Nekromanti Två frågor, en speciellt till Neogames!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag ska fatta mig kort.

En spelare har ett troll... ja vådårå? De är ju starkast och tuffast och... usch... nu kommer jag till poängen. Han ville ha en stor klubba. En mycket stor klubba. Så jag sa, ta en påk och kör på tung klubba några gånger.
Vart slutar det hela? Jo, klubbhelvetet gör Ob20T6 i krosskada!! Han har redan spelat med karaktären när vi hade en annan SL, men jag tycker det verkar *såhär* (sträcker ut armarna) ologiskt.

Ska jag tillåta det eller ta bort hans klubba? Vad tycker ni?



Sen undrar jag en annan sak, detta riktar sig främst till Neogames, eftersom att de har skrivit reglerna!
I Neotech fungerar det så att man kan få en skada i... säg arm, exempelvis. Säg hand, till och med. Antag att man får 50 trauma och 163 smärta i handen, då kan man välja att amputera den så att detta byts ut mot T&S från amputationen.
Bör jag införa detta i Eon, eller skiljer sig amputationerna åt väldigt mycket?
Oroa er inte för plats på formuläret - jag sätter gärna till ytterligare en sida för realismens skull!

Jag kom att tänka på nu... att göra en regelmodifikation.
Är tacksam om Neogames svarar även på detta.
När man amputerar en hand får man 10 poäng blödning. Tanken att införa följande regel slog mig:
Man kan inte få blödning som överstiger 10 i handen, och man kan inte få en blödning som överstiger 20 i armen. Man kollar bara på amputationstabellen för att se hur mycket blödning man kan ha som max i en kroppsdel.

Vad sägs?


Tack på förhand för svar.
Neogames, jag blir väldigt glad om ni tar er tid att svara på detta, då ni vet absolut mest om hur reglerna fungerar och bör fungera om man modifierar dem.

(jag har inte idats korra inlägget så det kan vara stavfel och dylikt - ursäkta för det... jag är slö... /images/icons/wink.gif)
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Ska jag tillåta det eller ta bort hans klubba? Vad tycker ni?

Jag hadde låtit han bli av med den ... antingen genom ett bud som han inte kan motstå ... Klubban mot en annan klubba ... som är legendarisk (men gjör mindre skada)/images/icons/crazy.gif
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Jag tycker inte att han ska få ha klubban, tyckeri nte ens han ska få var troll.
Mne om han nu propsar på att få ha klubban så kan du ju alltid jävlas och lägga en förbannelse över klubban.
Då menar jag inte någon liten utan något jävligt stort.
Om han säger att det går ju inte så är detj u bara att säga, ursäkta men det går inte att ha en klubba som gör ob20t6 iskadda och tro att det inte är något skumt med den.
Eller ännu bättre han kan inte använda den han är för svag, det är elakt särskillt mot ett toll som ju inte direkt är svag.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
En spelare har ett troll... ja vådårå? De är ju starkast och tuffast och... usch... nu kommer jag till poängen. Han ville ha en stor klubba. En mycket stor klubba. Så jag sa, ta en påk och kör på tung klubba några gånger.
Vart slutar det hela? Jo, klubbhelvetet gör Ob20T6 i krosskada!! Han har redan spelat med karaktären när vi hade en annan SL, men jag tycker det verkar *såhär* (sträcker ut armarna) ologiskt.

Ska jag tillåta det eller ta bort hans klubba? Vad tycker ni?


Du är spelledare. Tycker du att klubban gör för mycket skada så säg att hans förra spelledare räknade fel, den ska bara göra Ob(vad du tycker är lagom)T6.

/Henrik
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,047
Location
Göteborg
Ska jag tillåta det eller ta bort hans klubba? Vad tycker ni?



Låt honom inte spela troll överhuvud taget!!!
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Ska jag tillåta det eller ta bort hans klubba? Vad tycker ni?

Jag tycker att klubban och trollet skall bort. Om inte detta fungerar tycker jag att du skall börja fundera på vad trollets träklubba har för BRYT.
Det är sannolikt att när trollet träffar marken då det anfaller och missar avsett mål. Se marken som en försvarare och sänk klubbans brytvärde varje gång som trollet missar (låt trollet slå skada och jämför med klubbans BRYT).
Det skall lära honom att använda trädstam istället (K+Ob2T6+2). Trädstammar har 25 i BRYT.
De går helt enkelt inte sönder lika lätt som klubbor.

