problemte kan lätt avvärjas men ett par "lyckosamma" träff och skade slag..... Jag e lessen men du får 4 extra skaddor i bröstkorgen rull rull då skall vi se hjärta hjärta lung artärblödning........ problemet löst :gremgrin:

Faralor

Veteran

jaja kan varit jag som missupfatta inlägget också jag trodde det var det tillfället han prata om
"När han skulle slå fram enheterna till sin familjenäring (slaget är på Ob1T6+1, och anger enheterna man får på färdigheten) fick han över 300!!! Och jag satt brevid och övervakade honom..."
att det var just det tillfället som var problemet, jaja så det kan bli.

jag tar nog o gör en nogrannare räkning på sannolikheten imorn eller nja senare idag blir det ju gjorde bara ett snabt överslag. Nu ska jag sova men jag tar och kontrollerar min berkning och sen återkommer jag.

fusk

Warrior

"jaja kan varit jag som missupfatta inlägget också jag trodde det var det tillfället han prata om
"

:gremsmile: Hm, jag skyller på att det är på tok för sent för att upprätt hålla en normal hjärnaktivitet ifall jag har fel.

"jag tar nog o gör en nogrannare räkning på sannolikheten imorn eller nja senare idag blir det ju gjorde bara ett snabt överslag. Nu ska jag sova men jag tar och kontrollerar min berkning och sen återkommer jag. "
Har du läst Roger s formler för sannolikheter på Ob slag? Det är hans beräkningar som ligger i grunden till statistiken i Eon2 boken. Vill du läsa om hans formler kolla på hans inlägg eller hemsida(under rollspel och sedan eon)

Hartland

Warrior
Humm.... *plockar upp kalkylatorn och regelboken*

Att höja rill 25 kostar 157 enheter... Vad kostar det per steg efter det? :gremgrin:

/Hartland - som ska sova nu

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh

" Investera i glas som är vadderade på insidan med tyg som ni använder för att kasta tärningen ordentligt och se till att alla slag övervakas gemensamt av gruppen "

Har redan ett sånt, fast jag använder det inte i spelsammanhang. Kanske ska prova på att göra det :gremsmile:

För att förhindra fuskande i min grupp så slår jag som SL nästan alla viktiga slag (såsom strider och så). På så sätt så kan jag också "modifiera" tärningarna för att undvika att mina spelares rollpersoner blir dödade efter ett par minuters spelande pga. ett välplacerat bågskott (han dör bara "nästan" eller får en bestående skada, istället för att bara dö).