Nekromanti Två Frågor, Modersmål & övermaning

Ottar

Veteran
Jag har två frågor:

Den första är kan man läsa och skriva i sitt modersmål?
Om Inte så tycker jag att man tillexempel skulle införa modersmål-skrift, med grundchans BIL/3, vad tycker ni om det?

Den andra frågan är om man slås en mot två så får man lika svårt (ob4T6) mot VINIT som om man slås en mot tio. Stämmer det?

-Ottar, som för övrigt tycker Eon är världens bästa rollspel-

Pendragon

Swashbuckler
Nja... vad det gäller Mundana, så lär sig de flesta inte att läsa eftersom det för det mesta inte finns något skolsystem. Dettta innebär att deras familj och vänner oftast inte heller kan läsa så man kan inte lära sig den vägen heller.
Sen även om det funnits skolor så hade nog de flesta barn inte haft tid att gå dit, de flesta hjälper trots allt sina föräldrar så fort de är gamla nog.

En bra utbildning är definitivt något för överklassen (och Cirefalier).

Helmgast
Bildning, skrift, simma, strid & initiativ

BIL står ju på sätt och vis för allmänbildning, vilket skrift sannerligen inte är hos den thalaskiske, ashariske eller jargiske bonden (för att nämna några). Givetvis inte heller hos 'barbarerna'. Dock kan det finnas en vis man eller kvinna i byn som kan läsa och tolka runskrifter, men för att det ska vara nåt häftigt så gäller det att inte hela byn sitter och rättar en :gremwink:

Inte heller simma skall ha grundchans (tror att simma och skrift är grundchansbaserade i gamla DoD)

Slåss du mot flera så har de större chans att någon motståndare lyckas vinna intiativet med stor effekt. Så kontentan av det blir att det blir svårare med initiativ om man har fyra än två motståndare (man kan som sagt slåss mot som mest två).

Slarn

Excentriker
En bra utbildning är definitivt något för överklassen (och Cirefalier).
Även alver och dvärgar har ganska bra utbildning i sina respektive skriftspråk enligt sina moduler, även om alverna saknar dvärgarnas balla grundutbildning :gremsmirk:

Klon

Hero
Re: Victor är petig...

varför skulle 4 vara max?
det beror ju på vad det är för några jag slåss emot.
blir jag.t.ex omringad av en massa vandöda borde det kunna bli fler, åtminstone en runda

Krille

Super Moderator

"varför skulle 4 vara max?"

Det får inte plats fler. De står helt enkelt i vägen för varandra.

Klon

Hero

inte sånadäringa små jäklar...
houchulus eller vad sjutton de nu heter
skulle nog få plats ganska många...
och gûrder kan det få plats 5 eller nått skule jag kunna tro

På riktigt ja...

Då kanske man under vissa förutsättningar skulle kunna slåss fler än fyra mot en. Men enligt Neogames Eonregler så kan en person max slåss mot fyra samtidigt. Vissa (bl a jag) har dock infört husregeln att man med långa stickvapen kan slåss åtta st mot en.

Mvh Victor Palm...

...Som precis kom hem från skolan.