Kort sagt. Ha sönder den!!! /images/icons/devil.gif


Sen undrar jag en annan sak, detta riktar sig främst till Neogames, eftersom att de har skrivit reglerna!
I Neotech fungerar det så att man kan få en skada i... säg arm, exempelvis. Säg hand, till och med. Antag att man får 50 trauma och 163 smärta i handen, då kan man välja att amputera den så att detta byts ut mot T&S från amputationen.
Bör jag införa detta i Eon, eller skiljer sig amputationerna åt väldigt mycket?
Oroa er inte för plats på formuläret - jag sätter gärna till ytterligare en sida för realismens skull!


Nu jobbar ju inte jag på Neo (surprise!). Men jag tvivlar på att någon på Neo vågar svara eftersom det då skulle vara en "officiell" regeländring... /images/icons/wink.gif

Jag tycker att en så perifer kroppsdel som handen bara kan ta såå mycket trauma innan den blir amputationsklar. Om skadeeffekten mot en vanlig svenne är 30, 50 eller 200 i handen så är nog resultatet detsamma. Till slut så spelar det ingen roll om du förstår vad jag menar.

Så ja, en maxgräns på trauma för alla skadetyper i en kroppsdel, kanske kopplad till STY+TÅL/2 värdet är lämpligt. Lite beroende på kroppsdelen naturligtvis.

Smärtan känner inga gränser misstänker jag. Tills dess att kroppsdelen är amputerad (eller i så dåligt skick att den måste amputeras) så gör den nog fortfarande ont. Och kan också generera mer smärta.


Jag kom att tänka på nu... att göra en regelmodifikation.
Är tacksam om Neogames svarar även på detta.
När man amputerar en hand får man 10 poäng blödning. Tanken att införa följande regel slog mig:
Man kan inte få blödning som överstiger 10 i handen, och man kan inte få en blödning som överstiger 20 i armen. Man kollar bara på amputationstabellen för att se hur mycket blödning man kan ha som max i en kroppsdel.

Vad sägs?


Återigen så skulle jag koppla detta till någon grundegenskapskombination. Stora individer kan blöda mer från armar och ben än små (de har ju större artärer!). STY+TÅL/2 värdet igen skulle jag tro borde vara inblandat på något sätt.

Hela amputationskonceptet är lite skruvat IMHO eftersom det är farligare att drabbas av resultatet "Artärblödning" än att få handen amputerad./images/icons/sick.gif
Vilket du ville adressera med ditt inlägg /images/icons/laugh.gif
Om man får 10 extraskador i handen är den med största sannolikhet amputerad. Det borde inte kunna bli värre än så.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag funderade mer på att bara sätta en gräns på blödning, men att begränsa trauma är faktiskt en väldigt bra idé. Det avser ju skador på 'kött', så att säga, och i handen finns inte alltför mycket sådant... det är inte lika sannolikt att man dör av en handträff som en ansiktsträff. Det kan man förstås bortförklara med 'fysisk chock' eller nåt...

Och det är som sagt konstigt att artärer ger mer blödning än en kapad hand, då man kapar... ja... allt, inklusive artärerna. Därför är det rimligt att i alla fall begränsa blödningen.

Men igen. När man hugger någon i handen får man först T, S och B, sedan får man slå amputationsrisk. Detta kan innebära att blödningen blir högre än 10 i alla fall...

Ytterligare en lösning vore att man får extraskadan 'artärblödning' så fort man får handen kapad, och ignorerar blödningen man får från just amputationen...

Detta är bara på betastadiet, och jag är mycket öppen för förslag.


Och förresten, det var en (h)järnklubba(re)... /images/icons/frown.gif
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Artärblödning skall inte vara en multipel av skada... Det är ju löjligt. Bättre med ett fast max-värde.

När artären väl är trasig så tvivlar jag på att så mycket mer blödningstakt kan erhållas i just den kroppsdelen. Särskilt inte "längre ner" i den kroppsdelen.
Om artären är av vid låret så pumpas inte så mycket blod till foten och därför borde man blöda mycket lite vid skador där.
Det omvända är också sant. Om man har en artärblödning i foten och får en till i låret (samma ben) så misstänker jag att blödningen i foten minskar kraftigt.

