Tänk på det som en attack. Du har ditt attackslag (turning check, 1d20 + Charisma mod). Detta avgör ifall du över huvud taget kan träffa (påverka) den odöde, baserat på dennes Hit Dice (här måste man kolla i en jobbig tabell). Om du slår tillräckligt bra kan du gå vidare till att göra skada (2d6 + Cleric level + Charisma mod). I stället för att räkna hit points som vid vanlig skada räknar du nu hit dice. Börja med den sämsta odödingen och räkna uppåt när du ska se vilka odöda som påverkas.
Exempel: Du är en sjunde nivåns cleric med Charisma 16 (+3) som går upp mot två shadows (3 HD var) och en greater shadow (9 HD). Du vinner initiativet och försöker använda turn undead. På ditt turning check slår du 19+3 = 22. Enligt tabellen på sidan 159 i PHB kan du då påverka odöda upp till din egen level +4 -- tillräckligt för att potentiellt betvinga samtliga odöda du har mot dig*! Därefter slår du skadan, det vill säga 2d6 + 7 (level) + 3 (Charisma). Här har du sämre tur med tärningarna och slår 4+7+3, det vill säga 14. De två vanliga skuggorna blir turnade**, men när du kommer till deras chef finns bara åtta poäng skada kvar. Eftersom den har nio hit dice kan du inte påverka den, så den går vidare till att anfalla dig.
*Jag använde upp ett tursamt tärningsslag bara för att skriva det här exemplet åt dig, så nu gör du bäst i att vara tacksam.
**Egentligen förstörda, eftersom du har mer än dubbel hit die mot vad de har.
EDIT: Gah, glömde att shadows har turn resistance. Nåja, ta bara någon annan odöd med lika många hit dice, så funkar exemplet.