Nekromanti Turn Undead for dummies [D&D]

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Är det någon som kan förklara turn undead-regeln för mig. För jag tycker att den är så sjukt krånglig. Om någon kunde förklara som man skulle förklara för ett barn så vore jag sjukt tacksam.

- Vitulv

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tänk på det som en attack. Du har ditt attackslag (turning check, 1d20 + Charisma mod). Detta avgör ifall du över huvud taget kan träffa (påverka) den odöde, baserat på dennes Hit Dice (här måste man kolla i en jobbig tabell). Om du slår tillräckligt bra kan du gå vidare till att göra skada (2d6 + Cleric level + Charisma mod). I stället för att räkna hit points som vid vanlig skada räknar du nu hit dice. Börja med den sämsta odödingen och räkna uppåt när du ska se vilka odöda som påverkas.

Exempel: Du är en sjunde nivåns cleric med Charisma 16 (+3) som går upp mot två shadows (3 HD var) och en greater shadow (9 HD). Du vinner initiativet och försöker använda turn undead. På ditt turning check slår du 19+3 = 22. Enligt tabellen på sidan 159 i PHB kan du då påverka odöda upp till din egen level +4 -- tillräckligt för att potentiellt betvinga samtliga odöda du har mot dig*! Därefter slår du skadan, det vill säga 2d6 + 7 (level) + 3 (Charisma). Här har du sämre tur med tärningarna och slår 4+7+3, det vill säga 14. De två vanliga skuggorna blir turnade**, men när du kommer till deras chef finns bara åtta poäng skada kvar. Eftersom den har nio hit dice kan du inte påverka den, så den går vidare till att anfalla dig.

*Jag använde upp ett tursamt tärningsslag bara för att skriva det här exemplet åt dig, så nu gör du bäst i att vara tacksam.
**Egentligen förstörda, eftersom du har mer än dubbel hit die mot vad de har.

EDIT: Gah, glömde att shadows har turn resistance. Nåja, ta bara någon annan odöd med lika många hit dice, så funkar exemplet.

Vitulv

Stort tack [ANT]

Men fan vilken krånglig regel det är. Onödigt krånglig.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Stort tack [ANT]

Jo, jag hoppas verkligen de ändrar den till 4e. Speciellt det där med att kolla upp tabellen för hur svåra odöda man kan ge sig på är ett onödigt moment.

Vitulv

Ja, man hade helt klart löst det på ett bättre sätt om man kört på typ Cleric level+cha modifier+d20 mot ett Will save med den odödes HD som bonus.

Typ alltså.

- Vitulv

thark

Hero
Turning i 4e

Vill minnas att det har sagt ganska explicit (kommer inte ihåg var, kan det ha varit Noonan & Mearls på D&D Podcast?) att Turn Undead är en regel som de inte var nöjda med och att det kommer att fungera helt annorlunda i 4e. (Turning är ju också, åtminstone i sin nuvarande form, ganska strulig ur en balanssynpunkt.)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Å andra sidan skulle det leda till ett jäkla rullande. Om man inte gör som i Star Wars Saga då, och använder ett statiskt "Will Defense" som funkar på samma vis som AC -- 10 ersätter det vanliga slaget med 1d20.

wallahad

Swordsman

Tror defenitivt att du är inne på något.

Cha Lev + Cha + 1d10. (+spec/feats etc.)
VS
Dead Lev + 10 + 1d6 (+spec/feats etc.)