Blödning har effekt på hela extremiteten alltså (typ hela armen).

När det gäller trauma så är det nog lite annorlunda. Nedbrytning till delområde är nog mer passande (typ hand). Det borde också finnas något slags maxvärde som talar om att kroppsdelen behöver amputeras.

Alltså:
Hitta ett maxvärde för blödningstakt i en kroppsdel (typ arm). Förslag: STY+TÅL/2 + modifikation beroende på kroppsdel.
Hitta ett maxvärde för traumaförlust i en kroppsdel (typ hand). Förslag: STY+TÅL/2 + modifikation beroende på kroppsdel.
Om offret erhåller blödningstakt över maxvärde ignoreras den.
Om offret erhåller trauma över maxvärde betraktas kroppsdelen som amputerad. Eller i så dåligt skick att den måste amputeras.
Det finns inget max för hur mycket smärta som kan erhållas.


Och förresten, det var en (h)järnklubba(re)...

Troll med järnklubbor... Mycket skall man höra...
Nåja. Jag har hört talas om golfare som slagit av sina egna handleder då de träffat på sten under marken/slagit klubban i träd etc... Att träffa något riktigt stumt, som en sten el dyl borde generera lite "motkraft" upp i handledsregionen på det stackars trollet.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Re: Utveckling, Phobia och nya skadesystem

Jag tror ni båda kommer gilla mitt utvecklade skadesystem till Phobia. En Eon- (eller N2-) spelledare kan nog med lite våld knö in det även i just Eon eller N2. Systemen är likvärdiga, men Phobias system är kraftigt förenklat och betydligt snabbare, utan att förlora de grisiga och realistiska effekterna.

Och ja - blödningsdelen är en av de delar där den största förändringen har skett.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Ett skamligt(?) förslag hr Behrman.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag tror ni båda kommer gilla mitt utvecklade skadesystem till Phobia. En Eon- (eller N2-) spelledare kan nog med lite våld knö in det även i just Eon eller N2. Systemen är likvärdiga, men Phobias system är kraftigt förenklat och betydligt snabbare, utan att förlora de grisiga och realistiska effekterna.

Och ja - blödningsdelen är en av de delar där den största förändringen har skett.

<hr></blockquote>



Hmm....... Vad sägs om att använda något av alla dessa forum som bollplank?
Jag vet att det finns många nyktra åsikter och uppfattningar om hur saker och ting fungerar, så varför inte ta till vara den kunskap och erfarenhet som rollspelarna har? Med lite tur så finns det en expert på cardiovasculärkirurgi (finns detta ord överhuvudtaget?) och som har ett brinnande intresse för blodförlust och blödningstakter.
Kan ge nya idéer (bra och dåliga).

Gäller ju inte bara just detta ämne utan generella systemfrågor.

Det finns säkert många problem med den här metoden som inte är uppenbara för mig just nu.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Re: Ett skamligt(?) förslag hr Behrman.

Vi har redan en hel del bollplank, och forumet är fullständigt o-optimalt för att ta fram den typen av regler... Talesättet "Ju fler kockar..." är klockrent.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Känner mig lätt förolämpad faktiskt ;-) (nt)

NT = No Text. Därför skriver jag inget hära! Så det så! Helt blankt! Tabula Rasa!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
seriöst... ett troll ?

Alltså...Jag har inte riktigt förstått om RPn har ett troll (ungefär som man har en hund) eller om han ÄR ett troll, så jag talar om både och.

om RPn faktiskt är ett troll så tror jag att du seriöst ska ta ett Stort kliv tillbaka, och överväga exakt hur mycket dungeonbashing du vill göra. Jag föredrar absolut minimal dungeonbashing (det är jag, inte Du). Att spela ett troll är, enligt mig, ingenting annat än koboldistiskt och fjantigt.
Apropå den där klubban som gör Ob[sa'ru 20 ??!!]T6 skada:
Ett normalt funtat skogstroll gör med en trädstam (alltså en fucking-jävla trädstam, haja hur mycket träd det är !!) Ob7T6 krossskada (inräknat grundKross). Detta beror på att en trädstam är ett extremt primivt vapen. Det är helt enkelt inte designat att slåss med.
Detta var för att få lite perspektiv. Men vi snackar faktiskt om nån slags hammare.Trukher. Dom är stora. Dom han stora hammare, som kallas för Binderakk hammare. Det är faktiskt den fetaste hammaren i böckerna (tror jag). Den gör Ob4T6+2 i skada.
Du påstår alltså, att ett troll, har kommit över någon form uttav dunderklubba som gör mer än 4 gångar (!!!) så mycket skada som en Binderakk hammare ??
Har du läst Legender och Hemlisar ?? Inte ens dom legendariska kobold vapnen där gör så mycket skada !!!
Ett vapen som gör sådana groteska mängder skada måste vara en gåva från någon extremt mäktig gud. Och hur ett Troll har kommit över detta är totalt bortom mig...
Säg att Klubban är en ovanligt stor Binderakk hammare. Ta Binderakk statsen och dubblera. Nu har den Ob9T6 i kross. Detta är enligt mig extremt generöst jag skulle tagit bort troll, klubba och möjligen spelare (om jag inte kände honom/(henne) väl).

Naug
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så, så, lilla gubben!

om RPn faktiskt är ett troll så tror jag att du seriöst ska ta ett Stort kliv tillbaka, och överväga exakt hur mycket dungeonbashing du vill göra. Jag föredrar absolut minimal dungeonbashing (det är jag, inte Du).

Ah, men au contraire! Om man har ett troll som rollperson så MÅSTE man spela något annat än dungeonbashing.. För att dungoenbashing funkar inte. Med ett troll. Om man inte är riktigt kreativ.


Att spela ett troll är, enligt mig, ingenting annat än koboldistiskt och fjantigt.

Rollspel är aldrig fjantigt! Bara 1. Kul eller 2. Tråkigt.


Du påstår alltså, att ett troll, har kommit över någon form uttav dunderklubba som gör mer än 4 gångar (!!!) så mycket skada som en Binderakk hammare ??

Ahhh, men den här spelaren hade ju gjort sin rollperson med en annan SL, och Plutte undrade ju om man verkligen kunde tillåta Ob20T6.. Så han håller ju med dig där. Och vi fick äntligen ett svar på frågan också, om än av en händelse.. hehe..
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Helt seriöst... och på tal om L&H...! :)

Jag var inte SL då klubban skapades. Don't blame me /images/icons/wink.gif.

Och han är faktiskt ett troll... nu när jag tog en kik på hans formulär såg jag att klubban 'bara' gjorde runt Ob14-16T6. Det blir Ob20T6 när han använder den. Den har förstås styrkekrav något på 50... men ändå...
Jag har nu beslutat att ta bort den...

Du har några väldigt vettiga synpunkter, att spela ett troll är extrem dungencrawl-stil.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med trollet ännu... men klubban ryker i alla fall.



Och på tal om legendvapnen i L&H... så har jag delat ut Solsvärdet. Och ja, spelaren förtjänade det efter två års gott rollspelande med en och samma karaktär (den har överlevt hela tiden! Jag talar om 2 år IRL-tid, vi spelar 3 gånger i veckan).
Ballt va? /images/icons/wink.gif
 

Lord Avallach

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
142
Location
Uppsala
Re: Helt seriöst... och på tal om L&H...! :)

Samma karaktär i två år! Är inte det lite som tolfte säsongen av en teveserie, dvs inte särskilt upphetsande.

"Vi ligger alla i rännstenen, men somliga av oss tittar på stjärnorna" /Wilde
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Asharak

Jag överdrev lite, han spelar inte bara med den. Men den har överlevt 2 år i alla fall. Och har absolut, tveklöst, flest speltimmar bakom sig...

Han började som en simpel lönnmördare som kunde använda sitt svärd, nu är han Sir Asharak av Daggbacken (riddare...) med 28 i rykte, bedriver en skola som vapenmästare där han lär ut att slåss med svärd och att rida. (bara som en funny note han började med 15 i svärd nu har han 19 eller 20 med specialisering - inga stridskonster!)

Jag är grymt imponerad av den karaktären, och det är inte som tolfte säsongen av en TV-serie då vi just har börjat lära oss rollspela /images/icons/wink.gif (lite i alla fall).
 
Top